Cândva, clasa compactă era cel mai aglomerat segment însă pe urmă au apărut SUV-urile care, la rândul lor, au dat naștere crossoverelor și aerul s-a mai rarefiat un pic – numai bine pentru ca nou veniți precum Nissan Pulsar să încerce să-și facă loc. Primul obstacol se cheamă Peugeot 308.
Nissan Pulsar nu e chiar așa de nou pe piață cum ai putea crede, asta dacă îl privești ca pe un înlocuitor al modelului Tiida, recunoscut pentru spațiul generos de la interior și aspectul mai puțin fericit al exteriorului. Pulsar rezolvă problema din urmă împrumutând serios de la recentul Qashqai astfel că, deși nu reușește să integreze la fel de natural noua direcție de design Nissan ca la crossover, este totuși o mașină care arată cel puțin plăcut din mai toate unghiurile. Dar în special din față.
(FOTO: Ovidiu Tăbăcaru)
Galerie Nissan Pulsar DIG-T 115 TEKNA
Spațiul interior generos este și el oferit în continuare, Pulsar fiind de altfel mai lung cu 13 cm și mai înalt cu 6 cm decât Peugeot 308, cu un plus de 8 cm și la ampatament. Cifrele astea se văd cel mai bine la spațiul disponibil pe banchetă, unde pasagerii pot sta mai relaxați decât în mașini din clasele superioare. E absolut imens. E drept că Pulsar se folosește de două trucuri pentru asta: pe de o parte, scaunul șoferului nu culisează în spate la fel de mult ca la alte mașini, iar pe de alta volumul portbagajului este ceva mai mic – 385 de litri față de 470 litri la 308. Însă, după părerea mea, Nissan a decis corect: n-am auzit niciodată geamantane care să se plângă că le dor genunchii la drumuri mai lungi.
Galerie Peugeot 308 ACTIVE 1.2 L PureTech Turbo
Portbagajul poate fi mărit prin rabatarea banchetei, însă asta dă naștere unui prag uriaș de vreo 15 centimetri, dar și unui spațiu total de 1.385 de litri. Peugeot-ul 308 are un volum total comparabil la cei 1.309 litri, iar pragul – deși există și aici – este mult mai mic. Nu la fel de bine stă compacta franceză în ceea ce privește locurile din spate unde bancheta cu șezut ciudat de îngust, spătarul vertical și spațiul foarte limitat pentru genunchi fac dificilă o călătorie mai lungă în spate pentru cei mai înalți. De fapt, pentru cei cu picioare lungi, pentru că spațiul la cap este chiar mai bun decât în Pulsar.
Mutându-ne pe locurile din față, în special pe cel din stânga, situația confortului se schimbă: scaunul mai profilat de la Peugeot înseamnă că în 308 vei obosi mai greu pe un drum șerpuit, plus că poziția la volan este mai joasă, mai apropiată de norma segmentului. Volanul mic, ovalizat arată ciudat însă completează bine poziția ceva mai sportivă, iar instrumentarul poziționat deasupra lui elimină nevoia unui head-up display (chiar dacă turometrul inversat e un exemplu de simetrie prost înțeleasă). De fapt, întreaga planșă de bord a lui 308 este destul de îndrăzneață, cu un design minimalist și o lipsă a butoanelor care ar putea să-i sperie pe unii, însă avangardismul designului este sabotat de calitatea plasticelor care lasă un pic de dorit. Ecranul tactil cu meniul fix integrat pe cele două margini – ca la noul Vitara, doar că mai bine realizat – este ușor de folosit, iar meniurile destul de intuitive, totul culminând cu potențiometrul pentru volum care merge aproape ca la un sistem Hi-Fi premium.
La Pulsar totul e mai simplu: designerii n-au vrut să inoveze nimic astfel că vine cu un interior corect – chiar dacă destul de plictisitor – cu elemente preluate de la alte modele Nissan. Plasticul tare și inserția fadă îi dau interiorului lui Pulsar un aer utilitar, dar, reversul medaliei, este foarte solid și robust.
Mașinile astea două sunt, deci, destul de diferite, însă au ceva în comun – ceva care în urmă cu zece ani ar fi fost de neimaginat pe niște modele de clasă compactă: motoare cu cilindree mai mică de 1.200 centimetri cubi.
Ar fi fost păcat ca poziția de condus din Peugeot 308 să fie irosită de o motorizare slabă și, din fericire, 1.2 PureTech Turbo 130 e departe de a fi așa ceva. Cu 130 CP și 230 Nm, motorul din 308 sună și trage foarte bine, amintind de EcoBoostul de la Ford prin sunetul bolborosit pe care-l produce. Nici cutia nu e rea: 90+ km/h în treapta a doua, iar a treia deja te duce în zona în care primești amenzi chiar și pe autostradă, însă din păcate levierul schimbătorului e o idee prea lung, iar precizia schimburilor amintește (doar amintește) de imprecizia specifică mașinilor franceze dintr-o vreme. Totuși, nu e suficient cât să știrbească din plăcerea pe care 308 o poate oferi grație unei direcții pertinente și unui ruliu minim. Suspensia este și ea silențioasă, chiar dacă e mai rigidă ca la Pulsar.
