Segmentul SUV-urilor compacte premium a apărut ca peste noapte, iar succesul de piată nu s-a lăsat prea mult timp așteptat. Audi și Range Rover nu vor să piardă startul așa că au venit cu propria lor interpretare a SUV-ul premium cu valențe urbane.
Fiindcă vorbim de modele noi, lansaterecent , nu pot să nu remarc ambiția și disponibilitatea celor doi concurenți de a arunca în luptă cele mai noi tendințe în materie de design și tehnologii din care mărcile non-premium abia așteaptă să se inspire în anii ce vor urma.
Germanii au pus suficientă agresivitate în Q3 cât să compenseze eventualele complexe date de o caroserie care, plecând de la Q7 și Q5, a ajuns în final să atingă dimensiuni pe care nu ni le puteam imagina cu ceva timp în urmă. Cu toate acestea, proporțiile lui Q3 sunt corecte și arată că cei de la Audi sunt pregătiți să ofere surprize indiferent de context. Partea frontală posedă liniile cele mai ferme și mai agresive, în timp ce restul caroseriei merge în continuare pe o formă simplă, lipsită de artificii inutile și care duce cu gândul la o mașină practică.
În interior regăsim atmosfera tipică Audi, cu instrumente și comenzi amplasate exact acolo unde te-ai aștepta să le găsești dacă ești familiarizat cu stilul și ergonomia germană.
Locurile din față sunt confortabile și oferă ocupanților spațiu suficient la nivelul capului și al brațelor. În spate există unele limitări datorate plafonului arcuit, dar spațiul oferit este încă decent și mai bine fructificat decât la Evoque. Vizibilitatea este mulțumitoare către jumătatea față a mașinii și mai dificilă către spate, dar acesta este încă un capitol la care Q3 reușește să se situeze peste Evoque.
Din punct de vedere dinamic, cei 177 CP par să fie suficienți pentru majoritatea activităților pe care și le poate imagina un utilizator de Q3. Cutia S Tronic este cea care se ocupă de dozajul puterii prin cele șapte rapoarte disponibile. Sprintul lui Q3 nu este fulgerător, iar cutia pare lentă în raport cu așteptările avute. Lucrurile se schimbă însă dramatic în modul Sport, iar Q3 devine o problemă pentru Evoque, pe care, așa cum o arată și tabelul de date tehnice, îl surclasează la demaraj și viteză maximă.
Pentru mai mult control și pentru a exploata la maxim potențialul cutiei de viteze cu dublu ambreiaj, se poate folosi și modul secvențial de schimbare a treptelor prin clapetele amplasate pe volan, situație în care Q3 poate fi condus la limită cu întregul suport al ansamblului motor-transmisie. Direcția se descurcă bine atât în oraș, unde este confortabilă, cât și în viraje, unde oferă multă precizie. Ruliul este moderat și arată că suspensia a fost setată optim pentru a se descurca bine și pe denivelări.
Probleme apar la denivelările mari și pe teren accidentat, unde Q3 resimte setările pro-asfalt. Sistemul Quattro folosește un sistem Haldex, care se descurcă bine pe șosea, dar și în cazul în care trebuie să înfrunte denivelări. Oricum, aventura în afara șoselei trebuie să fie una de scurtă durată, limitările neavând legătură cu sistemul de tracțiune ci cu setările suspensiei, unghiurilor și gărzii la sol.
Replica britanică
Evoque este cel care a reușit să atragă cele mai multe priviri pe perioada desfășurării acestui test, iar acest lucru nu poate decât să confirme faptul că stilul ultra-modernist și sofisticat conceput de britanici este în măsură să pună pe jar nu numai curiozitatea trecătorilor, dar și concurența. Elementele distinctive ale modelelor Range Rover anterioare au fost concentrate și fac deja parte din imaginea cu care Evoque a ieșit la atac și care îl recomandă, cel puțin stilistic, drept liderul incontestabil al acestui segment. Interiorul a fost și el un loc de creație pentru designeri, iar rezultatul este spectaculos. Scaunele sunt foarte confortabile, au o susținere laterală pronunțată și un design îndrăzneț inspirat din lumea curselor. Spațiul interior nu este mare, iar acest lucru a fost generat de aplatizarea plafonului către spate, acolo unde pasagerii vor resimți unele limitări la nivelul capului. Gradul de personalizare a lui Evoque este unul ridicat și face posibilă prezența la bord a unor dotări extravagante, materiale și nuanțe de culori ce pot genera o combinație reușită pentru orice fel de preferințe.
