Test drive – Ford Focus ST

Focus ST

Prima descindere sportivă a anului pentru AutoExpert s-a consumat la Barcelona, la volanul unui Ford nebun. Este vorba de noul Focus ST, cel mai bun de până acum şi cel mai ofertant – avantaj client, dezavantaj concurenţă.

Ford Focus a primit de curând un facelift. O modificare amplă, o maturizare a gamei, pe care cei care se ocupă de binele mers al mărcii o tratează ca pe o nouă generaţie. De ce? Pentru că în urma investiţiilor masive făcut pentru această ˝fază II a lui Focus˝, diferenţele între produsul pre-facelift şi cel post sunt destul de evidente, în cel mai bun sens. Aşa că noul Focus ST este o reinterpretare fină a modelului lansat în 2012 şi vine să continue o poveste de succes, concretizată prin cele peste 140.000 de exemplare comercializate de la debutul emblemei ST în segmentul C, în 2002.

Marea noutate este că de acum nu ne vom mai referi la o singură versiune ST, ci la două, nou venită fiind o motorizare diesel de 2 litri şi 185 CP. Pentru ambele motoare sunt disponibile două versiuni de caroserie: hatch cu cinci portiere sau Wagon. Apelând la operaţii de matematică elementară ne rezultă un portofoliu de patru combinaţii posibile. Totuşi, după două zile de teste în împrejurimile Barcelonei, personal consider că sunt două care se diferenţiază: pentru cei care îşi doresc un hot-hatch pur sânge recomand versiunea cu cinci portiere şi motorizarea pe benzină de 250 CP. Dacă ai nevoie de mai mult spaţiu, de o reţetă financiară mai bună în exploatare sau, pur şi simplu, eşti ceva mai raţional (împins de vârstă sau de nevoile personale) Wagon-ul însufleţit de MAC-ul de 185 CP este perfect.

Din punct de vedere vizual, noul ST adoptă toate schimbările operate şi pe Focus-ul civil. Ba chiar grila frontală supradimensionată pare că se aşează mult mai natural acum, fiind completată frumos de spoilerul agresiv şi de culorile nebune. De acum sunt disponibile şi noi jante, cu dimensiunea de 19 inch, dar asta e o chestiune care în România poate să te încânte doar până la un punct. De la prima groapă, de la primul drum prea puţin occidental, de la prima notă de plată pentru anvelope încolo, opţiunile mai mici capătă sens.

Lansare internationala noul Ford Focus (028)

La interior au avut loc cele mai mari modificări la vedere. A fost desenată o nouă planşă de bord, mult mai intuitivă şi mai bine organizată. S-a îmbunătăţit astfel considerabil ergonomia, o scăpare a vechiului model. Tuşe agreabile întâlnite şi în trecut au fost păstrate, dintre ele amintesc doar despre cele trei ceasuri suplimentare (presiunea turbosuflantei, temperatura uleiului şi presiunea sa), pedalierul sau selectorul transmisiei, cu puternic aer sportiv. Au fost păstrate şi scaunele sport Recaro, un tratament special pentru ocupanţi, doar că, la fel ca înainte de facelift, ele nu pot fi coborâte prea mult, poziţia la volan fiind mai degrabă franţuzească decât germană. Avem şi un nou volan, teşit, foarte plăcut odată apucat în mâini, iar sistemul multimedia are un nou ecran (8 inch), cu o grafică excelentă şi o organizare foarte bună a informaţiilor afişate. Este oferit şi noul sistem de conectivitate SYNC2, care promite cel mai bun control vocal al unui astfel de sistem în clasa compactă.

Ford Performance

Noul Focus ST a fost dezvoltat în cadrul Ford Performance, noua divizie globală ce se va dedica vehiculelor de înaltă performanţă. Nu voi fi absurd şi să mă refer la ST ca la un super car, dar, voi fi corect şi-l voi trata ca pe un hot hatch extrem de competent. Iar meritul este al sistemelor de direcţie şi de suspensie recalibrate. Ca o paranteză, trebuie să amintesc că motorizarea EcoBoost de 2 litri este în aceeaşi configuraţie ca şi cea de dinainte de facelift, deci fineţurile au fost aplicate la alte capitole.

Lansare internationala noul Ford Focus (037)

Arcurile faţă au fost reproiectate, ca şi amortizoarele ambelor punţi. A rezultat astfel o îmbunătăţire a unei ţinute de drum şi aşa excelente, care a fost mai mereu etalon în segmentul compactelor. Dacă modul în care este tradus drumul este absolut lăudabil, silenţios, plăcut, cel în care este aşezat automobilul pe viraje este senzaţional! Şi nu exagerez, noul ST fiind eligibil pentru a deveni reper de versatilitate între hatch-urile de performanţă. Nu este la fel de incisiv sau de precis precum Megane-ul RS împins la limită, dar nici la fel de brutal cu şalele ocupanţilor la deplasările în regim piano-piano.

