Federal-Mogul a prezentat noua gamă de plăcuţe de frână inovatoare fără cupru sau cu un nivel redus de cupru, reunite sub sigla Ferodo Eco-Friction.
Tehnologia Ferodo Eco-Friction a fost lansată pe piaţă ca OE în anul 2014 de către Daimler, care a ales să o folosească pentru noul său Mercedes-Benz C-Class. Gama utilizează formule de fricţiune cu nivel redus de cupru sau fără cupru. Federal-Mogul este unul dintre primii producători care furnizează aceste tipuri de plăcuţe de frână, şi în curând un alt producător important de vehicule din Germania va lansa un vehicul echipat cu aceste plăcuţe, urmând exemplul Daimler.
Pe lângă faptul că este ecologică, gama Ferodo Eco-Friction se axează pe siguranţă şi performanţă prin îmbunătăţirea distanţei de frânare. Ultimele teste de performanţă au arătat că plăcuţele Eco-Friction nu numai că au aceeaşi putere de oprire ca a componentelor tradiţionale pe bază de cupru, dar oferă şi îmbunătăţiri semnificative. De exemplu, cunoscutul Mk6 Volkswagen Golf cunoaşte o reducere a distanţei de frânare de 10% de la 100km/h şi de 17% de la 115km/h. Vehiculele comerciale uşoare beneficiază şi ele de plăcuţe de frână Eco-Friction, care opresc vehiculele Peugeot Boxer şi Fiat Ducato pe o distanţă de 12m de la 100km/h şi 16m de la 115km/h. Testările au fost realizate la o companie de testare independentă, MIRA Ltd (UK), iar rezultatele comunicate se referă la Ferodo şi la al doilea dintre cei mai performanţi competitori.
Federal-Mogul Motorparts introduce tehnologia sa Eco-Friction la 90% din gama Ferodo, cu o extindere la 95% până la finalul anului. Aceasta va acoperi toată gama de vehicule de renume existente pe piață şi în curs de lansare, clienţii putând să beneficieze de avantajele competitive de performanţă şi de mediu ale plăcuţelor de frână fără cupru şi cu nivel redus de cupru.
În prezent, Ferodo Eco-Friction este folosit ca echipament original pentru vehicule incluzând noile Audi A4 şi Mercedes-Benz C-Class, alţi producători pregătindu-se să urmeze exemplul în lunile următoare.
De ce fără cupru?
Cuprul este un ingredient cheie în componența plăcuţelor de frână, deoarece poate să crească anduranţa, să reducă nivelul de zgomot, să limiteze “vibraţia” (o trepidaţie a frânelor percepută în volan şi suspensie în timpul frânării), şi să contribuie la stabilitatea fricţiunii pentru o gamă largă de temperaturi de funcţionare. Cuprul reprezintă între 5 şi 20% din masa plăcuţelor realizate din formule organice fără azbest cunoscute sub numele de NAO (sau Non Azbest, Organic) şi din formule cu nivel redus de oţel, folosite în Europa, Asia şi America de Nord.
Legislaţia din anumite state din S.U.A. impune eliminarea cuprului din plăcuţele de frână din cauza impactului negativ al acestora asupra mediului (cuprul, după câte se pare, poate influenţa nivelul de oxigen din apă). Conţinutul de cupru a fost limitat la mai puţin de 5% din greutatea totală a plăcuţei, urmând să fie redus în mod treptat până la mai puţin de 0,5%. Pentru a respecta noile legi, producătorii de vehicule actualizează în prezent specificaţiile sistemelor lor de frânare, pentru a contabiliza conţinutul redus de cupru. Astfel, formulele alternative, ca de pildă Ferodo Eco-Friction®, reprezintă noul standard pentru toate vehiculele viitoare de pe pieţele globale.
Legislaţia care impune producătorilor de plăcuţe de frână să elimine cuprul din produsele lor va intra în vigoare la nivel mondial în anul 2025.
Dezvoltarea Ferodo Eco-Friction
Cuprul este un material util şi adaptabil care nu poate fi uşor înlocuit cu un singur material. Federal-Mogul a studiat şi a testat timp de 5 ani materiale care ar putea să-l înlocuiască, lucrând cu tehnologii care asigură caracteristicile necesare, fără a compromite performanţa. Cele mai bune formule actuale combină până la 30 de materiale diferite. Gama Ferodo Eco-Friction® încorporează astăzi o serie de sulfide de metal, minerale, abrazive, fibre, particule ceramice şi anumite tipuri de grafit, pentru a obţine aceleaşi caracteristici de uzură şi fricţiune pe care le au plăcuţele de frână cu cupru. Datorită succesului în activitatea de cercetare din acest domeniu, Federal-Mogul a devenit lider mondial în producţia materialelor de fricţiune cu nivel redus de cupru sau fără cupru.
Gama Ferodo Eco-Friction® de formule de fricţiune cu nivel redus de cupru sau fără cupru a fost dezvoltată printr-un proces tribologic de amprentare, pentru identificarea de materiale alternative capabile să atingă aceleaşi rezultate de performanţă ca cele ale plăcuţelor tradiţionale cu cupru în ceea ce priveşte frânarea, zgomotul, zgomotul-vibraţia-duritatea (NVH), anduranţa şi producerea de particule (praf de frână). Formulele Ferodo Eco-Friction® de la Federal-Mogul asigură o rezistenţă crescută la coroziunea rotorului şi o performanţă mai bună a fricţiunii statice, importantă în special la oprirea în pantă.