Spre deosebire de Audi, planșa de bord a lui Evoque nu s-a vrut simplistă și are un look SF întregit și de consola centrală. Aici se află și comutatorul retractabil al cutiei de viteze, care apare la lumină imediat ce a fost apăsat butonul de start. Ecranul color multifuncțional este cu accesare touchscreen, care s-a dovedit anevoioasă atunci când a trebuit folosită în mers. Există funcție TV și un sistem de camere ce oferă vizibilitate din mai multe unghiuri, inclusiv din spate, la mersul în marșarier. Strădania celor care au conceput acest sistem nu este una întâmplătoare, iar de acest lucru te poți convinge ușor aruncând o privire către spate, unde vizibilitatea are serios de suferit din pricina designului în stil coupe a acestei zone.
Similitudini temperamentale
Posesor al unui surplus de cai putere și de cuplu, Evoque se descurcă bine la regimuri joase de turație, iar cutia de viteze nu se grăbește să schimbe imediat către treptele superioare, lăsând impresia de mers subturat, așa cum se întâmplă la Q3. La un condus sportiv, cele șase trepte nu reușesc însă să dozeze la fel de bine puterea motorului așa cum o face cutia S Tronic de la Audi, drept dovadă fiind performanțele mai bune ale lui Q3, ce sunt obținute cu un motor mai slab, lucru confirmat și de fișa tehnică a celor două mașini. În afara șoselei Evoque se descurcă, cel puțin teoretic, mai bine decât concurenta germană prin posibilitatea alegerii unor setări în funcție de condițiile de teren. În realitate însă lucrurile stau similar din cauza unei suspensii prea rigide pentru astfel de activități și a unor capabilități de trecere similare cu cele ale lui Q3.
Concluzii
Gândind la repezeală, am putea fi tentați să considerăm Evoque drept favoritul acestui segment, iar acest lucru se datorează imaginii spectaculoase cu care acesta și-a făcut apariția, dar și celor 190 CP de sub capotă. Audi ne-a arătat un Q3 suficient de echibrat și de performant încât să submineze cu succes încercarea lui Evoque de a face legea în rândul SUV-urilor compacte.
După mai mulți kilometri parcurși și suficient timp petrecut la bordul celor două mașini, am putut să tragem concluziile finale ale unei competiții foarte strânse. Evoque este o revelație din punct de vedere stilistic, este mai sofisticat și mai generos decât Q3 ca posibilități de personalizare, însă toate aceste lucruri au un preț deloc ușor de trecut cu vederea.
În ciuda unei imagini destul de comune cu a celorlalte modele Audi, Q3 are sub capotă un motor mai mic, dar care oferă surprize în materie de rafinament și economie și care ajută la obținerea unor performanțe dinamice chiar mai bune decât cele ale lui Evoque. Recomand Evoque celor care vor să iasă în evidență și care sunt dispuși să treacă cu vederea prețul și unele aspecte practice.
Audi Q3 va fi apreciat de cei care au pus în balanță cele două oferte și care au concluzionat ca și mine că oferta germană este una mai echilibrată și mai pragmatică.
Date tehnice: | Land Rover Range Rover Evoque |
Audi Q3 |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | SD4 | 2.0 TDI |
Nr. usi/locuri | 5/5 | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1790/ | 1660/ |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 4365/1965/1635 | 4385/1813/1590 |
Ampatament | 2660 | 2603 |
Volum portbagaj [l] | 575 (1445) | 460 (1365) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | SD4 | 2.0 TDI |
Combustibil | Motorina | Motorina |
Cilindree [cmc] | 2179 | 1968 |
Sistem alimentare | common rail | common rail |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 140(190)/3500 | 130(177)/4200 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 420/2000 | 380/1750 |
Cutie de viteze | Automata/6 | Automata/7 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 195 | 212 |
0-100 km/h [s] | 8.5 | 8.2 |
Consum urban/extra/mixt | 7.9/5.7/6.5 | 7/5.3/5.9 |
Emisii CO2 [g/km] | 174 | 156 |