Am testat unul dintre cele mai râvnite modele Mercedes-Benz ale momentului – GLE Coupe. Spun deschis, din capul locului, că nu sunt un fan al cocktail-ului SUV – coupe, dar publicul dictează şi cere. BMW are deja un avans, Mercedes-Benz a trebuit să recupereze susţinut. Iar reţeta adoptată a fost reușită. În testul de faţă consider că am găsit cea mai bună versiune a lui GLE Coupe: 450 AMG 4MATIC. Foto: Bogdan Paraschiv
Dacă ar fi după mine, SUV-ul e SUV, iar coupe-ul rămâne acea caroserie elegantă, cu doar două portiere, însufleţită de sisteme de propulsie performante, o reţetă excelentă de automobil sport. Emulaţia ultimilor ani din industria auto a condus şi către experimente, multe dintre ele cu acoperire în accepţiunea utilizatorilor. Avem acum coupe-uri cu patru portiere şi chiar SUV-uri coupe. BMW X6 a fost temerarul, un model ajuns la a doua generaţie şi care aproximativ şapte ani nu a avut rival (poate, dar numai până la un punct, Porsche Cayenne). După 280.000 de X6 ce au invadat piaţa, Mercedes-Benz a reacţionat lansând GLE Coupe.
Până acum spuneam despre X6 că este disproporţionat şi cu un profil greu de înţeles. După apariţia lui GLE Coupe, brusc, X6 nu mai e atât de controversat. Nu se întâmplă des ca un Mercedes-Benz să fie mai puţin elegant decât un BMW. Versiunile civile sunt foarte masive, ca nişte practicanţi de body building nedefiniţi. În cazul modelelor AMG, cum este cel de faţă, ochiul este vrăjit de jantele mari de 21 inch, de spoilere şi, foarte important, de eleronul care modifică în bine linia spatelui. Plafonul lui GLE Coupe este mai bombat decât cel al lui X6; rezultatul este o scăpare de rafinament a siluetei dar un plus important de spaţiu pentru capul pasagerilor.
Aici punctează bine Mercedes-Benz, la capitolul banchetei spate, unde confortul oferit este mai bun.
Personal găsesc că o neatenţie la interior este imposibilitatea de a coborî mai mult scaunul şoferului, care este obligat să stea în permanenţă foarte sus, rezultând astfel atât o mică alterare a aerului sportiv, cât şi o micşorare a unghiului vertical de vizibilitate (rama superioară a geamului este destul de jos). La acest gen de automobil mai problematică este vizibilitate în spate, dar Mercedes-Benz a rezolvat excelent neajunsul formei cu un sistem foarte exact de senzori de parcare (inclusiv sistem automat de parcare) și cameră pentru marșarier, oferite standard (opțional cameră cu vedere la 360 grade, 818 euro).
Deşi este un model complet nou, peste layout-ul interior se vede că a trecut o brumă de timp (este preluat de la fostul ML, actualul GLE). Am apreciat ecranul sistemului multimedia, o revoluţie în materie de grafică şi rezoluţie comparativ cu ceea ce livra până de curând Mercedes-Benz. Totuşi, chiar şi el este integrat uşor forţat în planşa de bord. Foarte frumos şi de efect ornamentul din fibră de carbon, excelent ales pentru un model care poartă badge-ul AMG. Comenzile sunt intuitive, ergonomice. Mai puţin inspirat mi se pare selectorul modurilor de funcţionare ale automobilului, plasat lângă controller-ul sistemului Comand.
După ce am luat la puricat caracterul practic al lui GLE Coupe şi inevitabilul duel cu X6, e cazul să ne canalizăm atenţia pe ceea ce contează mai mult. Pe lumea AMG! Murmurul de pornire e semnalul că şoferul va fi pus în faţa unui spectacol al cailor putere. Şi sunt 367 la purtător, ţinuţi ˝captivi˝ într-un V6 supraalimentat, cu cilindree de 3 litri. Dar misiunea lor nu e deloc uşoară, având de luptat cu cele 2.250 kg ale dulăului. Conştienţi de asta, magicienii AMG au reuşit. GLE 450 AMG este incredibil de agil, punând totodată mare preţ pe confortul care trebuie să-ţi amintească că e vorba, până la urmă, de un Mercedes-Benz.
