Mașinile de oraș de viță nobilă (a se citi premium) au devenit foarte populare în ultima perioada. Dacă se adaugă în ecuație și motoarele cele mai puternice din gamă lucrurile se anunță de-a dreptul interesante. Cine va câștiga?
Ca într-o gală de contact veritabilă, începem prezentarea combatanților, primul la apel fiind colțul albastru reprezentat de MINI Coupe S. Poate nu este cea mai inspirată culoare, dar acest model este cu siguranță o apariție! Iar argumentele personale au fost completate de mulțimea (efectiv) de capete pe care le întorcea simpaticul burghez englez pe stradă. Cu literă de lege design-ul tipic MINI, Coupe S este genul de mașină egoistă, care nu asigură decât două locuri. În contrapartidă, în spatele scaunelor se găsește un spațiu de depozitare, care completează portbagajul și așa surprinzător de generos (280 l). Vizibilitatea este o problemă reală, dar e o chestiune pe care ți-o asumi în momentul în care optezi pentru un model ce poate fi catalogat drept excentric.
La interior lucrurile puteau sta mai bine. Și nu voi face referire la spațiul destul de limitat, ci la materialele pe care MINI le oferă la un model premium. Când provii dintr-o zonă cu o industrie auto atât de fascinantă, cum este cea britanică, unde interioarele sunt tratate cu o atenție deosebită, trebuie să-ți dai silința mai mult. Atât la selecția materialelor, dar și la dispunerea lor și la rezultatul final. Audi se află la capătul opus, oferind un interior foarte bine închegat și finisat premium. Materiale excelente, ergonomie în ton, dar o atmosferă mult prea sobră.
Totuși, salvarea vine din posibilitățile multiple de individualizare a interiorului oferite. Pentru că am avut ocazia să interacționez cu așa ceva, susțin cu tărie că cea mai bună alegere pentru un Audi A1 de 185 CP și transmisie S Tronic ar fi Competition Package, un pachet cu rădăcini în ADN-ul sportiv Audi. La exterior, concurentul din colțul roșu (negru în cazul de față) are aceeași scăpare. Design-ul prea cuminte pentru un automobil cu real potențial. Pachetul S Line garantează o doză de rafinament, în special mulțumită jantelor cu un aspect spectaculos, dar tot nu reușește să întregească tabloul. Cu siguranță, același Competition Package de care aminteam la interior s-ar dovedi o opțiune bifată foarte inspirat de cumpărător.
Într-un “duel” stradal, cei doi protagoniști sunt asemeni personajelor dintr-un joc de-a șoarecele și pisica; sau mai corect spus, judecând după gabaritele cvasiegale, un joc de-a câinele și pisica. Un „Pif și Hercule” modern, unde fiecare este pe rând atât Pif, cât și Hercule. Și asta pentru că fiecare plusează pe rând la câte un capitol, imaginea finală fiind reprezentată de o alternanță a punctelor forte între cele două modele. MINI pare totodată că reușește să-și însușească mai bine caracteristica de „băiat rău” în comparativul nostru, pentru că este mai dintr-o bucată decât A1, mai necizelat (în sensul bun). Asta până când apelezi la modul S al transmisiei S Tronic de pe Audi, dar asta este o discuție la care vom reveni imediat.
Germanul vs. englezo-bavarezul
La MINI Coupe S, ca și la hatch-ul geamăn Cooper S, se simte foarte bine inclinația către sportivitate a inginerilor școliți pe meleaguri bavareze. Influențele filosofiei BMW sunt foarte prezente, aceasta fiind și explicația poveștii de succes a ultimilor ani, cultul MINI.
Noul Coupe este încântător din punct de vedere dinamic, fără a se apropia de perfecțiune însă. Ca și în cazul lui A1, valorile relativ scăzute ale ampatamentului și ale ecartamentelor, soluția constructivă cu punte motoare față, cu putere destul de mare (pentru gabaritul de care aminteam) își spun cuvântul când împingi lucrurile spre extrem. Dar, doar acolo, pentru că până atunci, cu mult peste limitele marii majorități a șoferilor, MINI este excelent! Felul în care se încăpățânează să se agațe de șosea, chiar și în cazul echipării cu anvelope de iarnă, este lăudabil și poate creiona zâmbete largi, amplificate generos de adrenalină, pe fețele multora. Vinovat, în mare parte, este trenul de rulare setat vădit spre sportivitate, cu punte independentă spate, dar care prezintă o setare dură a suspensiei. Avantajele bifate pe drumurile solicitante dinamic se transformă în dezavantaje în traficul urban, unde MINI Coupe este dur, ușor inconfortabil și gălăgios la denivelări.