Sistemul de direcţie (Electronic Power Assisted Steering), ca şi în cazul Focus-ului normal, are un răspuns şi un feedback de care te îndrăgosteşti instant. Cu atât mai mult cu cât avem de-a face din ce în ce mai des cu unele sisteme calibrate de la prost în sus. La Ford s-a dorit ca în decursul unei curse complete a volanului să poţi aborda marea majoritate a virajelor, chiar şi ace de păr, iar acest aspect face ca şoferul să desprindă mâna de pe volan doar în momentul schimbărilor de treaptă, păstrându-şi atenţia aţintită asupra drumului (mai ales în abordările mai dinamice). Şi ESP-ul a fost rescris, atribuindu-i-se o nouă funcţie – Electronic Transitional Stability – care intervine în momentul schimbărilor de direcţie prea bruşte, iar Electronic Torque Vectoring Control a fost şi el revizuit.

Lansare internationala noul Ford Focus (026)

Dilema de la pompă

Până a ajunge la pompă, vei avea o dilemă în showroom. Aceeaşi pe care am avut-o şi eu la Barcelona. Dar nu înainte de test, când, recunosc, am fost sceptic, ci după. Ce ar fi de ales între 250 CP adăpaţi cu benzină sau 185 cărora le curge motorină prin vene. La prima vedere nu suportă grad de comparaţie; după câţiva kilometri parcurşi cu ambele, ai să vezi că alegerea nu mai e atât de firească. Şi nu pentru că benzinarul n-ar fi foarte bun ci pentru că ST-ul diesel este o surpriză de proporţii.

Am o afinitate pentru automobilele sport, am o plăcere, poate specifică vârstei, să-mi auto-administrez câte o doză de adrenalină ori de câte ori am ocazia. Limpede că în momentul în care am poposit la volanul lui ST am tras cât am ştiut eu de tare de cei 250 de armăsari. 360 Nm şi o transmisie etajată foarte raţional te aruncă spectaculos între viraje. E drept, deşi cuplul maxim nu este impresionant neapărat, e sesizabil destul de uşor fenomenul de torque steer atunci când eşte prea grăbit cu pedala de acceleraţie. Senzaţia, neplăcută pentru unii, aminteşte că există maşini pentru băieţi şi maşini pentru băieţei, ST-ul fiind pe genul bărbătesc. Am rămas cu gândul la modul în care urca acul turometrului dar şi la sunetul frumos, fals, dar extrem de plăcut. Fals în sensul că este generat de un sistem electronic botezat Engine Sound Enhancement, care funcţionează corect, dar recunosc că nu sunt foarte încântat atunci când mă mint singur…

Lansare internationala noul Ford Focus (016)

Închei aventura spaniolă la bordul simpaticului ST cu marea surpriză. Elementul bulversant, pozitiv, a fost motorizarea 2.0 TDCi de 185 CP. 400 Nm sunt livraţi pentru a nimici blasfemia din ochii pretenţioşilor. Da, da, se poate! Un diesel poate fi sportiv, ba chiar extrem de plăcut în funcţionarea pe aceleaşi drumuri pe care te îndrăgosteşti de fratele pe benzină. Şi chiar dacă peste 4.000 rot/min distracţia se cam termină, până acolo te poţi juca în voie, mai ales că treapta a treia a transmisiei este extrem de ofertantă, permiţându-ţi să abordezi de la viraje strânse până la unele de viteză, scutindu-te astfel de ˝mestecatul˝ obsesiv prin cutie.

Lansare internationala noul Ford Focus (004)

La acest tip de automobil n-ar trebui să fie un criteriu pentru departajare, dar trebuie să-l precizez: diferenţa de consum real dintre benzină şi diesel, la regimuri alerte, este de aproape 50 %, un atu pentru TDCi-ul care poate deveni astfel o foarte bună opţiune pentru o familie activă, cu aventura în sange. Sincer, mi-ar fi considerabil mai uşor să recomand versiunea de caroserie decât motorizarea, luate individual, fără a ţine cont de recomandarea pe care am făcut-o la început, dar pot să garantez fără teamă pentru una dintre noile culori disponibile: un gri Stealth, o încântare pentru ochi. Pentru că de restul senzaţiilor se ocupă emblema ST.

Concluzie

Dacă de curând am fost impresionat de noul Focus, recunosc fără probleme că şi noul ST mi-a ajuns la inimă. Este senzaţional modul în care se ţine pe drum, chiar şi atunci când manevrele tale nu sunt chiar cele mai finuţe. Îmi place mult şi noua versiune diesel, cea care nu este exclus să devină un vector important în vânzările de pe acest segment. Una peste alta, Focus ST este un hot-hatch matur, în compania căruia te poţi adapta extrem de rapid.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top