Hyundai are pretentii din ce in ce mai mari de la noua sa gama “reinventata”, iar i30 are un potential important. Ramane de vazut cum va sustine el comparatia cu una dintre compactele high-end din segment, Honda Civic.
Anul trecut, realizarea unui comparativ între Hyundai i30 și Honda Civic ar fi fost echivalentul automobilistic al duelului între Bute și Froch. i30 ar fi început meciul optimist, în postura primului model Hyundai construit special pentru a se bate cu greii europeni, iar Civic ar fi stat cuminte în colțul lui pregătit să aplice lovitura câștigătoare.
Construit în Marea Britanie, ca și Froch de altfel, modelul Civic dispune de un pedigree la care i30 nu are decât să viseze peste vreo două-trei decenii, motiv pentru care duelul precizat mai sus ar fi avut o finalizare nefericită pentru coreean. Anul acesta în schimb, cu generații noi pentru ambii pretendenți, duelul este cât se poate de deschis.
i30, progres important
După cum am precizat și în numărul trecut în cadrul primului test în România cu i30, coreenii au reușit să îl transforme pe i30 dintr-o opțiune low-cost într-un pretendent cu acte în regulă la podiumului segmentului compact. Încă o surpriză din partea unor coreeni care urmează traseul care, acum nu mult timp, era parcurs de constructorii niponi în tentativa lor de a se afirma pe piețele europene. Honda poate fi considerat un jucător static în Europa, cu cifre constante în ultimii ani pe fondul unor mașini bune, limitate până la un punct de prețurile destul de mari practicate de niponi și lipsa unor opțiuni ceva mai variate de motorizări.
Cum discuțiile introductive trebuie să se finalizeze odată ca să ajungem și la mașinile în cauză, încheiem aici cu preambulul și ne așezăm câteva minute lângă mașini. Fără doar și poate vorbim despre două modele care s-au implicat destul de mult la capitolul estetică. Hyundai a desenat mașina de la zero, iar rezultatul este unul elegant și rafinat, la ani lumină distanță de formele funcționale ale predecesorului său.
Civic rămâne un extrovertit
În colțul opus Civic nu avea nici un motiv să se reinventeze, dat fiind faptul că unul dintre avantajele principale ale vechiului model ținea de apariția sa spectaculoasă. Drept urmare japonezii au preferat o evoluție coerentă a liniilor, respectând tematica inițială a lui Civic. Cum o departajare la nivel de design ar fi bazată strict pe considerente emoționale prefer să las la alegerea voastră câștigătorul la acest capitol.
Cum stăm la interior?
Deși nu îmi place deloc să mă repet mă văd nevoit să reiterez punctele forte ale interiorului lui i30: putem să începem cu plusul evident în materie de calitate în comparație cu primul i30, ergonomia bună a comenzilor și senzația generală de lucru bine făcut. Nu e chiar o revoluție raportată la concurența din segment, dar vorbim totuși despre o maturitate la care nu mulți se așteptau de la un brand coreean relativ nou în peisajul european.
Honda are mai multă experiență, iar asta se vede din modul în care japonezii au acordat atenție până și celor mai mici detalii din interior. Spre exemplu, manetele de semnalizare sunt finisate într-un plastic de calitate foarte bună, iar rotirea lor se face cu un zgomot minim și o cursivitate clar studiată. Pare exagerat să vorbești despre astfel de detalii, dar ele sunt relevante și de multe ori esențiale atunci când dorești să diferențiezi două mașini evident reușite.
➡ Civic are și motor diesel 💡
Un alt plus ce poate fi trecut în dreptul lui Civic este layout-ul interesant al planșei de bord ce îmbină ingeniozitatea și estetica cu latura practică. Spre deosebire de i30, în care totul se află exact unde trebuie și te-ai aștepta, în Civic vei căuta unele comenzi, dar, în același timp te vei simți cu atât mai special. Honda este mașina evident mai scumpă în acest comparativ, iar plusul, mic ce-i drept, la anumite categorii este de înțeles și în același timp de așteptat.
La capitolul spațiu interior diferențele sunt suficient de mici cât să nu justifice punctarea sau depunctarea unui model anume. Important este că doi adulți pot ocupa bancheta fără să își facă griji legate de spațiul la cap sau la genunchi. Atunci când vorbim despre versatilitate balanța se înclină în direcția modelului japonez ce dispune de o configurație avansată a banchetei ce permite plierea atât pe orizontală cât și pe verticală a banchetei. Cunoscut drept Magic Seats, sistemul dezvoltat de Honda permite încărcarea unor obiecte lungi și înalte (spre exemplu biciclete) în spate. Adaugă și portbagajul cel mai mare din segment în dreptul lui Civic și e clar că japonezul câștigă această rundă.
