Pentru unii, cel mai important criteriu în alegerea unei mașini noi este culoarea; pentru restul de 99,99%, prețul este poate cea mai importantă variabilă, așa că am pus la cale o listă cu zece cele mai accesibile modele disponibile în prezent în România.
Nu aveam cum să începem o listă cu masini ieftine altfel, nu? Dacia Logan rămâne cel mai accesibil model de pe piață și singurul care reușește să coboare sub pragul de 7.000 de euro. Pentru 6.990 de euro primești un Logan Acces 1.2 16V cu 75 de cai putere, adică la fel cât producea motorul 1.4 MPI la prima generație.
Și nu aveam cum să continuăm lista cu masini ieftine decât cu versiunea hatchback a lui Logan care, încă inexplicabil pentru noi, costă ceva mai mult. Un Sandero Acces 1.2 16V costă cu 200 de euro în plus față de Loganul echivalent (7.190 de euro).
Cea mai apropiată alternativă la Logan o reprezintă Peugeot 301 (și fratele lui care-i succede în cadrul acestei liste) care, însă, costă cu aproape 3.000 de euro mai mult (deci este cam cu 40% mai scump). Un 301 Active 1.2 VTi cu 72 de cai putere îți va pune în față o factură în valoare de 9.867 de euro.
C-Elysee, varianta propusă de Citroen pentru sedanul dezvoltat pe platformă comună împreună cu Peugeot, este ceva mai ieftin: în echiparea Attraction și cu motorul 1.2 VTi de 72 de cai costă 9.424 de euro, cu 400 mai puțin decât Peugeot-ul, dar rămânând la o distanță apreciabilă față de Logan.
FIAT Panda este o mașină care nu se bucură de succesul pe care l-ar merita la noi în țară, în ciuda strădaniilor prezentatorului James May de la TopGear. Pentru clasa ei este încăpătoare și nici nu are un preț mare, dacă facem abstracție de oferta producătorului autohton: versiunea Pop cu motor 1.2 de 69 CP costă 9.486 de euro.
Dacă ai uitat de existența lui Ford Ka, te iertăm. Cea mai mică mașină din gama Ford e o prezență rară pe străzile noastre dar, cu toate astea, ea încă se mai găsește la vânzare. La cei 9.700 de euro pentru versiunea de bază, însă – Trend cu motor 1.2 de 69 CP – nu e tocmai ieftină și explică în mare măsură de ce nu te întâlnești prea des cu ea.
Hyundai i10 a trecut de curând la o nouă generație, iar asta e o veste foarte bună: mașina este mai rafinată, cu materiale mai bune la interior și același preț rezonabil – 9.366 de euro pentru un i10 cu motor 1.0 și 66 CP.
Deși împart aceeași platformă, Kia Picanto și Hyundai i10 se află în momente diferite ale vieților: în timp ce i10 este complet nou, Picanto abia ce a trecut printr-un facelift. Ambele mașini sunt destul de practice pentru dimensiunile lor, chiar dacă prețul mai mic pentru Picanto – 9.212 de euro – se aplică versiunii cu trei uși în echiparea Base și cu motor 1.0.
Mitsubishi Space Star este un alt model care nu a reușit să convingă cu nimic și, dacă te uiți peste lista noastră, e destul de ușor să înțelegi de ce. Cu un preț de pornire de 9.368 de euro (versiune Inform cu 1.0 71 CP), Space Star nu a oferit suficient de multe lucruri în plus față de ceilalți concurenți cu prețuri similare (sau mai mici).
Suzuki Swift are o ofertă specială pentru versiunea de bază a modelului cu cinci uși, astfel că prețul pentru un Swift 1.2 GA este acum de 9.160 de euro. Chiar dacă nu mai e foarte nouă, Swift este una dintre cele mai practice mașini din listă, exceptând, poate, sedanurile PSA și Loganul.