Emulație în clasa mică. Trei noi modele au fost lansate de curând: Mazda2, Opel Corsa și Škoda Fabia. Acestea sunt puse în fața bestseller-ului la nivel european și al celui mai vândut model de clasă mică de import în România, în 2014, Ford Fiesta.
După mult timp, clasa mică cunoaște din nou o emulație. În ultimii ani vânzările au fost canibalizate de noile SUV-uri de clasă mică gen Renault Captur, Peugeot 2008, Nissan Juke etc. În 2014 însă, vânzările au cunoscut un reviriment, în Europa segmentul de clasă mică ajungând la 28% din piață, iar în România vânzările în segment au crescut anul trecut cu 25%, ajungând la 18.951 de unități, adică aproape 23% din toată piața. În decurs de doar câteva luni au fost lansate patru modele noi – Opel Corsa, Mazda2, Hyundai i20 și Škoda Fabia – plus facelifturile la Kia Rio și Peugeot 208.
Pentru testul de față, am comparat trei modele noi de clasă mică cu referința categoriei Ford Fiesta, echipată cu motorul 1.0 Ecoboost produs și în România, care a fost încununat cu numeroase titluri „Engine of the year”. Concurenții noului val sunt: Mazda2 cu motor aspirat de 1,6 litri și 115 CP, Opel Corsa cu noul motor turbo de 1 litru și 115 CP și Škoda Fabia cu motor turbo 1.2 TSI de 110 CP. Ford Fiesta s-a prezentat cu versiunea de mijloc a motorului EcoBoost, care dezvoltă 100 CP (există și versiuni de 80 și 125 CP).
Ford Fiesta
Mașina asta s-a născut ca să fie condusă. Și chiar dacă rivalii săi sunt mai noi, Fiesta rămâne o referință în ceea ce privește trenul de rulare.
Lansată în 2008 și cu un facelift în toamna lui 2012, Fiesta nu mai este un model foarte nou. Însă are în continuare multe atuuri și nu întâmplător a fost și anul trecut cea mai vândută mașină de clasă mică în Europa și cea mai vândută mașină de import de clasă mică în România.
Are cel mai bun tren de rulare și cea mai bună direcție. Foarte bine echilibrată și cu suficientă greutate, direcția este incisivă și oferă un feedback foarte bun. Suspensia mai fermă împacă ambele deziderate. Oferă mult confort, dar pe de altă parte ruliul este redus în virajele rapide, iar efectul subvirator apare foarte târziu. Fiesta este foarte plăcută la condus, poate cea mai plăcută din acest test.
Motorul EcoBoost în versiunea de 100 CP are un ușor handicap de putere și este cuplat cu o cutie cu 5 trepte (toți ceilalți concurenți au transmisii manuale cu 6 trepte). Însă lipsa de putere nu știrbește din calitățile motorului recunoscute în lumea întreagă. EcoBoost-ul de 1 litru este extrem de rafinat, se turează ușor și urcă lejer la turații înalte având un comportament atipic pentru un turbo, cu o plajă de funcționare foarte largă pentru un turbo. Cei 10-15 CP în minus se regăsesc în accelerațiile mai slabe, dar și consumul este puțin mai redus.
În schimb, la interior vârsta nu poate fi ascunsă. Sistemul multimedia cu ecranul mic și ergonomia complicată nu mai este foarte modern pentru că și telefonul Nokia al cărui concept l-a copiat în 2008 este astăzi istorie. Climatizarea cu butoane mici este plasată prea jos, iar afișajul este de asemenea cu litere foarte mici. Ca și Mazda2, și Fiesta este o mașină mică, mai mică în spate mai ales la cap decât Corsa sau Fabia. Volumul portbagajului standard este cu 15 litri mai mare decât la Mazda sau Opel, dar nu are niciun sistem de partiționare și prin rabaterea banchetei se crează un prag nepractic la încărcare. Chiar cu oferta specială, nu este mai ieftină decât Fabia, deși are 10 CP în minus.
Mazda2
Cu tehnologiile Skyactiv la bord care aduc multiple avantaje și un design care îți taie răsuflarea, Mazda2 se uită și spre zona de lifestyle.
Noua Mazda2 rupe legătura cu Ford Fiesta fiind construită pe o platformă nouă. Însă ADN-ul mașinii nu s-a modificat. Deși trenul de rulare e ceva mai soft decât la fosta generație, acesta rămâne orientat spre sportivitate, ruliul pe viraje fiind mic, dar amortizarea denivelărilor scurte este mai deficitară decât la Fabia sau Fiesta.
