Chevrolet Spark a lăsat în urmă moșternirea Daewoo și cu ea avantajul pretului imbatabil. Pe ce atuuri se bazeaza cel mai nou mini in confruntarea cu un veteran ca Toyota Aygo?
Autovehiculele sunt repartizate în clase în funcţie de dimensiunile exterioare, iar Chevrolet Spark şi Toyota Aygo fac parte din clasa mini. Avantajele specifice acestui segment sunt manevrabilitatea, consumul redus de combustibil şi spaţiul mic necesar parcării. Toate bune şi frumoase până ajungem la preţul de achiziţie.
Spark, model nou care se bucură de o „reducere de lansare” de 10%, are un preţ de pornire de 6.990 euro cu TVA inclus, dar pentru a trece în lista dotărilor instalaţia de aer condiţionat mai trebuie să scoateţi din buzunar 1.195 euro, beneficiind în acest fel de pachetul de dotări care îl include. Nici la Toyota situaţia nu este mai roz, prima versiune (în cinci uşi) ce bifează aerul condiţionat având preţul de 9.540 euro cu TVA.
Am impresia că sunt taxat în plus dacă aleg o astfel de maşină. Înţeleg că există un întreg proces de producţie, dar pot oricând alege o maşină de clasă mică care costă la fel de mult, consumă cu cel mult 1 litru de combustibil în plus la 100 km, iar cei 30 cm în plus la lungime nu o fac atât de greu de parcat, dar fac diferenţa când vine vorba de interior.
Despre testul nostru
Chevrolet Spark vrea să revoluţioneze segmentul mini. A venit cu un design spectaculos ce foloseşte multe linii drepte şi unghiuri ascuţite. Sportivitatea este laitmotivul noului model, fiind covârşitoare atât la exterior cât şi la interior. Caroseria este modelată astfel încât crează impresia că aripile faţă şi spate sunt evazate excesiv. Din lateral se observă scobitura în dreptul uşilor ce conferă mărime pragurilor şi mânerul ascuns pentru portiera spate. Partea frontală este dominată de farurile alungite ce ajung în apropierea montanţilor.
Cel mai important lucru care trebuie menţionat despre interiorul lui Spark este că nu te face să te simţi ca într-o replică la scară a unui automobil. Chiar dacă spaţiul interior nu este prea mare, patru adulţi pot călători în condiţii de relativ confort, spaţiul la nivelul genunchilor pe care îl au pasagerii din spate fiind impresionant. În ciuda acestui lucru, portbagajul este mai încăpător decât cel al lui Aygo. Această diferenţă, evidentă numai dacă ne învârtim pe lângă maşini cu o ruletă, este dată de lungimea mai mare a modelului Chevrolet.
După cum spuneam anterior, sportivitatea este la ea acasă în Chevrolet. Indicatoarele de bord sunt exact ca cele prezente la motociclete, particularităţile fiind vitezometrul analog şi turometrul digital. Până şi martorii semnalizatoarelor sunt poziţionaţi în acelaşi fel ca la vehiculele cu două roţi.
Japonezul
Aygo a primit de curând un discret face lift şi o nouă variantă de echipare, denumită Blue. Pentru că modelul este deja cunoscut pe piaţa românească şi nu putem spune lucruri noi despre designul său, trecem direct la interior.
Consola centrală este elementul care îl „trage înapoi”. Rotiţele prin care se acţionează instalaţia de climatizare par a fi nişte jucării din cauza aspectului. Şi pentru că am început cu minusurile, următorul lucru care deranjează este lipsa unui torpedo închis.
[_newpage_]
În condiţiile în care în Bucureşti se sparg uneori geamurile automobilelor doar pentru că cineva a văzut urme de ventuze pe parbriz şi vrea să caute înăuntru vreun detector de radar sau un sistem de navigaţie, nu poţi lăsa obiecte în habitaclu pentru că există riscul ca un curios să vrea să le „privească“ de aproape. Un alt neajuns este lipsa unui buton în apropierea şoferului pentru acţionarea electrică a geamului pasagerului.
Aygo oferă mai mult spaţiu interior la nivelul umerilor, iar acest lucru este remarcat din primul moment în care urci la bordul său. Totuşi, pasagerii ce călătoresc pe banchetă au un spaţiu pentru genunchi mai mic decât cei din Spark.
Departajarea
Aygo este mai uşor de condus în mediul urban, iar modul în care răspunde la comenzi aminteşte de maşinile din clasele mai mari. Volanul opune ceva mai multă rezistenţă şi ambreiajul lucrează mai bine, având de partea sa şi o cursă (activă, în care reacţionează) mai lungă. În timpul virajelor pare mai stabil şi îţi conferă un sentiment de stabilitate.
