BMW M a prezentat un model special, plin de emoţie, inovator şi exclusivist, cu calităţi remarcabile pentru circuit: M4 GTS. Tot la Pebble Beach, la Concours d’Elegance, a venit şi conceptul super-spectaculos 3.0 CSL Hommage R.
La un an după lansarea BMW M4 Coupé, BMW M prezintă, în avanpremieră, un model de înaltă performanţă ce poate fi utilizat pe şosele, dar mai ales pe circuite: BMW Concept M4 GTS. Această decizie face ca divizia BMW M să privească înapoi în istorie. Divizia sportivă a mărcii BMW, fondată în 1972 ca BMW Motorsport GmbH, nu numai că a făcut senzaţie cu emblematicul model BMW M1, dar a dezvoltat şi primul motor turbo ce a câştigat un titlul mondial în Formula 1. Acela avea să fie baza şi pentru propulsorului celui mai de succes model din lume în cursele pentru turisme – BMW M3 în omologare pentru Grupa A.
Noul BMW Concept M4 GTS continuă tradiţia modelelor speciale BMW M3, marcată de BMW M3 Evolution (1988), BMW M3 Sport Evolution (1990), BMW M3 GT (1995), BMW M3 CSL (2003), BMW M3 GTS (2010) şi BMW M3 CRT (2011). Tehnologia avansată din motorsport, puterea mai mare, utilizarea designului ultrauşor şi producţia în serie limitată au făcut ca aceste modele speciale să ofere performanţe remarcabile, în combinaţie cu o experienţă a condusului unică, plină de emoţie şi deosebit de dinamică.
BMW Concept M4 GTS prezintă noi tehnologii care urmează să-şi facă debutul în producţia de serie odată cu un nou model, într-un viitor apropiat. De exemplu, BMW Concept M4 GTS dispune de inovatorul sistem de injecţie cu apă, care a furnizat deja un impuls semnificativ de putere şi cuplu pentru BMW M4 MotoGP Safety Car. Suplimentar, BMW Concept M4 GTS are stopuri cu tehnologie OLED (diode organice emiţătoare de lumină), care oferă modelului de înaltă performanţă un aspect complet nou pe timpul nopţii.
Optimizat până la cele mai mici detalii
BMW Concept M4 GTS se bazează limbajul dinamic şi emoţional a formelor modelului BMW M4 Coupé. Cu toate acestea, caracterul său de model special de înaltă performanţă, a fost dezvoltat în care fiecare detaliu pentru a îndeplini obiectivul unei maşini de succes pe circuit. Spliterul faţă, reglabil manual, şi aripa spate – ambele din carbon expus – asigură un echilibru aerodinamic perfect şi permit ca BMW Concept M4 GTS să fie adaptat atât pentru circuitele de curse, cât şi pentru utilizare pe şosele. Un alt exemplu al modului riguros în care inginerii au utilizat designul ultrauşor este capota din CFRP (plastic ranforsat cu fibră de carbon), care coboară suplimentar masa automobilului şi centrul de greutate. O priză de aer frontală largă optimizează fluxul de aer şi minimizează ridicarea punţii faţă.
Prezenţa dinamică şi exclusivistă a BMW Concept M4 GTS este accentuată de culoarea exterioară Frozen Dark Grey Metallic, cu accente Acid Orange pe spliterul frontal. Jantele din aliaj uşor în design 666 M dispun şi ele de accente în nuanţă Acid Orange. Cu dimensiuni de 9.5 J x 19 (faţă) şi 10.5 J x 20 (spate), acestea sunt echipate cu anvelope Michelin Sport Cup 2 (265/35 R19 în faţă, 285/30 R20 în spate). Pneurile de dimensiuni diferite oferă soluţia ideală pentru a susţine calităţile dinamice remarcabile ale BMW Concept M4 GTS.
Injecţia cu apă: putere mai mare, consum redus
Motorul care propulsează BMW Concept M4 GTS dispune de acelaşi sistem inovator de injecţie cu apă care echipează BMW M4 MotoGP Safety Car, cu o creştere notabilă a puterii şi a cuplului. Sistemul dezvoltat de divizia BMW M aisgură un efect de răcire imediată prin evaporarea apei injectate sub forma unei pulverizări fine în colectorul modulului de admisie. Apa se evaporă imediat şi procesul de evaporare răceşte semnificativ aerul de admise.