Datorită masei mai mici cu câteva zeci de kg în condițiile în care dimensiunile exterioare nu sunt mai mici, Mazda se simte mai ușoară la condus. Plăcerea nu este chiar totală pentru că direcția este mai moale decât la Fiesta și nu are un feedback la fel de bun. Însă datorită masei mici, Mazda2 este plăcută la condus și agilă, iar raza de bracaj mai mică o face mai manevrabilă în oraș.
Inițial, ne gândeam că motorul aspirat va fi un handicap în fața concurenței cu turbo. Eroare! Mazda ne dă o lecție și ne arată că motorul aspirat nu a murit! Urcă lejer în ture, are viață în el și peste 5.000 rpm unde majoritatea motoarelor turbo încep să plafoneze și este silențios. Consumul oficial este comparabil cu al rivalilor turbo, dar în viața reală este chiar mai economic, ajutat și de o cutie de viteze etajată inteligent. Cu un schimbător la fel de scurt ca la MX-5, timoneria este extrem de precisă, iar treptele a cincea și a șasea mai lungi contribuie la scăderea consumului.
Ergonomia este peste nivelul clasei, interfața HMI similară lui iDrive fiind foarte intuitivă indiferent că manevrezi butonul rotativ sau apeși pe displayul tactil de 7 inch. Interiorul este realizat cu gust. Echiparea Revolution Top cu piele albă și cusături roșii este de mare efect, dar e scumpă și motorul de 1,5 litri/115 CP nu poate fi comandat decât cu această echipare. Cine caută o mașină de life style face alegerea corectă. Totuși, se poate cumpăra versiunea de 90 CP a aceluiași motor cu o echipare generoasă, Attraction, la 14.690 euro.
În schimb, spațiul interior este destul de restrâns. Deși ampatamentul este cel mai mare, spațiul la genunchi și la cap în spate este cel mai mic, iar prin rabaterea banchetei se crează un prag nepractic. Volumul maxim al portbagajului este cel mai mic, iar marginea de încărcare este înaltă.
Škoda Fabia
Aceeași platformă, dar mai mult rafinament și mai mult confort și pe deasupra și un preț foarte atractiv. Škoda Fabia oferă multă mașină pentru prețul cerut.
Eficiența este maximă în concernul VW. Platforma MQB este prea scumpă pentru clasa mică astfel că noua Fabia continuă să fie o rudă a lui VW Polo sau Seat Ibiza. Dar acest lucru nu creează vreun dezavantaj. Alături de Corsa, Fabia are cel mai mare interior din acest comparativ. Însă spre deosebire de toate celelalte modele din acest test, Fabia are cele mai bine configurate și mai confortabile scaune față și banchetă spate. În Fabia, pasagerii din spate sunt tratați cel mai bine nu doar din punct de vedere al spațiului la cap și la genunchi ci și al confortului. Ca și la Corsa, organizarea portbagajului este foarte bună.
Prin rabaterea banchetei nu se crează suprafață plană de încărcare, dar Fabia are cel mai mare volum al portbagajului atât standard cât și maxim. Calitatea de fabricație este tipică VW, solidă și robustă însă surprinde neplăcut calitatea plasticelor tari de pe bord. Škoda consideră probabil că această economie va fi compensată de asamblarea ireproșabilă și de ornamentul striat din centrul bordului care arată mai bine decât cele negru piano de la unii rivali.
În schimb, sistemul multimedia este alături de cel de la Mazda cel mai user friendly, este poziționat în partea superioară foarte la vedere și are meniuri foarte simple și clare.
Din punct de vedere al trenului de rulare, Škoda a găsit compromisul de aur între fermitatea lui Mazda2 și moliciunea lui Opel Corsa, înlăturând și principala critică a vechii generații. Înainte, presa comenta că Polo este mai confortabil decât Fabia. Acum, acest comentariu nu își mai are sensul pentru că noua Fabia oferă un confort foarte bun, ruliul este moderat în viraje, iar efectul subvirator a fost diminuat. Direcția nu are incisivitatea celei de la Fiesta însă este precisă și oferă informații suficiente șoferului. Motorul 1.2 TSI este mai vioi decât cel de la Opel sau Ford (Ford are totuși 10 CP în minus), accelerează mai repede până la 100 km/h decât acestea și se turează plăcut rămânând silențios. Consumul oficial este similar cu cel de la Mazda sau Opel dar în viața reală consumă puțin mai mult decât rivalii lor.