Cum se conduc?
Din punct de vedere tehnic atât Hyundai cât și Honda mizează în continuare pe soluții aspirate pentru motoarele lor pe benzină, 1.6 GDi/136 CP pentru coreeni, respectiv 1.8 i-VTEC/142 CP pentru niponi. La acest capitol Honda beneficiază de un avans în materie de tehnologie și experiență în realizarea motoarelor pe benzină ce se traduce în cifre mai bune în materie de cuplu și reprize. Acest lucru este mai mult sau mai puțin relevant în condițiile în care nu vorbim despre mașini gândite pentru a fi exploatate într-un mod sportiv, dar merită precizat pentru a ști care sunt pozițiile de start ale celor două compacte.
În mers, un șofer normal nu va sesiza diferența dintre cele modele. Poate, doar, în cel mai bun caz, disponibilitatea motorului Honda de a se folosi de zona superioară de turatie mai bine decât GDi-ul lui i30. În materie de suspensii Hyundai recuperează printr-o calibrare fericită indiferent că vorbim despre denivelări sau trasee virajate. Honda se arată mai rigidă și mai puțin permisivă cu infrastructura locală. Diferențele nu sunt mari, dar ele vor fi sesizate în special de pasagerii de pe bancheta lui Civic din cauza configurației semi-rigide a punții spate în comparație cu cea independentă a lui i30. Așadar, dacă ești în căutarea unui compromis, i30 este mașina pe care o cauți.
Ca să fiu sincer mă așteptam la ceva mai mult la proba dinamică din partea lui Civic. Nu spun că nu este mai sportiv și mai plăcut la condus pe total decât i30. Doar că marja este mică. Și, pentru un brand cu experiența lui Honda în motorsport și motoare pe benzină în particular, ecartul trebuia să fie vizibil. Problema stă în principal în recalibrarea motorului în comparație cu vechiul model. Scopul declarat a fost scăderea consumului.
Consumuri și concluzie
În practică ținta a fost atinsă, iar Honda consumă în medie cu 1 l mai puțin decât Hyundai. Asta, în condițiile în care are și o cilindree mai mare, dar motorul nu mai are carisma vechiului i-VTEC ce era dispus să se tureze mult mai agresiv până la 4.000 rpm. Păcat, deoarece într-o industrie în care motoarele aspirate dispar de o zi la alta Honda nu trebuia să renunțe la atuurile ce caracterizează brandul nipon.
Atunci când tragi linia la sfârșitul zilei și aduni toate plusurile și minusurile Honda Civic se află prima poziție. Distanța nu e foarte mare față de i30. Dar, pentru că trebuia să existe și un „dar“, Civic-ul este cu 4138 euro mai scump decât i30 în condițiile unei echipări comparabile, iar asta este o diferență de preț pe care, oricât de fan Honda ai putea să fii, este greu de justificat.
În concluzie, Civic-ul va rămâne alegerea clientelei mai pretentioase și mai puțin numeroase. De partea cealaltă, i30 va apela la publicul larg și va susține prin vânzări trendul crescător al brandului Hyundai.
Date tehnice: | Hyundai i30 |
Honda Civic |
---|---|---|
Sasiu si caroserie | ||
Motorizare | 1.6 GDi | 1.8 i-VTEC |
Nr. usi/locuri | 5/5 | 5/5 |
Masa proprie/totala [kg] | 1195/1720 | 1250/1720 |
Dimensiuni si capacitati | ||
Lung/lat/inalt [mm] | 4300/1780/1470 | 4300/1770/1440 |
Ampatament | 2650 | 2595 |
Volum portbagaj [l] | 380 (1315) | 475 (1380) |
Motor si transmisie | ||
Tip motor | 1.6 GDi | 1.8 i-VTEC |
Combustibil | Benzina | Benzina |
Cilindree [cmc] | 1591 | 1799 |
Sistem alimentare | injectie directa | injectie directa |
Putere max. [kW(CP)/rpm] | 100(136)/6300 | 105(142)/6500 |
Cuplu max. [Nm/rpm] | 164/4850 | 174/4300 |
Cutie de viteze | Automata/6 | Manuala/6 |
Performante si consum | ||
Viteza maxima [km/h] | 192 | 190 |
0-100 km/h [s] | 11 | 8.7 |
Consum urban/extra/mixt | 9.1/5.3/6.7 | 7.3/4.9/5.8 |
Emisii CO2 [g/km] | 157 | 128 |