În consecinţă, temperatura finală de compresie din camera de combustie şi, prin urmare, tendinţa detonările necontrolate sunt redus, ceea ce permite motorului turbo să utilizeze o presiune de încărcare şi un raport de compresie mai mare. Această tehnologie asigură o creştere a puterii şi a cuplului, dar, în acelaşi timp, reduce stresul asupra componentelor ce influenţează performanţele. Toate acestea asigură stabilitatea şi durabilitatea motorului turbo.
BMW 3.0 CSL Hommage R
În luna august a fiecărui an, pasionaţii de automobile din lumea întreagă se reunesc pentru Concours d’Elegance de la Pebble Beach, acolo unde sunt atraşi de fascinaţia automobilelor de epocă, dar şi de prototipuri care dezvăluie tendinţele industriei. În acest an BMW Group a venit cu ceva foarte special: premiera mondială a BMW 3.0 CSL Hommage R – un automobil care sărbătoreşte 40 de ani de prezenţă BMW în America de nord şi succesul obţinut în curse de BMW 3.0 CSL în 1975.
1975 a fost anul în care constructorul bavarez a fondat BMW of North America, prima sa companie oficială de vânzări în afara Europei. De asemenea, a fost anul în care BMW Motorsport şi-a făcut debutul în motorsportul de peste ocean – în campionatul IMSA – cu o versiune specială a BMW 3.0 CSL. După doar câteva săptămâni, BMW a obţinut prima sa victorie în cursa de 12 ore de la Sebring. Aceasta a fost urmată de o serie de victorii, inclusiv una la Laguna Seca – circuit aflat la doar 15 mile (24 km) de Pebble Beach.
Anul de debut al BMW a culminat pentru modelul BMW 3.0 CSL de culoare albă – decorat în designul BMW Motorsport – cu câştigarea titlului constructorilor încă de la prima încercare. Acest succes, în combinaţie cu designul atractiv al automobilului şi cu legenda “Bavarian Motor Works” inscripţionată pe parasolarul de pe parbriz şi lunetă, a anunţat sosirea cu fast a mărcii BMW în cursele nord-americane.
“Motorsportul înseamnă abilitatea maşinilor de a fascina, înseamnă bucuria incredibilă a condusului”, explică Adrian van Hooydonk, vicepreşedinte executiv BMW Group Design. “Şi, ca atare, reprezintă chintesenţa BMW. Şi în 1975, ca şi astăzi, câştigarea curselor ţinea de modul în care omul şi maşina pot conlucra. Inovaţiile tehnologice au dus eficienţa acestui parteneriat pe cele mai înalte culmi. Prin BMW 3.0 CSL Hommage R ne dorim să arătăm cât de pot fi pilotul şi maşina în viitor.”
Motorsportul este omniprezent – exteriorul
“Atât la interior, cât şi la exterior, BMW 3.0 CSL Hommage R este în primul rând o reflectare a funcţiei sale”, declară Karim Habib, director de design BMW. “Designul interior şi cel exterior sunt bazate pe cerinţele motorsportului în ceea ce priveşte maşina şi pilotul; aerodinamica şi dinamica pe de-o parte, cea mai directă conexiune între pilot şi maşină pe de altă parte. Din punctul meu de vedere, este ceva pe care Hommage îl exprimă într-u mod extrem de emoţional. În acelaşi timp, toate detaliile de la BMW 3.0 CSL se regăsesc la modelul Hommage. Şi sunt toate acolo pentru a fi descoperite în forma lor originală. Este un arc peste timp, la maşina din 1975.”
Designul exterior al BMW 3.0 CSL Hommage R este expresia pură a motorsportului. Caroseria lungă este încadrată de deflectoarele de aer distinctive, pasajele puternice ale roţilor şi spoilerul spate proeminent, care aduce aminte de versiune de succes în IMSA a modelului original BMW 3.0 CSL. Fiecare detaliu al modelului Hommage îşi are originile în maşina de succes din 1975, dar de atunci au fost toate actualizate şi integrate într-un limbaj de design modern. Culorile şi grafica utilizate, fără a mai menţiona adăugarea numărului de concurs 25, reprezintă trimiteri la extraordinarul record de victorii obţinute de modelul oficial BMW 3.0 CSL în 1975. În fapt, BMW 3.0 CSL Hommage R reînvie detalii precum autocolantele cu inscripţia “Bavarian Motor Works” de pe parbriz şi lunetă. Suprafeţele de fibră de carbon expusă scot în evidenţă angajamentul modelului din 1975 pentru design ultrauşor şi, ca material de ultimă oră, îl aduc în era modernă.