Škoda surprinde foarte plăcut prin nivelul de preț. Chiar în echiparea de top și cu ceva opționale, prețul rămâne atractiv, fiind una dintre cele mai ieftine din test. Pe de altă parte, Fabia nu dispune de toate opțiunile lui Mazda2.
Opel Corsa
Răutăcioșii spun că nu e mașină complet nouă. Însă modificările sunt atât de substanțiale încât putem vorbi de o nouă generație.
Da, are același ampatament. Da, are aceleași panouri laterale. Da, are aceeași linie ca predecesorul său. Însă mașina este nouă și iată de ce. Suspensia a fost revizuită substanțial și Opel a înlăturat una din criticile majore ale vechiului model. Noul Corsa absoarbe mai bine denivelările scurte și oferă un confort net superior. Iar confortul împreună cu cel mai mare spațiu interior din acest comparativ recomandă Corsa ca o soluție ideală de mașină de familie. În spate, Corsa oferă cel mai generos spațiu însă bancheta nu are un spătar la fel de bine profilat ca cel de la Fabia de exemplu.
Volumul portbagajului standard este la fel de mic ca la Mazda însă este mai bine organizat. Cutia cu scule și triunghiul reflectorizant au locul lor bine definit și nu joacă prin portbagaj ca la Fiesta, capacul portbagajului se poate depozita în spatele banchetei, iar opțional se poate cumpăra podea dublă care permite crearea unei suprafețe plane prin rabaterea spătarului.
Și calitatea interiorului a progresat mult. Opel oferă cele mai elegante plastice la interior: moi și cu o textură plăcută. Centrala Intellink este de asemenea un pas înainte chiar dacă e poziționată mai jos decât cea de la Škoda și nu este la fel de intuitivă.
Motorul turbo de 1 litru este o construcție complet nouă la Opel și foarte reușită. Acesta impresionează prin rafinament și nivel redus de zgomot. Funcționează rotund și are o curbă bună de cuplu la turații joase însă plafonează în zona turațiilor de peste 5000 rpm și accelerațiile sunt mai slabe decât la Mazda2. Valențele de mașină de familie au sacrificat dinamica. Cu o suspensie permisivă și moale, Corsa are un ruliu destul de mare în virajele rapide, subvirează mai mult decât Fiesta sau Mazda2 iar direcția nu are feedback-ul și precizia celei de la Fiesta.
Gama de prețuri este atractivă, iar noul și modernul motor turbo de 1 litru nu este scump chiar combinat cu echiparea de top Cosmo. Cu promoția inclusă, Opel Corsa este cea mai ieftină din test, deși diferența față de Fabia și Fiesta este infimă.
Concluzii finale:
Škoda pune accent pe valorile mașinii de familie: spațioasă, cu un portbagaj mare, confortabilă la drum lung, cu o ergonomie ideală și un motor bun. Unele plastice de pe bord nu sunt, însă, cu adevărat demne de numele Škoda.
Un design care îți taie răsuflarea, un motor aspirat mai performant și mai economic ca mulți rivali turbo, o ținută de drum incisivă, un sistem multimedia premium și un interior (Revolution Top) care rivalizează cu Mini. Confortul și spațiul interior nu sunt atuurile sale.
O mașină care se conduce extrem de plăcut și de incisiv cu un motor foarte rafinat și eficient în utilizare care nu suferă de boala motoarelor turbo. Sistemul multimedia nu mai este foarte actual iar interiorul este mai mic decât la rivalii Corsa sau Fabia.
Da, este o mașină nouă, cu un interior de calitate și un nivel de confort în mare progres. Motorul este rafinat, silențios și economic, dar nu își arată puterea la accelerații. Direcția și suspensia moale afectează
dinamica conducerii.
