BMW celebrează un secol de la întemeierea mărcii cu un concept de senzație, BMW Vision Next 100, un automobil autonom menit să ilustreze viitorul industriei auto.
La 7 martie 1916, in plin Razboi Mondial, lua nastere una dintre cele mai mari companii auto de astazi – BMW. La fel ca anii primului Razboi Mondial, inceputurile BMW se ascund sub negura deceniilor, dar nu pot fi uitate. Celebra marca a luat nastere din trei companii: , Rapp Motorenwerke si Bayerische Flugzeugwerke (BFw) din Bavaria si Fahrzeugfabrik Eisenach din Thuringia. In anul 1916, producatorul de motoare de aviatie Rapp Motorenwerke devenea Bayerische Motorenwerke, compania care dupa razboi producea motoare pentru clienti particulari.
Parintii fondatori
Itele BMW-ului se impleteau abia in urma fuziunii Bayerische Motorenwerke cu Bayerische Flugzeugwerke (BFw), miscare cu care aparea in sfarsit numele de astazi – Bayerische Motoren Werke. Tot atunci era insciptionat si logo-ul brandului, cu numele BMW intr-un cerc negru si steagul bavarez in centru. De la nume si pana la automobilele BMW mai era cale lunga, insa odata cu aceasta fuziune, productia de motociclete BFw avea sa prospere.
Anii revenirii de dupa Primul Razboi Mondial avea sa aduca compania in fata posibilitatii de a produce automobile, lucru care se intampla din 1929, cand compania cumpara Fahrzeugfabrik Eisenach, producator de masini Austin Sevens sub licenta marcii Dixi. Inginerii companiei au avut nevoie de vreo 7 ani sa dezvolte in cele dim urma prima masina – modelul sport BMW 328, insa compania continua pana la inceperea celui de-al Doilea Razboi Mondial si productia de motoare pentru avioane, si motociclete.
Fara nume precum Karl Rapp, Gustav Otto, Max Friz sau Camillo Castiglioni, BMW nu ar fi existat. Insa cel mai mare dintre parintii fondatori avea sa fie Franz Josef Popp – Directorul General -, functie pe care o ocupa pana in 1942, cand este fortat de regimul nazist sa se retraga.
Anii razboiului si nazistii
Sub directa coordonare a nazistilor, cu legendarul directorul Franz Josef Popp la timona, BMW a oprit in timpul razboiului productia de automobile si s-a axat pe motoare de avioane pastrand o linie pentru constructia motocicletelor necesare pe front. In tot acest timp, ascuns vederii publicului, descoperit insa dupa multi ani, familia Quandt, proprietara companiei si astazi insa nu si atunci, avea legaturi stranse cu regimul criminal nazist. Infrangerea lui Hitler avea sa oblige compania sa produca de la sfarsitul razboiului pana in 1948 vase de bucatarie si biciclete, in vederea supravietuirii intr-o Germanie distrusa de razboi, aproape ramasa fara barbati si ocupata de Aliati.
Dupa razboi, anii infloririi
Totodata, fabrica BMW din Eisenach a cazut sub stapanirea sovietica. Rusii au reluat imediat productia de motociclete si masini BMW de dinainte de razboi, activitate desfasurata pana in 1955, moment din care marca se axeaza pe masini cu designul DKW. Abia in 1952, BMW a inceput sa produca masini in Bavaria, an in care era lansat modelul 501.
Cum se produceau prea putine masini de lux pentru a fi profitabile, marca s-a adaptat si a inceput productia vehiculului italian Isetta sub licenta. Lucrurile nu mergeau deloc bine pentru BMW in capitalism, moment in care se ia in considerare vanzarea companiei catre Daimler-Benz. Intr-o imprejurare de lucruri, milionarul Herbert Quandt este consvins sa investeasca la BMW.
Era momentul decisiv. BMW incepea sa produca modelele 700, BMW New Class si BMW New Six. Anii boom-ului economic au ajutat BMW sa se extinda, sa devina profitabila si sa inghita alte marci auto, precum Rover si Rolls-Royce. Incet, incet BMW incepea sa devina ceea ce este astazi.
Viitorul azi
Vision Next 100 preia o serie de influente de pe BMW i8 si prezinta o caroserie care amesteca fibra de carbon cu plasticul. Unele componente sunt create din rezidurile rezultate din fabricarea fibrei de carbon, o gaselnita interesanta a celor de la BMW. Tot la fel de interesant este felul in care acest concept sedan ofera senzatia unui coupe, iluzia creata prin eliminarea stalpilor B.
Interiorul este unul suta la suta ecologic, deoarece BMW renunta la materialele traditionale si foloseste doar materiale reciclate. Vision Next 100 concept poate merge in modul „boost”, in care soferul controleaza vehiculul, sau in modul „ease”, in care vehiculul functioneaza autonom.
Un element inovator este sistemul Active Geometry, care consta in aproape 800 de figuri geometrice care se misca pe instrumentarul de bord sau pe fatetele usilor pentru a tine soferul in continua legatura cu masina si mediul inconjurator. BMW doreste astfel sa implementeze un sistem intuitiv intre masina si sofer.