Înclinația către viața de familie pe care spațiul generos de la interior o sugerează este confirmată și de comportamentul dinamic al lui Pulsar. Direcția moale și necomunicativă este utilă în oraș, însă în afara lui te obligă să fii extra-precaut în viraje, unde nici suspensia moale și nici ruliul considerabil nu ajută (Pulsar este, totuși, mai îngust și mai înalt decât 308). Motorul face față fără probleme masei mașinii, însă e o prezență mai discretă decât la 308 – poate și din cauza faptului că are patru cilindri și nu trei, ca la Peugeot. De asemenea, are cu 15 CP și 40 Nm mai puțin, în timp ce Pulsar cântărește cu 180 kg mai mult, o serie de diferențe care explică de la sine plusul de sportivitate pentru 308.
Și am ajuns la prețuri. Nissan a venit în echipare de top, deci singurele opționale au fost tapițeria din piele și vopseaua metalizată. Peugeot 308 era în echiparea medie, ACTIVE, însă cu dotări asemănătoare ajunge la un preț total mai mic cu 2.000 de euro, dar fără faruri LED și tapițerie din piele care nu sunt disponibile la echiparea asta, deci sunt destul de apropiate.
Verdict AutoExpert
E ușor să apreciezi oricare dintre mașinile astea două, însă din motive total diferite. Peugeot 308 e o surpriză plăcută pe care aspectul conformist nu o anunță în niciun fel, în timp ce Pulsar vine ca o alternativă serioasă pentru clientul care în mod normal s-ar fi uitat, poate, la un MPV. Iar motorizările cu cilindree mică reușesc să țină prețul jos fără a le faulta, în schimb, performanțele.Date tehnice | Nissan Pulsar | Peugeot 308 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Model | DIG-T 115 TEKNA | ACTIVE 1.2 L PureTech Turbo | ||||
Motor/nr. Cilindri | L4, turbo | L3, turbo | ||||
Supape/axe cu came | 4/2 | 4/2 | ||||
Cilindree (cmc) | 1.197 | 1.199 | ||||
Putere max./turație (CP/rpm) | 115/4.500 | 130/5.500 | ||||
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 190/2.000 | 230/1.750 | ||||
Transmisie | față | față | ||||
Cutie de viteze | manualã, 6 trepte | manualã, 6 trepte | ||||
Tip anvelope | Continental ContiSportContact 5 | Nokian W+ | ||||
Dimensiuni anvelope | 205/50 R17 | 205/55 R16 | ||||
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri | ||||
L/l/h (mm) | 4.387/1.768/1.520 | 4.253/1.863/1.457 | ||||
Ampatament (mm) | 2.700 | 2.620 | ||||
Masã la gol/sarcinã utilã (kg) | 1.333/417 | 1.150/620 | ||||
Volum portbagaj (l) | 385/1.385 | 470/1.309 | ||||
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,7 | 9,1 | ||||
Vitezã maximã (km/h) | 190 | 206 | ||||
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,3/4,3/5 | 6,3/4,1/4,9 | ||||
Normã poluare/Emisii CO2 (g/km) | Euro 5/117 | Euro 6/114 | ||||
Costuri/garanție (lei cu TVA) | ||||||
Impozit anual | 48 | 48 | ||||
Interval revizii (km) | 20.000 | 20.000 | ||||
Costuri revizii pentru 60.000 km (lei cu TVA) | 3.131,00 | 1.087,75 | ||||
Garanție | 3 ani sau 100.000 km | 2 ani fãrã limitã km | ||||
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani | ||||
Prețuri/echipare (euro cu TVA) | ||||||
Preț de bazã | 20.550 | 16.818 | ||||
Airbaguri frontale/laterale/cortinã/genunchi | serie/serie/serie/- | serie/serie/serie/- | ||||
Aer condiționat automat cu douã zone | serie | serie | ||||
Faruri LED/xenon | serie/- | -/- | ||||
Banchetã fracționabilã | serie | serie | ||||
Scaune fațã încãlzite electric | 400 (1) | 226 | ||||
Lumini de zi/proiectoare ceațã | serie/serie | serie/806 (2) | ||||
Jante aliaj 15/16 /17 inci | -/-/serie | -/serie/242 | ||||
Tapițerie piele | (1) | |||||
Oglinzi electrice/pliabile electric | serie/serie | 242 | ||||
Pilot automat | serie | serie | ||||
Camerã video marșarier | serie | (2) | ||||
Radio CD/Sistem de navigație | serie/serie | 629 | ||||
Conexiune USB | serie | serie | ||||
Vopsea metalizatã | 450 | 387 | ||||
Preț comparat | 21.400 | 19.350 | ||||
(1) Pachet confort, include și tapițeria de piele; (2) senzori de parcare față/spate, proiectoare ceațã și camerã video marșarier | ||||||