Ei, iată că unul dintre cele mai carismatice și mai pline de istorie motoare împlinește 50 de ani. Să-i urăm La Mulți Ani boxerului Subaru și să-l așteptăm și cu aniversarea centenarului!
Asta deși, în 2066 vom avea mai degrabă o Impreza STI electrică, decât una boxer supraalimentată. Lăsând la o parte viitorul motorului termic, să amintim faptul că, pe 14 mai 1966, Subaru 1000 a devenit primul autoturism produs de niponi care a beneficiat de arhitectura cu cilindri orizontal-opuși. De atunci, motorul boxer a devenit o semnătură pe care Subaru o împarte cu Porsche, fiind sinonim cu performanța și eficiența.
Astăzi, practic nu mai există niciun model de Subaru care să se dezică de motorul boxer. De la cățărătorul Forester și până la sportivele Impreza STI și BRZ, toată gama de modele a japonezilor beneficiază de puterea și carisma propulsoarelor cu cilindri orizontali. Mai mult, de-a lungul celor 5 decenii de existență, peste 16 milioane de exemplare echipate cu motor boxer au fost comercializate!
De ce boxer? În primul rând, pentru că are un centru de greutate mult mai coborât decât cel al configurațiilor în linie sau în V. De aici, și marele avantaj: mașina devine mult mai stabilă, indiferent de condițiile în care rulează: pe viraje, la denivelările luate în mare viteză sau pe linie dreaptă, în condiții de rafale de vânt. Apoi, pentru că, prin natura sa, motorul boxer funcționează cu vibrații mai scăzute decât unul dintr-o altă configurație. Acest fapt este sesizabil în special în cazul motorului diesel de 2 litri de la Subaru, care, odată ajuns la temperatura optimă, funcționează mult mai liniștit decât unul convențional. Și, în final, pentru că zgomotul, bubuitul, răgetul motorului boxer pătrunde adânc în urechi, desenând un zâmbet larg, necontrolat și ușor paranoic pe fața oricărui pasionat de mașini.
Cât de sportiv este boxerul produs de Subaru? Suficient de sportiv ca să transforme modelul WRX STI într-o imagine reprezentativă pentru campionatul mondial de raliuri, care se menține și azi, la 8 ani după retragerea oficială din competiție. Nici nu e de mirare, date fiind cele 3 titluri consecutive în ierarhia constructorilor, obținute între 1995 și 1997, și nenumăratelor victorii de etapă și de clasament general. Să amintim aici și excepționala performanță obținută de Tommi Makkinen care, în 2010 a reușit să stabilească recordul pentru o mașină cu 4 uși pe Nordschleife, cu timpul de 7:55 minute, la bordul unui Impreza STI mk3.
Ce-ar mai fi de spus? Poate doar că, pentru a dubla performanța proverbială a motoarelor boxer pe care le produce, Subaru echipează majoritatea modelelor cu sistemul Symmetrical All-Wheel Drive. În timp, și acest sistem de tracțiune a fost dezvoltat de japonezi pentru a atinge perfecțiunea în aderență, distribuție a maselor și eficență în exploatare. Iar cum noi apreciem, iubim și încurajăm mașinile originale, nu putem decât să ne plecăm în fața unui brand unic în lumea auto!