Pretendenți – test comparativ Peugeot 308 și Nissan Pulsar

Cândva, clasa compactă era cel mai aglomerat segment însă pe urmă au apărut SUV-urile care, la rândul lor, au dat naștere crossoverelor și aerul s-a mai rarefiat un pic – numai bine pentru ca nou veniți precum Nissan Pulsar să încerce să-și facă loc. Primul obstacol se cheamă Peugeot 308.

Nissan Pulsar nu e chiar așa de nou pe piață cum ai putea crede, asta dacă îl privești ca pe un înlocuitor al modelului Tiida, recunoscut pentru spațiul generos de la interior și aspectul mai puțin fericit al exteriorului. Pulsar rezolvă problema din urmă împrumutând serios de la recentul Qashqai astfel că, deși nu reușește să integreze la fel de natural noua direcție de design Nissan ca la crossover, este totuși o mașină care arată cel puțin plăcut din mai toate unghiurile. Dar în special din față.

(FOTO: Ovidiu Tăbăcaru)

Galerie Nissan Pulsar DIG-T 115 TEKNA

Spațiul interior generos este și el oferit în continuare, Pulsar fiind de altfel mai lung cu 13 cm și mai înalt cu 6 cm decât Peugeot 308, cu un plus de 8 cm și la ampatament. Cifrele astea se văd cel mai bine la spațiul disponibil pe banchetă, unde pasagerii pot sta mai relaxați decât în mașini din clasele superioare. E absolut imens. E drept că Pulsar se folosește de două trucuri pentru asta: pe de o parte, scaunul șoferului nu culisează în spate la fel de mult ca la alte mașini, iar pe de alta volumul portbagajului este ceva mai mic – 385 de litri față de 470 litri la 308. Însă, după părerea mea, Nissan a decis corect: n-am auzit niciodată geamantane care să se plângă că le dor genunchii la drumuri mai lungi.

Galerie Peugeot 308 ACTIVE 1.2 L PureTech Turbo

Portbagajul poate fi mărit prin rabatarea banchetei, însă asta dă naștere unui prag uriaș de vreo 15 centimetri, dar și unui spațiu total de 1.385 de litri. 
Peugeot-ul 308 are un volum total comparabil la cei 1.309 litri, iar pragul – deși există și aici – este mult mai mic. Nu la fel de bine stă compacta franceză în ceea ce privește locurile din spate unde bancheta cu șezut ciudat de îngust, spătarul vertical și spațiul foarte limitat pentru genunchi fac dificilă o călătorie mai lungă în spate pentru cei mai înalți. De fapt, pentru cei cu picioare lungi, pentru că spațiul la cap este chiar mai bun decât în Pulsar.

308 versus Pulsar - autoexpert.ro (29)

Mutându-ne pe locurile din față, în special pe cel din stânga, situația confortului se schimbă: scaunul mai profilat de la Peugeot înseamnă că în 308 vei obosi mai greu pe un drum șerpuit, plus că poziția la volan este mai joasă, mai apropiată de norma segmentului. Volanul mic, ovalizat arată ciudat însă completează bine poziția ceva mai sportivă, iar instrumentarul poziționat deasupra lui elimină nevoia unui head-up display (chiar dacă turometrul inversat e un exemplu de simetrie prost înțeleasă). De fapt, întreaga planșă de bord a lui 308 este destul de îndrăzneață, cu un design minimalist și o lipsă a butoanelor care ar putea să-i sperie pe unii, însă avangardismul designului este sabotat de calitatea plasticelor care lasă un pic de dorit. Ecranul tactil cu meniul fix integrat pe cele două margini – ca la noul Vitara, doar că mai bine realizat – este ușor de folosit, iar meniurile destul de intuitive, totul culminând cu potențiometrul pentru volum care merge aproape ca la un sistem Hi-Fi premium.

308 versus Pulsar - autoexpert.ro (31)

La Pulsar totul e mai simplu: designerii n-au vrut să inoveze nimic astfel că vine cu un interior corect – chiar dacă destul de plictisitor – cu elemente preluate de la alte modele Nissan. Plasticul tare și inserția fadă îi dau interiorului lui Pulsar un aer utilitar, dar, reversul medaliei, este foarte solid și robust.

Mașinile astea două sunt, deci, destul de diferite, însă au ceva în comun – ceva care în urmă cu zece ani ar fi fost de neimaginat pe niște modele de clasă compactă: motoare cu cilindree mai mică de 1.200 centimetri cubi.

308 versus Pulsar - autoexpert.ro (9)

Ar fi fost păcat ca poziția de condus din Peugeot 308 să fie irosită de o motorizare slabă și, din fericire, 1.2 PureTech Turbo 130 e departe de a fi așa ceva. Cu 130 CP și 230 Nm, motorul din 308 sună și trage foarte bine, amintind de EcoBoostul de la Ford prin sunetul bolborosit pe care-l produce. Nici cutia nu e rea: 90+ km/h în treapta a doua, iar a treia deja te duce în zona în care primești amenzi chiar și pe autostradă, însă din păcate levierul schimbătorului e o idee prea lung, iar precizia schimburilor amintește (doar amintește) de imprecizia specifică mașinilor franceze dintr-o vreme. Totuși, nu e suficient cât să știrbească din plăcerea pe care 308 o poate oferi grație unei direcții pertinente și unui ruliu minim. Suspensia este și ea silențioasă, chiar dacă e mai rigidă ca la Pulsar.