Nu putem vorbi de ruliu sau sub/supravirare având în vedere caracteristicile modelelor testate, dar stabilitatea amintită este datorată înălţimii mici a lui Toyota. Japonezul se mai remarcă şi prin prestaţiile foarte bune ale frânelor sale.
Insonorizarea şi suspensia îşi arată vârsta la trecerea peste denivelări, zgomotele provenind din direcţia trenului de rulare ajungând destul de uşor în habitaclu.
Motorul Toyota este mai potrivit pentru mediul urban. Acesta generează valori bune ale cuplului la turaţii reduse, şoferul bucurându-se de un răspuns prompt al acceleraţiei pe întreaga plajă de turaţii. Această precizare este necesară deoarece cutia de viteze a lui Aygo are treptele semnificativ mai „lungi”.
Optimal Drive
Contructorul nipon pune accentul pe Optimal Drive. Fiecare nouă generaţie este echipată cu un motor uşor şi compact şi dispune de o transmisie specială, care eficientizează consumul de combustibil şi îmbunătăţeşte performanţele maşinii, contribuind în mod esenţial la crearea unui vehicul mai uşor şi cu dimensiuni mai mici. Premiatul agregat de 1.0l este realizat din aluminiu şi cântăreşte doar 67 kg, fiind cel mai uşor de pe piaţă.
Chevrolet Spark câştigă puncte hotărâtoare în acest test prin performanţele sale privite în ansamblu. Suspensia de concepţie nouă filtrează foarte bine porţiunile decopertate din asfalt, micile gropi, liniile de tramvai şi denivelările zonelor acoperite cu piatră cubică.
[_newpage_]
Motorul livrează cuplul şi puterea maximă la turaţii ridicate, fiind în ton cu indicatoarele de motocicletă. Este o diferenţă clară între cele două autoturisme chiar şi atunci când conduci în condiţii normale, fără a lua în calcul depăşirile. Spark-ul testat era echipat cu motorul de 1.2 l ce dezvoltă 81 CP.
La turaţii mici, până în 3.000 rpm, răspunsul acceleraţiei este modest, elasticitatea propulsorului fiind inferioară celui de 1.0 l de pe Aygo. Odată ce acul, sau mai bine zis gradaţia turometrului, trece de 3.000 rpm, Chevrolet îşi pune în valoare diferenţa de cilindree şi putere şi devansează modelul japonez.
Chiar dacă unitatea de 1.2 l a lui Spark oferă performanţe la turaţii mici similare propulsorului care echipează Aygo, prefer să am acea rezervă de putere la dispoziţie. În afara oraşului diferenţa de putere îşi spune cuvântul în uşurinţa cu care sunt efectuate depăşirile.
Cu această ocazie mi-am adus aminte să menţionez faptul că ambele modele se comportă bine pe drumurile din afara oraşului. Problemele apar atunci când condițiile meteo sunt nefavorabile, iar vântul circulă cu viteze mari, șoferii ambelor autoturisme fiind nevoiți să facă permanent corecții din volan.
Concluzia
Chevrolet Spark este recomandarea mea. Fiind un automobil de concepţie nouă, este superior lui Aygo atât din punctul de vedere al interiorului, cât şi în privinţa performanţelor (cu excepţia distanţei de frânare). Suspensia confortabilă este un avantaj ținând cont de starea drumurilor din România.
Toyota nu se impune nici prin diferenţa de preţ dintre cele două modele, pentru că aceasta nu constă decât în câteva sute de euro, luând în calcul versiunile de caroserie în cinci uşi.
De partea sa stau motorul elastic, spațiul mai mare pentru pasagerii ce ocupă locurile din față, raza de întoarcere mică și noile condiții de garanție oferite: cinci ani sau 160.000 km.
Date tehnice: | Chevrolet Spark |
Toyota Aygo |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 1.2 i | 1.0 VVT-i |
Nr. usi/locuri | 5/5 | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 939/1360 | 875/1180 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 3640/1597/1522 | 3415/1615/1465 |
Ampatament | 2375 | 2340 |
Volum portbagaj [l] | 130 (568) | 130 (780) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 1.2 i | 1.0 VVT-i |
Combustibil | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1206 | 998 |
Sistem alimentare | injectie multipunct | injectie multipunct |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 60(81)/6400 | 50(68)/6000 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 111/4800 | 93/3600 |
Cutie de viteze | Manuala/5 | Manuala/5 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 164 | 157 |
0-100 km/h [s] | 12.1 | 14.2 |
Consum urban/extra/mixt | 6.6/4.2/5.1 | 5.5/4.1/4.6 |
Emisii CO2 [g/km] | 119 | 107 |