După un 307 care nu a reușit să impresioneze și un 308 al cărui atu principal (și singur) era gama de motoare HDi, Peugeot hotărăște să schimbe foaia cu un model ce păstrează cifra predecesorului său și cam atât.
- Interior modern si bine finisar
- motor diesel excelent
- suspensie confortabila
- Comportament dinamic doar in media clasei
- mici probleme de ergonomie
A existat un moment în istoria Peugeot în care personal nu mă vedeam în nici una dintre mașinile lor. Cu excepția lui 406 Coupe, care a plecat dintre noi prea devreme și nu a avut parte de un urmaș pe măsură, restul mașinilor leului din Sochaux erau lipsite de acel factor de atracție care te făcea să scoți banii din bancă și să îi lași într-un showroom Peugeot. Francezii au negat o perioadă acest lucru, au lansat facelift-uri, s-au mulțumit cu vânzările bune de pe teren propriu și au mers înainte pe aceeași linie. Logic, acest lucru nu avea cum să dureze prea mult, iar criza ce a debutat în 2007 l-a surprins pe leul francez cu o gamă prea puțin competitivă pentru ce urma să se întâmple în Europa.
Primul semn că Peugeot avea de gând să schimbe ceva a fost 508, model lansat acum trei ani, după care a urmat concretizarea noii strategii a francezilor cu 208. Dacă primul model menționat poate fi considerat competitiv undeva pe la mijlocul clasamentului segmentului mediu, 208 are pretenții justificate ceva mai sus în clasa mică.
Aflată în mod evident pe o trasă ascedentă de formă, Peugeot ne prezintă acum poate cel mai important model din noul val, compacta 308, ce activează în cel mai competitiv segment european. Prima impresie în materie de design este că francezii și-au cenzurat creativitatea de care au dat dovadă atunci când au desenat mașini ca RCZ, cu scopul de a creiona un exterior matur și elegant, mai puțin susceptibil efectelor negative ale trecerii timpului. Ca de obicei prefer să nu ofer verdicte în capitole atât de subiective ca designul, dar nu pot să nu regret faptul că mă așteptam la ceva mai multă personalitate estetică din partea unui francez.
Dacă exteriorul intră în categoria rezervat, atunci la interior lucrurile se așează pe o direcție surprinzătoare. Strategia începută de 208 bazată pe două puncte centrale: volanul foarte mic și ecranul dominant de pe consola centrală a fost aplicată și lui 308 cu rezultate interesante. Pentru început merită salutată atmosfera foarte aerisită de la bord cu doar 4 butoane fizice pe consola centrală, restul comenzilor (audio și climatizare) fiind integrate în ecranul tactil cu diagonala de 7“. Modul în care vei privi această democratizare a mini-tabletelor de bord promovată de Peugeot depinde foarte mult de vârsta și modul în care ai interacționat cu tehnologia. Spre exemplu, dacă ai o tabletă acasă, te vei acomoda imediat cu modul logic de funcționare, în schimb, tatăl meu spre exemplu, va prefera oricând un buton rotativ pentru selectarea temperaturii sau schimbarea postului de radio.
Ce este însă indiscutabil este saltul calitativ făcut de interioarele Peugeot de la 208 încoace: plasticele sunt moi, butoanele se apasă cu o senzație de soliditate pe care pe vremuri o asociam mărcilor teutone, iar totul pare bine închegat. În spate, pe banchetă, spațiul se încadrează în media segmentului cu o acuratețe care îți neagă din start orice plus sau minus pe care vrei să îl acorzi în timp ce la capitolul portbagaj volumul standard de 435 l depășește cu aproximativ 10% media clasei.
Ca în cazul majorității concurenților săi compacți, 308 a trecut și el la o platformă modulară (EMP2), pe care PSA are în plan să o folosească pe un număr record de modele și care a debutat pe C4 Picasso. Punctele centrale de interes legate de noua platformă țin de scăderea greutății totale cu 140 kg față de generația precedentă și de o eficiență sporită în folosirea spațiului interior prin mărirea amptamentului pe fondul unei scăderi a lungimii consolelor față/spate. Strict teoretic, plasarea roților mai aproape de extremele caroseriei dublată de scăderea greutății anunță premise pozitive în plan dinamic. În realitate, rezultatele sunt foarte bune raportate la vechiul 308, ce avea momente de inconsistență atunci când nu te deplasai în linie dreaptă, și acceptabile raportate la modele consacrate din punct de vedere dinamic, Focus și Golf.
În cazul în care nu te interesează foarte mult latura dinamică, foarte probabil nici măcar nu vei sesiza micile imperfecțiuni, în schimbi te vei bucura de excelentul diesel 1.6 e-HDi/115 CP, ce poate fi considerat un reper în materie de rafinament, eficiență și plăcere efectivă în utilizare în categoria unităților de 1.6 l. Desigur, el vine cu un cost, ce pleacă de la 16.081 euro pentru versiunea de bază, sau 17.444 euro pentru echiparea de mijloc pe care noi o și recomandăm. Cu un ușor regret că francezii au ales să deseneze această mașină ca niște nemți, noul 308 face cel puțin doi pași înainte față de predecesorul său și, poate mai important de atât, ne demonstrează că Peugeot se află în revenire de formă.
Date tehnice: | Peugeot 308 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 1.6 e-HDi |
Nr. usi/locuri | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1160/1780 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4250/1805/1455 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 420 (1300) |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 1.6 e-HDi |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1560 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 85(115)/3600 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 270/1750 |
Cutie de viteze | Manuala/6 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 195 |
0-100 km/h [s] | 10.2 |
Consum urban/extra/mixt | 4.2/3.3/3.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 95 |