Sub anonimatul pe care ți-l oferă orele târzii ale nopții, această pată albă de culoare cu detalii din carbon poate trece oricând drept noul M3. Dimineața vraja se risipește, iar indicativul 328i reprezintă o trezire dură la realitatea erei supraalimentării.
- Sasiu cu inclinatii sportive evidente
- sinergie reusita intre primul motor turbo pe benzina in patru cilindrii si xDrive
- Preturi mari pentru accesoriile M Performance
- coloana sonora neinspirata
Pe vremuri, indicativul 328i afișat pe portbagajul unui Seria 3 se traducea printr-un șase cilindrii în linie aspirat, o arhitectură căreia BMW îi datorează aproape totul. Ideea de sportivitate a plecat de la primul șase în linie, ideea de M are rădăcinile în același loc, totul a plecat de la acest bloc motor.
Finalul poveștii s-a consumat acum doi ani, cu ocazia unei lansări aparent banale undeva în munții din Slovenia. Ascuns sub capota unui X1 xDrive28i se afla un motor turbo pe benzină de doi litri cu patru cilindri în linie, primul de acest tip din istoria bavarezilor. El nu era acolo de dragul diversității, ci semnala un lucru pe care mulți l-au trecut cu vederea și anume finalul unei ere. De atunci BMW nu a mai produs nici un șase în linie aspirat și recunosc că încă nu am găsit puterea de a-i ierta.
Îmbrăcat de sus până jos în elemente M Performance acest 328i xDrive se vrea o compensație a elementului pierdut pe drum de BMW și, cel puțin la nivel vizual, are efectul scotat. Nu e deloc ușor să treci cu vederea un Seria 3 alb cu dungi negre accesorizat cu jante pe 20“, spoilere și praguri M Performance plus o doză recomandată de fibră de carbon la nivelul eleronului și oglinzilor. Catalogul M Performance e ca un meniu dintr-un restaurant de elită, nu înțelegi exact cum va arată ce comanzi, dar știi întotdeauna că nu vei fi dezamăgit. Prețurile sunt pe măsură și oferta acoperă cam tot ce ține de personalizare optică, aerodinamică și tehnică. E lesne de înțeles că atunci când devii creativ și bifezi și în stânga și în dreapta poți adăuga fără probleme 10.000 de euro prețului de listă până să ajungi la interior.
În cazul de față, interiorul nu a beneficiat de aceeași generozitate ca și exteriorul, doar volanul excelent pe care l-am mai văzut și pe M6 și ocazionalele logo-uri M Perfomance făcând notă discordantă într-un peisaj ultra-conservator tipic BMW. Partea tehnică nu duce lipsă de elemente interesante: motor turbo pe benzină ce beneficiază de inovațiile tehnice promovate de fratele mai mare 335i, excelenta trasmisie automată cu 8 trepte plus cea mai nouă versiune a sistemului de tracțiune xDrive. Prin urmare, în limitele unui motor de doi litri, avem în față tot ce poate oferi mai bun noua generație BMW Seria 3.
Plecând de la aceste premise primul lucru pe care trebuie să îl faci este să treci peste agresivitatea exprimată de exterior. Tot ce vezi acolo este rezultatul unui exercițiu elaborat (și scump) de imagine și mai puțin o bază pentru o mașină de o sportivitate ieșită din comun. Indicativul 328i se vrea o alternativă pentru cei care, înainte, căutau sportivitatea în configurațiile diesel 320d și 325d cu scopul de a evita costurile de exploatare asociate motoarelor de trei litri pe benzină. Așadar, cel puțin în teorie, primești caracteristicile unui motor pe benzină (liniaritate, sunet, afinitate pentru turații superioare) cu consumul și impozitul comparabile cu cele ale unui diesel. În realitate primești mai mult din primele și mai puțin din ultimele deoarece în timpul testului consumul urban a stat undeva între 13 și 14 l și cifrele înregistrate afară au atins ocazional valoarea 10.
Prin urmare, nu îl vei cumpăra pentru consum, dar vei putea trăi cu ideea asta deoarece senzația de cuplu continuu și plăcerea de a schimba între 6 și 7 mii de ture sunt două lucruri pe care un diesel nu va putea să ți le ofere. Din păcate, cineva a uitat să bifeze evacuarea opțională Performance, așa că apropierea de zona roșie a turometrului este acompaniată de un zgomot destul de neutru.
Într-un stil similar experiența dinamică este dominată de precizie și eficiență și mai puțin de dramatismul evocat de exterior. În prezența sistemului de tracțiune integrală xDrive, spatele nu vrea să alunece decât atunci când îl provoci cu tot dinadinsul iar pneurile cu lățime 255 pot fi prinse pe picior greșit doar pe asflat prăfuit sau plin de pietriș. De multe ori nu am realizat cât de repede am abordat un viraj decât prin reacțiile pasagerilor de pe banchetă deoarece, din spatele volanului, totul pare foarte simplu și, în același timp, destul de distant.
Eram tentat să îl depunctez pe 328i din cauza asta, dar am realizat că aș fi făcut-o doar pe baza așteptărilor mele generate de exteriorul agresiv. Vorbind obiectiv, sunt puține sedanuri de clasă medie care pot ține pasul cu această mașină și pentru un director de marketing care vrea din când în când un plus de adrenalină între întâlniri configurația este perfectă. Cât despre elementele M Performance rămân circumspect vis-a-vis de alăturarea lor cu motorizări „de volum“ și le-aș păstra în special pentru motoarele de top în șase cilindri, fie ele diesel sau benzină.
Date tehnice: | BMW Seria 3 Sedan |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 328i xDrive |
Nr. usi/locuri | 4/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1520/1980 |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4625/1810/1430 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 480 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 328i xDrive |
Combustibil | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1997 |
Sistem alimentare | injectie directa+turbo |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 180(245)/5000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 350/1250 |
Cutie de viteze | Automata/8 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 250 |
0-100 km/h [s] | 5.8 |
Consum urban/extra/mixt | 8.7/5.5/6.7 |
Emisii CO2 [g/km] | 157 |