Îl aşteptau mulţi, a venit. Spectaculos? Cu siguranţă! Cine? Noul BMW Seria 3 Coupe. Aaa…pardon, Seria 4! Bun? Ia să vedem…
- Transmisie automata impecabila
- setari optime ale suspensiei
- ergonomie de top
- spatiu interior generos inclusiv in spate
- Echipare standard modesta
- pachetului stilistic Luxury este cam discret
Într-o zi, din senin, îmi ridică Bogdan (Stan) o problemă: bine, bine, avem „treiar“, „cinciar“, „șăptar“, dar cum o să te obișnuiești să spui „pătrar“? Râd colorat câteva secunde, apoi mă opresc brusc. Chiar! Cum, Doamne iartă-mă, să te obișnuiești cu așa ceva? Și vorba aia… să vezi cum o să fie când M3 nu mai e doar M3, ci e și M4. Dumnezeule, zici că jocurile la BMW sunt făcute de o mână de matematicieni habotnici. Seria 4 este un Seria 3 Coupe, dar factori decizionali au hotărât să devină model de sine stătător, cifrele pare urmând a marca de acum versiunile de caroserie Coupe.
Dincolo de toată tevatura stârnită de nume, Seria 4 a produs un real impact vizual la prezentarea versiunii de serie. Profilul este cel care a suferit cele mai multe modificări comparativ cu generațiile precedente, proporțiile fiind jonglate de așa natură pentru a rezulta o formă finală foarte apropiată de coupe-ul neaoș. Ca prezență strict, Seria 4 pare mult mai rafinat și mai impozant decât generațiile E36, E46 sau E92. În general reacțiile și părerile oamenilor au stârnit zâmbete și satisfacție pe la BMW, nu și în cazul subsemnatului. Recunosc nostalgic faptul că mă simt mult mai atras de formele lui E92, iar faptul că testul de față s-a desfășurat la puțin timp după lansarea versiunii finale a Seriei 2, ceva mai bine echilibrată vizual, îmi permite să strâmb din nas.
Revoluția s-a produs la interior. Vorbim de patru locuri veritabile, cu spațiu din belșug la genunchi pentru pasagerii din spate; destul de ciudat pentru un coupe, nu? Totuși, e bine să nu depășești cu mult 180 cm dacă vrei să nu-ți strici freza, în rest toate bune. Pentru că interiorul este de-a dreptul frumos, foarte bine gândit și, cel puțin în echipările de top, arată spectaculos. Materialele folosite sunt un alt capitol la care s-a produs un salt semnificativ în față, comparativ cu modelul precedent (Seria 3 E92), iar asamblarea tuturor elementelor este fără cusur.
Aici intervine o chestiune de gust; modelul testat făcea parte din linia de design Luxury, afișând un aer opulent și luxos, atât la exterior, cât mai ales la interior. Totuși, pentru un Seria 4 aș apela fără îndoială la linia Sport, mult mai potrivită unui Coupe; cel puțin până la o anumită vârstă a șoferului. Până să părăsesc interiorul aș mai puncta două aspecte. Minusul îl primesc, fără discuție, sezuturile scaunelor. Aproape plate, ele oferă un suport contestabil, în cazul șofatului mai dinamic nefiind exclus să ajungi să dansezi involuntar a la ursul Baloo (noroc de lista cu opționale, unde trebuie să cauți repejor o alternativă sportivă scaunelor standard). Plusul, bulina roșie, îi este acordat volanului M, o capodoperă BMW, altă dotare opțională pe care trebuie s-o bifezi. Neapărat!
Chiar dacă la cum arată aș fi preferat să-mi fi scris 435i pe capacul portbagajului, soarta (a se citi BMW România) mi-a rezervat un 420d. Deci patru cilindri, 1.995 cmc, 184 CP și 380 Nm pentru o rețetă clasică BMW: punte motoare spate. Pe consolă te așteaptă un buton pe care e musai să-l treci în Sport (Sport+ dacă ai savurat prea multă băutură care-ți dă aripi sau ești vreun soi de campion la patinaj). Transmisia împlinește perfect un motor foarte reușit, iar 420d se poate dovedi și mai rapid și mai plăcut la condus decât calculele hârtiei. Direcția e BMW, ținuta de drum asemenea și spun asta conștient fiind că risc să-mi deconspir afinitatea pe care am deprins-o în ultimii ani față de marca bavareză.
Totuși, deși mă înclin în fața setării Sport, din pură curiozitate am parcurs cei 300 km ai drumului București-Bacău în modul Eco Pro. Deci, automat un Seria 4 mai moale, mai docil, mai lent în reacțiile ansamblului motor-transmisie, mai confortabil. Chiar dacă E85 e departe de a fi drumul perfect pentru un test de consum, iar piciorul meu drept nu e chiar cel mai finuț din lume, am ajuns la Bacău cu puțin peste 15 l de motorină consumată, adică fix 5,1 l/100 km.
C-aș fi preferat să-l trec din paginile revistei direct în „garajul” personal n-ar trebui să surprindă pe nimeni, doar că trebuie să caut prin pușculiță cel puțin 40.796 euro (cu tva) pentru un 420d; sau fix 60.844 euro pentru un exemplar similar cu cel testat. Nu știu dacă e mult sau puțin, dar știu că la cum mergea, la ce rezerve dinamice are platforma constructivă și la ce bijuterii șlefuiesc de obicei inginerii M GmbH, aștept cu nerăbdare ceva: o proximă întâlnire cu 4. Cu M4!
Date tehnice: | BMW Seria 4 |
---|---|
Sasiu si caroserie | |
Motorizare | 420d |
Nr. usi/locuri | 2/4 |
Masa proprie/totala [kg] | 1540/ |
Dimensiuni si capacitati | |
Lung/lat/inalt [mm] | 4638/1825/1377 |
Ampatament | |
Volum portbagaj [l] | 445 () |
Motor si transmisie | |
Tip motor | 420d |
Combustibil | Motorina |
Cilindree [cmc] | 1995 |
Sistem alimentare | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 135(184)/4000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 380/1750 |
Cutie de viteze | Automata/8 |
Performante si consum | |
Viteza maxima [km/h] | 232 |
0-100 km/h [s] | 7.3 |
Consum urban/extra/mixt | 5.4/4.1/4.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 121 |