- Motorul excelent
- Agilitatea generală și setarea direcției
- Spațiul disponibil pasagerilor din spate
- Poziţia de la volan este prea înaltă; vizibilitatea pe verticală
- Sistemul multimedia
- Comand prea puţin intuitiv
În modul Comfort stai să te întrebi dacă nu cumva emblemele AMG nu sunt aplicate doar pentru a-ţi satisface privirea. Răspunsul automobilului este destul de moale, într-o partitură silenţioasă, numai bună de aplicat la drumuri lungi, altfel plictisitoare. Cred că e modul cel mai nedrept de a exploata un 450 AMG. Treci repede în Sport sau Sport+ ca să înţelegi filosofia diviziei sport a germanilor. Sistemul de suspensie se recalibrează automat, devenind mai ferm, la fel ca şi cel de direcţie. Mai mult, în Sport+ garda la sol este micşorată de la sine, pentru un plus dinamic şi mai evident în ceea ce priveşte ţinuta de drum.
Dacă tot nu e suficient, pe lista de opţionale, contra sumei deloc de neglijat de 3.906 euro, se găseşte sistemul de bare stabilizatoare active Active Curve System. Totuşi, dacă nu eşti blagoslovit cu valenţe de pilotaj sportiv, poate trece drept moft. Cuplul motor de 520 Nm este disponibil în totalitate de la 1.800 rpm, iar transmisia automată 9G-TRONIC se mişcă destul de fâşneţ chiar şi în modul Drive (mai sunt ceva întârzieri şi indecizii, însă nu deranjante). Pentru un plus de distracţie la purtător, recomand modul manual (M), mai cu seamă că pe retrogradări (şi nu numai) evacuarea guralivă te încântă cu nişte rateuri-triluri de-ţi umflă alter ego-ul ce se vrea pilot.
Greu de anticipat înainte, direcţia este chiar mai bună decât la BMW X6, iar masa mare a lui GLE Coupe este jonglată excelent chiar şi pe succesiunile de viraje rapide. Şi, deşi este supraponderal şi arată ca un dulău gata de atac, 450 AMG stă foarte bine pe drum, ajutat şi de anvelopele mari, de 315 mm de pe spate.
Găsesc GLE Coupe drept un automobil de imagine, un moft. Raţional, ai opţiunea GLE (SUV clasic); atunci, dacă tot este să faci pasul, trebuie să îl faci cu stil, iar 450 AMG 4MATIC este cea mai bună şi chibzuită versiune a modelului. Sigur, Mercedes-AMG 63 are 557 CP (iar versiunea radicală, S, are 585 CP). Totuşi preţul de pornire este cu fix 50% mai mare şi nu e cazul să te arunci până acolo. În mâinile unui şofer dibace, Mercedes-Benz GLE 450 AMG Coupe este arhi-suficient.
Verdict AutoExpert
Silueta masivă a lui Mercedes-Benz GLE 450 AMG 4Matic Coupe arată mult mai atletic în hainele AMG. Iar din punct de vedere dinamic, pentru că la asta te poartă gândul când introduci AMG în ecuaţie, aşteptările sunt încununate. Mercedes-Benz a făcut minuni reușind să imprime un comportament sportiv acestui SUV-coupe masiv Cei 367 CP sunt mai mult decât suficienţi pentru această nişă. Iar soundul este cel care face diferența la impresia artistică față de BMW.Model | GLE 450 AMG Coupe |
---|---|
Motor | V6, biturbo |
Cilindree (cmc) | 2.996 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 367/5.500 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 520/1.800-4.000 |
Transmisie | automată 9 trepte |
L/l/h (mm) | 4.900/2.003/1.731 |
Ampatament (mm) | 2.915 |
Volum portbagaj (l) | 650-1.720 |
Masă la gol (kg) | 2.22 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,7 |
Consum mediu (l/100 km) | 8,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 209 |
Preț (euro cu TVA) | 80.879 |