A fost odată un Logan, și bine a mai prins la public. I-a urmat un brav Duster, iar Dacia devenea un nume și în Europa. Ce va reuși acum Lodgy într-o direcție total nouă pentru marca locală?
- Spatiu interior enorm
- pret de achizitie convenabil
- costuri mici de intretinere
- Insonorizare modesta
- rezultate mediocre la testele de impact
Românii îi sunt datori la două capitole industriei auto: primul e cel al caroseriilor break, iar cel de-al doilea este cel al monovolumelor. Ca un făcut, România a devenit de ceva timp un leagăn destul de important pentru cele din urmă, pentru că atât Dacia (e drept, Lodgy se fabrică în Tanger), cât și cel mai nou constructor „autohton“, Ford, cu al său B-MAX, poartă o puternică amprentă națională.
Dacia a trecut de mult de perioada în care dacă vedeai un 1320 pe stradă rămâneai blocat și nu știai despre ce-i vorba, vremuri în care marca era asociată (mai mereu) doar cu longeviva gamă 1300/1310 (1410). Astăzi a evoluat frumos și pe lângă salvatorul Logan, ajuns deja la cea de-a doua generație, Sandero și Duster, vine cu noi oferte tentante. Așa au apărut pe scenă noile Lodgy sau Dokker.
Puternic influențate de constructorul tată Renault, cu trăsături mai mult decât evidente de la frații Scenic și Kangoo, cele două noi game sunt un soi de profesori pentru utilizatorul român. Lodgy va avea ca rol să-l învețe cu adevărat ce-i acela vehicul de familie, să-i ofere un interior modulabil, unde spațiul este, ca-n seriale, ultima frontieră; un portbagaj în care să poți să depozitezi tot, de la cățel la purcel, cum spune o vorbă din popor. Dar chiar și așa, Lodgy trebuie să fie și un puternic aliat economic pentru consiliul de administrație din bucătărie.
Design-ul nu este revoluționar, cum nu sunt multe modele de acest tip care să epateze în materie de aspect. Este simplist, înclinat puternic către latura practică. Interiorul este un concept nou pentru Dacia. Alt nivel față de interioarele destul de asemănătoare de pe Logan 1 și Duster. O altă dispunere a comenzilor, mult mai „naturală“ (a se citi normală, în comparație cu modelele concurente) cum este cazul celor pentru geamurile electrice, montate pe portiere. Poziția la volan este destul de înaltă, marcă franceză, dar coloana de direcție este acum reglabilă. În partea superioară a bordului este disponibil un spațiu suplimentar de depozitare, care completează reușit restul locașurilor prevăzute în habitaclu.
Consola centrală are aspect nou și poate găzdui noul sistem multimedia cu ecran tactil de la Dacia, botezat MediaNav. Tot la îndemâna șoferului vom întâlni unele comenzi care situează Dacia în altă eră tehnologică, cum ar fi cea pentru limitatorul de viteză, pentru sistemul ESP, pentru decuplarea sistemului acustic al senzorilor de parcare, sau cele pentru scaunele față încălzite. Bancheta este fracționară, iar segmentele ei pot fi pliate pentru a crea spațiu suplimentar pentru bagaje sau pentru încărcăturile agabaritice (până la 2.617 l în configurația cu locurile din față doar). Portbagajul are 827 l cu cinci pasageri la bord, dar asta nu poate să însemne decât bătăi de cap pentru cel care va căra bagajele din casă la mașină, pentru că s-ar putea să fie vreo două…
Din punct de vedere al comportamentului rutier, Lodgy marchează iar o evoluție pentru producătorul de la Mioveni. În ciuda proporțiilor generoase și al aspectului destul de impunător, Lodgy este mai sprinten și mai ușor de manevrat decât ar părea la primul contact. Este o mașină confortabilă și la propriu, unde pasagerii vor beneficia de un tren de rulare destul de moale, dar și la figurat, atunci când șoferul este ajutat de sistemul de direcție ușor, apreciabil în special în cazul deplasărilor lungi, obositoare. Timoneria este un alt aspect la care inginerii proiectanți au efectuat reglaje de finețe, schimbarea treptelor fiind ceva mai cursivă decât în trecut. Motorul, un diesel deja familiar fanilor mărcii, este alegerea cea mai bună pentru acest model, iar varianta sa full power (110 CP) asigură unele reprize notabile chiar, atunci când nu exagerezi cu numărul de pasageri sau cu încărcătura de la bord.
Când la toate acestea adaugi un consum mediu declarat de doar 4,4 l/100 km, mai, mai să-ți crească inima de trezorier șef, este? E drept că-i aproape imposibil să-l atingi, dar cu grijă poți ajunge la o valoare cu aproximativ 1 l mai mare, și tot nu-i puțin lucru. Dacă ești limitat de buget, același motor vine și într-o versiune de 90 CP, dar mai renunți la pretențiile fâșnețe. Pentru fanii motoarelor Otto există un 1,6 aspirat de 85 CP și un turbo de 1,2 l și 115 CP, deci oferta este chiar generoasă. Prețurile de pornire variază de la 9.500, până la 14.700 euro.
Date tehnice: | Dacia Lodgy |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.5 dCi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1280/1870 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4498/1751/1683 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 827 (2617) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.5 dCi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1461 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 81(110)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 240/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 175 |
0-100 km/h [s] | 11.6 |
Consum urban/extra/mixt | 5.3/4/4.4 |
Emisii CO2 [g/km] | 116 |