După ce a admis că a manipulat testele de emisii pentru mai bine de 600.000 de autovehicule produse din vara lui 2013 și până acum, Mitsubishi a început verificările practice în vederea remedierii problemelor. Luate la bani mărunți, modelele vândute în Statele Unite au ieșit curate.
Partea cea mai distractivă este că, spre deosebire de VW, care a instalat nemțește un soft elaborat, japonezii au făcut-o eficient și infailibil, precum mașinile pe care le produc: au umflat cauciucurile peste valorile maxim admise pentru a obține valori mai bune la testele emisiilor.
Cei care i-au arătat cu degetul (că doar nu vă imginați că s-au ridicat singuri în picioare, cu privirea în pământ) au fost rivalii de la Nissan. Și n-au făcut-o din răutate, ci pentru că la re-testările mașinilor pe care le produc, au ieșit valori anormale. Când au verificat modelele care nu se încadrează în grafic, surpriză: Dayz și Dayz Roox. Acestea sunt produse de Mitsubishi pentru Nissan și sunt, de fapt, identice cu modelul Mitsubishi eK. Toate modelele sunt echipate cu motoare pe benzină, de 657 cmc, cu 3 cilindri în linie, turbo sau natural aspirate.
Așa că, în virtutea problemelor cu care se confruntă, Mitsubishi a început testele și pentru celelalte modele pe care le-a fabricat în aceeași perioadă. Nu pentru că n-ar ști care sunt curate și care nu, ci pentru a demonstra că trișatul nu e o practică comună în casa niponilor. Și au început cu mașinile vândute în Statele Unite, unde scandalele testelor măsluite sunt la ele acasă. Toate modelele fabricate între 2013 și 2017 au fost testate, rezultatele fiindu-le favorabile. Conștiincioși, japonezii au tăiat de pe hartă una dintre cele mai mari piețe de desfacere și, probabil, pe cea mai incomodă.
Totuși, întrebarea rămâne: dacă americanii n-au fost păcăliți, pe unde se ascund modelele cu probleme? Probabil nici în Europa, din moment de modelele pe care Mitsubishi recunoaște că le-a modificat sunt destinate exclusiv Asiei. În plus, cum vor fi remediate problemele? Prin tipărirea unor manuale de utilizare noi, cu recomandări pentru creșterea presiunii din cauciucuri? Sau poate prin montarea de pneuri mai puțin impresionante decât actualele de 155/65 R 13? Lăsând gluma la o parte, va fi interesant de văzut rezolvarea aleasă de niponi. În altă ordine de idei, cred ca va fi doar o problemă de timp până când alte dovezi de fraudă vor fi descoperite, dată fiind diversitatea de modalități prin care producătorii pot trișa.