Programul Rabla 2015 debutează pe 1 aprilie cu schimbări majore față de proiectul anunțat. Hibridele au primit un bonus mai mare în timp ce mașinile electrice au primit un bonus mai mic.
Programul Rabla 2015 aprobat de Ministerul Mediului, Apelor și Pădurii diferă în mod substanțial de propunerea inițială.
În primă fază se discutase despre un eco-bonus de 1.500 lei pentru mașini care emit mai puțin de 100 g/km CO2, alți 1.500 lei pentru mașinile Euro 6 și 12.000 lei pentru mașinile electrice.
În cele din urmă, ”în urma dezbaterii publice, valoarea eco-bonusurilor acordate în cadrul Programului “Rabla 2015” a fost modificată față de varianta inițială propusă, acestea fiind majorate pentru autoturismele cu sistem de propulsie electric hibrid care beneficiază de tehnologii avansate (de tipul plug-in). Astfel, valoarea eco-bonusurilor este următoarea:
a. 750 lei pentru automobilele care emit mai puțin de 100 g/km de CO2 în ciclu mixt;
b. 1.500 lei pentru automobilele hibrid convenționale (hibrizi paralel sau serie dar fără încărcare de la priză)
c. 2.500 lei pentru automobilele hibride cu posibilitatea încărcării și de la priză (Plug-In Hibrid) sau a automobilelor electrice cu sau fără range extender.
Se pot cumula bonusul a cu unul din bonusurile b sau c în timp ce valoarea primei de casare a fost menținută la 6.500 lei.
Renunțarea la bonusul pentru Euro 6 este logică deoarece de la 1 septembrie 2015, toate autovehiculele produse trebuie să corespundă normelor EU6.
A crescut de asemenea bonusul pentru mașinile care emit sub 100 g/km CO2 însă creșterea este doar la jumătate față de propunerea inițială. Se propusese inițial o sumă de 1.500 lei și a fost redusă la 750 lei în timp ce anul trecut bonusul a fost de doar 500 lei.
A crescut substanțial bonusul pentru hibridele convenționale și cele de tip Plug-In Hibrid sau electrice de la 500 lei la 1.500 lei (hibrizi serie au paralel) și 2.500 lei (electrice sau Plug-In Hybrid).
Este de apreciat creșterea pentru hibrizii convenționali și faptul că hibrizii Plug-In au primit un bonus suplimentar dar bonusul pentru mașinile electrice a scăzut mult față de propunerea inițială de la 12.000 lei la 2.500 lei.
Însă mașinile de tip Plug-In Hybrid sunt deocamdată cu mici excepții din clasele de lux, având prețuri ridicate. Excepțiile sunt doar Audi A3 e-Tron și VW Golf GTE.
De asemenea, și mașinile electrice sunt încă foarte scumpe iar bonusul pentru mașinile electrice se adresează unui segment foarte restrâns de potențiali clienți.
Pentru acest an au fost alocate 200 milioane de lei pentru un număr de 20.000 tichete pentru persoane fizice și 5.000 tichete pentru persane juridice. Tichetele vor fi alocate electronic, în sisteomul informatic gestionat de Administraţia Fondului pentru Mediu.
Condițiile de participare la Programul “Rabla 2015”, precum și documentele pe care trebuie să le depună producătorii/dealerii auto pot fi găsite în Ghidul de finanțare a Programului de stimulare a înnoirii Parcului auto național publicat pe site-ul Administrației Fondului pentru Mediu (www.afm.ro), la secțiunea aferentă Programului. Termenul limită de depunere a dosarelor de validare este 10 aprilie 2015.
Programul destinat persoanelor fizice va demara imediat după finalizarea procedurilor de validare a agenților economici și a contestațiilor.
Ghidul de finanțare pentru Programul “Rabla 2015” a fost aprobat prin Ordinul ministrului Mediului, Apelor și Pădurilor nr. 609/2015, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 209, din 30 martie 2015.