Audi A1 este mai docil, în ton cu aspectul său. Rularea prin oraș este în mod evident mai confortabilă, filtrarea imperfecțiunilor drumului făcându-se mai bine, dar și mai silențioasă. La partea legată de confort, un cuvânt greu de spus îl are transmisia excelentă. Coborând din MINI și pornind cu A1 la drum lung, unde-i poți cântări și veleitățile sportive, tendința e să ai o ușoară reținere, dar… surpriză, surpriză! Inginerii din Ingolstadt au reușit un compromis lăudabil, iar suspensia cumințică din oraș face față cu brio și șoferilor cu tendință de talpă iute. Audi se așează foarte bine pe viraje, mulțumită și anvelopelor cu bandă de rulare mai mare, iar ruliul este mult mai mic decât îți imaginai când „alergai“ prin oraș.
Downsizing cu cap!
Motorul TFSI, care și-a dat examenul de maturitate pe Polo GTI și pe Fabia RS este încântător. Atâta putere (185 CP) și atât cuplu (250 Nm) dintr-o unitate de capacitatea celor care au echipat celebrele Dacii 1410. Ajungem la partea cu care vă amenințasem anterior, unde intră hotărâtă în scenă transmisia cu dublu ambreiaj S Tronic etajată foarte rațional. Cu un timp de răspuns mic și cu o funcționare foarte lină, este o bucurie pentru șofer. Iar senzația se amplifică atunci când treci selectorul pe poziția S. Pragul de schimbare a treptelor urcă, într-atât încât să auzi sunetul grav al motorului de după 3.000 rpm. 1,4 litri ai zis? Sigur? Reprizele astea și sunetul încântător, doar dintr-atât? Da și da! Și ca să vezi, valoarea consumului de combustibil nu sare calul, ba din contra. Deși a pășit timid la început, cu al său aspect ultraliniștit, Audi prinde curaj și încântă cu fiecare km adăugat pe bord.
MINI nu este mai prejos la capitolul motorizare, influența celor de la BMW făcându-se simțită și la acest nivel. Unitatea este foarte potentă, iar flexibilitatea ansamblului motor-transmisie este de apreciat, dar parcă lipsește ceva. Dacă n-ar fi existat termen de comparație, MINI ar fi bifat un mare plus, dar transmisia manuală cu șase trepte este pusă ușor în umbră de cea de pe Audi. Ca să nu mai vorbim că timoneria ar putea suferi ușoare retușuri. Nu e foarte corect să compari o transmisie manuală cu una automată, dar ținând cont de faptul că A1, echipat standard cu S Tronic, este chiar mai ieftin în versiunea de bază decât MINI Coupe S, moralitatea comparației nu poate fi contestată.
Sigur că prețurile ambelor modele vor urca considerabil în momentul în care vei realiza că versiunile de bază nu oferă foarte multe, iar tot ce-ți dorești costă. Iar MINI are un avantaj în plus și la capitolul valoare de revânzare, ținând la preț, ca și frații din gamă. Evoluția lui A1 din acest punct de vedere nu este o certitudine, dar e greu să ții pasul cu un MINI. Una peste alta, rămâne de văzut dacă un rival mai mare pentru MINI Coupe S decât Audi A1 nu este… MINI Cooper S. Cu totul altfel ar sta lucrurile în cazul unei versiuni John Cooper Works, care, din punctul meu de vedere, se pretează mult mai bine unui model atât de special pe cât este MINI Coupe.
Date tehnice: | Audi A1 |
MINI Coupe Cooper S |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 1.4 TFSI | 1.6 T |
Nr. usi/locuri | 3/4 | 2/2 |
Masa proprie/totala [kg] | 1190/1640 | 1165/1455 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 3995/1740/1415 | 3734/1683/1384 |
Ampatament | 2470 | 2467 |
Volum portbagaj [l] | 270 (920) | 280 (280) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 1.4 TFSI | 1.6 T |
Combustibil | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1390 | 1598 |
Sistem alimentare | injectie directa+supraalimentare | injectie directa+supraalimentare |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 136(185)/6200 | 135(184)/5500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 250/2000 | 240/1600 |
Cutie de viteze | Automata/7 | Manuala/6 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 227 | 230 |
0-100 km/h [s] | 6.9 | 6.9 |
Consum urban/extra/mixt | 7.5/5.1/5.9 | 7.3/5/5.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 139 | 136 |