Titi Aur, un campion de legendă ce nu mai are nevoie de nicio prezentare, vă dezvăluie câteva învățăminte privind conducerea auto desprinse din experiența sa de pilot de curse. Lecția 1: pozitia la volan.
Sper ca sfaturile să fie utile și celor care vor să devină piloți de curse, cât și celorlalți automobiliști care doresc să âși perfecționeze stilul. Cursul va cuprinde mai multe lecții care vor trata actul de conducere în ordinea firească a desfășurării lui. Tematica nu va relua cunoștințele dobândite anterior la scoala de șoferi dar de multe ori va face referire la ele completându-le cu altele suplimentare.
Poziția la volan
Este foarte importantă pentru a putea manevra mașina cât mai ușor și cât mai corect. O poziție corespunzătoare la volan îi asigură pilotului accesul facil la toate comenzile și o vizibilitate bună dar, mai ales, îi permite să “simtă” cât mai bine mașina. Reglarea corectă a scaunului ajută și la conservarea resurselor fizice, prin reducerea stresului la care este supus pilotul pe durata unui întreg raliu.
Mașina de curse se “simte” cu spatele, care din acest motiv, trebuie să fie cât mai bine lipit de scaun. Practic, pilotul trebuie să facă corp comun cu mașina. Pentru a nu înșela simțurile pilotului, scaunul de curse este foarte tare neavând burete, arcuri sau alte elemente care să despartă corpul de scaun.
Odată realizată această legătură, orice început de derapaj se simte foarte repede și atunci se poate acționa pentru a stopa sau pentru a menține derapajul în funcție de situație.
Longitudinal, scaunul se reglează astfel încât piciorul stâng apăsat pe ambreiaj să fie aproape întins cu genunchiul ușor îndoit. Odată poziționat scaunul, se face reglajul spătarului. Așezat într-o poziție lejeră, cu umerii lipiți de spătar acesta se fixează astfel încât încheietura mâinii întinse în față să ajungă la nivelul părții superioare a volanului.
Reglajul în înălțime al scaunului este foarte important. Poziția trebuie astfel aleasă încât pilotul să stea cât mai jos pentru a coborî pe cât posibil, centrul de greutate. Bineînțeles, nu trebuie sacrificată buna vizibilitate peste volan. În timpul cursei se apasă periodic cu piciorul stâng în podea sau într-un suport rigid, special construit și montat lângă pedala de ambreiaj pentru a impinge corpul spre spate. Astfel, se menține în permanență un bun contact cu scaunul și deci cu întreaga mașină.
Doar atât pentru prima lecție. Verificați-vă cunoștințele căpătate aici pe automobilul dumneavoastră. Ne vom revedea la lecția următoare.