308 versus Pulsar - autoexpert.ro (24)
Noua generație 308 se prezintă cu un design exterior destul de reținut, un interior care încearcă să reinventeze un pic felul în care percepem bordul unei mașini și un comportament dinamic admirabil, completat de excelentul motor de 1,2 litri cu 130 de cai putere.

Înclinația către viața de familie pe care spațiul generos de la interior o sugerează este confirmată și de comportamentul dinamic al lui Pulsar. Direcția moale și necomunicativă este utilă în oraș, însă în afara lui te obligă să fii extra-precaut în viraje, unde nici suspensia moale și nici ruliul considerabil nu ajută (Pulsar este, totuși, mai îngust și mai înalt decât 308). Motorul face față fără probleme masei mașinii, însă e o prezență mai discretă decât la 308 – poate și din cauza faptului că are patru cilindri și nu trei, ca la Peugeot. De asemenea, are cu 15 CP și 40 Nm mai puțin, în timp ce Pulsar cântărește cu 180 kg mai mult, o serie de diferențe care explică de la sine plusul de sportivitate pentru 308.

308 versus Pulsar - autoexpert.ro (25)
Principalul argument de vânzare al lui Pulsar este spațiul interior, însă nici dotările pe care le oferă la nivelul ăsta de preț nu sunt de ignorat. Din păcate, însă, aspectul ușor agresiv induce de fapt în eroare, Pulsar fiind mai degrabă o mașină de familie cu suspensii moi și ruliu semnificativ în viraje.

Și am ajuns la prețuri. Nissan a venit în echipare de top, deci singurele opționale au fost tapițeria din piele și vopseaua metalizată. Peugeot 308 era în echiparea medie, ACTIVE, însă cu dotări asemănătoare ajunge la un preț total mai mic cu 2.000 de euro, dar fără faruri LED și tapițerie din piele care nu sunt disponibile la echiparea asta, deci sunt destul de apropiate.

308 versus Pulsar - autoexpert.ro (28)

Verdict AutoExpert

E ușor să apreciezi oricare dintre mașinile astea două, însă din motive total diferite. Peugeot 308 e o surpriză plăcută pe care aspectul conformist nu o anunță în niciun fel, în timp ce Pulsar vine ca o alternativă serioasă pentru clientul care în mod normal s-ar fi uitat, poate, la un MPV. Iar motorizările cu cilindree mică reușesc să țină prețul jos fără a le faulta, în schimb, performanțele.
Date tehniceNissan PulsarPeugeot 308
ModelDIG-T 115 TEKNAACTIVE 1.2 L PureTech Turbo
Motor/nr. CilindriL4, turboL3, turbo
Supape/axe cu came4/24/2
Cilindree (cmc)1.1971.199
Putere max./turație (CP/rpm)115/4.500130/5.500
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)190/2.000230/1.750
Transmisiefațăfață
Cutie de vitezemanualã, 6 treptemanualã, 6 trepte
Tip anvelopeContinental ContiSportContact 5Nokian W+
Dimensiuni anvelope205/50 R17205/55 R16
Sistem de frânare față/spatediscuri ventilate/discuridiscuri ventilate/discuri
L/l/h (mm)4.387/1.768/1.5204.253/1.863/1.457
Ampatament (mm)2.7002.620
Masã la gol/sarcinã utilã (kg)1.333/4171.150/620
Volum portbagaj (l)385/1.385470/1.309
Accelerație 0-100 km/h (s)10,79,1
Vitezã maximã (km/h)190206
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km)6,3/4,3/56,3/4,1/4,9
Normã poluare/Emisii CO2 (g/km)Euro 5/117Euro 6/114
Costuri/garanție (lei cu TVA)
Impozit anual4848
Interval revizii (km)20.00020.000
Costuri revizii pentru 60.000 km (lei cu TVA)3.131,001.087,75
Garanție3 ani sau 100.000 km2 ani fãrã limitã km
Garanție împotriva coroziunii12 ani12 ani
Prețuri/echipare (euro cu TVA)
Preț de bazã20.55016.818
Airbaguri frontale/laterale/cortinã/genunchiserie/serie/serie/-serie/serie/serie/-
Aer condiționat automat cu douã zoneserieserie
Faruri LED/xenonserie/--/-
Banchetã fracționabilãserieserie
Scaune fațã încãlzite electric400 (1)226
Lumini de zi/proiectoare ceațãserie/serieserie/806 (2)
Jante aliaj 15/16 /17 inci-/-/serie-/serie/242
Tapițerie piele(1)
Oglinzi electrice/pliabile electricserie/serie242
Pilot automatserieserie
Camerã video marșarierserie(2)
Radio CD/Sistem de navigațieserie/serie629
Conexiune USBserieserie
Vopsea metalizatã450387
Preț comparat21.40019.350
(1) Pachet confort, include și tapițeria de piele; (2) senzori de parcare față/spate, proiectoare ceațã și camerã video marșarier

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top