Verdict AutoExpert
Avem în față o înfruntare între două mașini clasice de familie – Opel Corsa și Škoda Fabia – și două mașini care pun condusul pe primul plan – Ford Fiesta și Mazda2, ultima și cu ambiții de lifestyle în echiparea de top din test. Cu un tren de rulare mai echilibrat, o ținută de drum mai incisivă și mai mult confort interior, Fabia este mașina de familie ideală. Fără a excela la dimensiunile interioare, Fiesta și Mazda2 pun plăcerea condusului pe primul plan. Mazda2 are avantajul masei mici, iar Fiesta pe al unei direcții superioare. În schimb, Mazda2 are un interior mai modern.DATE TEHNICE | Ford Fiesta | Mazda2 | Opel Corsa | Skoda Fabia |
---|---|---|---|---|
Model | 1.0 EcoBoost/100 CP Titanium | G115 Revolution Top | 1.0 T/115 CP Cosmo | 1.2 TSI Style |
Motor/nr.cilindri | L3, turbo | L4, aspirat | L3, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 999 | 1.496 | 999 | 1.197 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 100/6.000 | 115/6.000 | 115/5.000-6.000 | 110/4.600-5.600 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 170/1.400-4.000 | 148/4.000 | 170/1.800-4.500 | 175/1.400-4.000 |
Transmisie | faţă | faţă | faţă | faţă |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte | manuală, 6 trepte | manuală, 5 trepte | manuală, 6 trepte |
Tip anvelope | BF Goodrich G-Force Winter | Nokian W+ | BF Goodrich | Michelin Alpin |
Dimensiuni anvelope | 195/50 R 15 82H | 185/65 R 15 88T | 195/50 R15 82H | 215/45 R16 |
Sistem de frânare faţă/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/tamburi | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 3.969/1.722/1.495 | 4.060/1.695/1.495 | 4.021/1.746/1.481 | 3.992/1.732/1.467 |
Ampatament (mm) | 2.49 | 2.57 | 2.51 | 2.47 |
Lăţime interioară faţă/spate | 1.395/1.380 | 1.352/1.272 | 1.400/1.380 | 1.401/1.386 |
Înălţime interioară faţă/spate | 1.112 | 995/880 | 1.010/965 | 1.021/963 |
Diametru de bracaj (mm) | 10,1 | 9,4 | 10,6 | 10,4 |
Masă la gol (kg) | 1.025 | 980 | 1.1 | 1.055 |
Volum portbagaj (l) | 295-980 | 280-950 | 280-1.090 | 330-1.150 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 11,2 | 8,7 | 10,3 | 9,4 |
Viteză maximă (km/h) | 180 | 200 | 195 | 196 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 5,3/3,7/4,3 | 6,4/4,1/4,9 | 6,0/4,2/4,9 | 6,1/4,0/4,8 |
Consum în test (l/100 km) | 6,5 | 6,7 | 6,8 | 7,1 |
Volum rezervor (l) | 42 | 44 | 45 | 45 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/99 | Euro 6/115 | Euro 6/114 | Euro 6/110 |
COSTURI&GARANŢIE (lei cu TVA) | ||||
Impozit anual (lei/an) | 40 | 60 | 40 | 48 |
Interval revizii (km) | 20 | 20 | 30 | 30 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 1.590 | 2.037 | 1.100 | 1.396 |
Garanţie totală | 2 ani fără limită de km | 5 ani sau 150.000 km | 2 ani fără limită de km | 4 ani sau 120.000 km |
Garanţie împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani | 12 ani | 12 ani |
PREŢURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||||
Preţ de bază | 14.075 | 18.890 | 13.510 | 14.200 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin? | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Sistem start&stop | serie | serie | serie | serie |
Aer condiţionat/climatizare | serie/(1) | -/serie | serie/450 | -/serie |
Radio CD/Bluetooth/touchscreen | 150(1)/(1)/- | serie/serie | serie/serie/serie | serie/368 |
Scaune încălzite faţă | 300 (2) | serie | 255 (4) | 185 |
Geamuri electrice fa??/spate | serie/150 | serie/serie | serie/serie/serie | serie/159 |
Oglinzi electrice/rabatabile electric | serie/- | serie/serie | serie/- | serie/- |
Proiectoare ceaţă | serie | serie | 150 | serie |
Tapiţerie piele | -1.5 | serie | - | - |
Faruri bi-xenon/LED | -/- | -/serie | serie/- | -/- |
Banchetă fracţionabilă 1/3-2/3 | serie | serie | serie | serie |
Pilot automat | 150 | serie | serie | 135 |
Senzori de parcare spate | 400 (3) | serie | 250 | 244 |
Asistent de bandă | - | serie | 650 (5) | - |
Active City Safety | 350 | serie | -5 | - |
Head-up display | - | serie | - | - |
Acces fără cheie | serie | serie | - | 166 |
Jante aliaj 15/16 inch | serie/100 | -/serie | serie/350 | serie/233 |
Vopsea metalizată | 450 | 340 | 365 | 357 |
Preţ comparat | 16.100 | 19.230 | 15.980 | 16.047 |