Test drive – Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI 165 CP

Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI

Beneficiind de o experiență notabilă, noul Zafira Tourer își face o intrare de efect în clasa în care atenția acordată detaliilor a primat, în ultimul timp, în conceperea majorității concurenților.

  • Design exterior foarte reusit
  • comportament dinamic placut pentru un monovolum
  • interior deosebit de versatil
  • Echipare standard modesta

Intrarea de efect este asigurată printre altele de un aspect exterior mai mult decât interesant, cu artificii de design care fac trimitere la vârful unei săgeți (vezi partea frontală). Luat la bani mărunți și privit de jur împrejur, noul Zafira Tourer se dovedește atent gândit, acum, când a fost transpus în produs final. Un look despre care nu poți spune că nu este atrăgător și care a avut ca sursă de inspirație, printre altele, celebrele trenuri de mare viteză din vestul Europei.

Ajuns la cea de-a treia generație, modelul este și mai impresionant la capitolul la care a excelat întotdeauna: interiorul. Și cu precădere modularitatea și versatilitatea sa. Sistemul Flex 7 a fost reproiectat, iar cei care au făcut asta au făcut o treabă excelentă. Spre deosebire de generația precedentă, bancheta este fracționabilă și compusă din trei segmente. Opțional este disponibil un sistem botezat Lounge, care permite culisarea scaunelor exterioare spre interior și transformarea spătarului scaunului din mijloc într-o cotieră dimensionată generos. Cumulat cu posibilitatea de culisare a scaunelor spre înapoi cu 110 mm și cu rabatarea spătarelor cu până la 24 de grade pe spate, obținem un spațiu în care doi pasageri se pot simți ca la bordul unui automobil de lux. Al treilea rând de scaune, odată pliat complet în podea, lasă loc unei capacități de 710 litri pentru portbagaj. În configurația cu șapte locuri (ce poate găzdui șapte adulți fără probleme) volumul util al portbagajului se reduce la numai 152 de litri.

Orice, dar turbo!

Motorizarea pe care am avut-o la dispoziție pentru a zburda pe șoselele landului Bavaria a fost unitatea diesel CDTI de 2 litri, în varianta de 165 CP. Este vorba de cea mai puternică motorizare oferită în primă instanță pentru model. De fapt, la capitolul diesel, există trei versiuni de putere ale aceleași unități: 110 CP, 130 CP și 165 CP. Modelul de bază al gamei este echipat cu un motor Otto, aspirat, care stoarce 115 CP dintr-o cilindree de 1,8 litri. Pentru fanii motorizărilor pe benzină, există și o variantă în pas cu tendința ultimilor ani; versiunea supraalimentată de 1,4 litri, care poate furniza fie 120, fie 140 CP. Un lucru este cert: oficialii care răspund de proiectul Zafira Tourer ne-au garantat că în viitorul apropiat gama se va lărgi cu motorizări și mai puternice, atât pe benzină, cât și diesel. Totuși, au completat că o versiune OPC (precum în cazul generației actuale Zafira) este scoasă din discuție, cel puțin pentru moment.

Revenind la versiunea testată, unitatea diesel are mari șanse să bifeze cele mai multe comenzi în România, dar probabil într-o versiune inferioară de putere. Cuplul motor maxim oferit este de 350 Nm, dar grație funcției overboost el poate urca până la 380 Nm. Motorul este prevăzut cu sistem start/stop, pentru eficientizarea emisiilor poluante produse și este conectat la o transmisie manuală cu șase rapoarte. În această configurație, Zafira Tourer oferă rezerve însemnate de putere și reprize foarte bune pentru un autoturism din această clasă, totul la pachet cu o funcționare silențioasă și un consum de combustibil de 6,5-6,6 l/100 km, într-un regim de exploatare moderat și pe un traseu mixt urban/extraurban/autostradă.

Ținuta de drum, deși nu este un subiect de maxim interes în cazul unui monovolum, poate stârni totuși atenția unui șofer proaspăt adoptat de acest segment de automobile. Pentru a nu le permite nemulțumiților să strâmbe din nas, Opel a gândit dotarea lui Zafira Tourer cu sistemul FlexRide. În traducere, ai libertatea ca doar la două butoane distanță, să poți opta între trei moduri de funcționare a mașinii. În mod uzual, Zafira funcționează cu o presetare numită „Normal”. Dacă șoferul consideră că situația o permite, sau dacă pur și simplu tânjește după o doză accentuată de sportivitate, nu are decât să apeleze cu încredere la butonul „Sport”. Direcția se va întări, iar răspunsul motorului va fi mai alert. Dacă dinpotrivă, se dorește o călătorie cât mai confortabilă și liniștitoare, atunci soluția este reprezentată de apăsarea butonului „Tour“.

Ajutoare de bază

Tot legat de confortul la rulare am putea lega și unele caracteristici de siguranță, pe care Opel le asigură pe noul Zafira. Asta pentru că, e evident că un monovolum trebuie să poate fi condus cu ușurință, și să dea un aer de degajare oricărui șofer, indiferent că este bărbat sau femeie, experimentat sau mai puțin. De aceea, multitudinea sistemelor de asistare (fie că sunt oferite standard, fie că pot fi achiziționate contra cost) nu pot decât să ușureze conviețuirea alături de Zafira. Sistemul de avertizare asupra prezenței în unghiul mort a altor vehicule (Side Blind Spot Alert), sau cel de avertizare a părăsirii benzii de rulare (Lane Departure Warning), precum și asistența la parcare cu cameră video sunt companioni de nădejde pentru cei care în primă instanță se simt copleșiți de impunătorul monovolum.

Dincolo de aspectele de practicabilitate, un monovolum trebuie să joace exemplar cartea siguranței. Inginerii Opel au luat acest considerent în serios, iar eforturile lor au fost răsplătite. Chiar în timpul conferinței de presă de lansare, am fost anunțați că trecuseră doar 90 de minute din momentul în care prestigioasa organizație EuroNCAP acordase punctajul maxim de cinci stele noului Opel Zafira Tourer.

Una peste alta, Zafira revine în prim planul segmentului, unde cele două generații anterioare au stabilit standarde. Cu un aspect foarte apreciat și cu o funcționalitate ridicată la rang de artă, MPV-ul din Russelsheim aruncă mănușa concurenților, dar trebuie ținut cont că multitudinea opțiunilor pe care le oferă se va reflecta în preț. Acesta nu a fost comunicat deocamdată pentru piața românească, dar ni s-a spus că prețul de bază în Germania va fi de 22.950 Euro.

O variantă mai ieftină răsare tot din curtea Opel, germanii hotărând să păstreze momentan pe piață și generația actuală Zafira, care devine astfel o alternativă de buget pentru actualul Tourer. Avantaj client! Rămâne doar ca și clientul român să înțeleagă oportunitatea și utilitatea deosebită oferite de un MPV.

Date tehnice: Opel
Zafira Tourer
Sasiu si caroserie
Motorizare 2.0 CDTI
Nr. usi/locuri 5/7
Masa proprie/totala [kg] 1571/
Dimensiuni si capacitati
Lung/lat/inalt [mm] 4658/1928/1685
Ampatament
Volum portbagaj [l] 152 (1860)
Motor si transmisie
Tip motor 2.0 CDTI
Combustibil Motorina
Cilindree [cmc] 1956
Sistem alimentare commonrail
Putere max. [kW(CP)/rpm] 121(165)/4000
Cuplu max. [Nm/rpm] 350/1750
Cutie de viteze Manuala/6
Performante si consum
Viteza maxima [km/h] 208
0-100 km/h [s] 9.8
Consum urban/extra/mixt //5.2
Emisii CO2 [g/km]

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top