După ce, în primăvară, am admirat noul Scenic la Salonul Auto de la Geneva, a sosit vremea să-i privim și fratele mai mare. Și asta, pentru că francezii scot la lumină noul Renault Grand Scenic.
Pare că, în ultima vreme, tot mai mulți producători vor să profite de expansiunea incredibilă a pieței SUV. Sigur, vă veți întreba ce legătură are Renault Grand Scenic, un monovolum prin definiție, cu SUV-urile. Aparent – niciuna. Dar jantele de 20 de inci oferite în varianta standard, garda la sol impresionantă și liniile puternice de design îl vor ajuta să ”ciupească” o porție mică din clienții SUV-urilor orientați spre spațiu și versatilitate.
Nimic rău în asta. Dimpotrivă, chiar. Reorientarea reprezintă un mare atu pe care un producător de autovehicule trebuie să-l posede pentru a înota în apele tulburi ale industriei auto. Iar Renault, un inventator al segmentelor de mașini per se, a început a-și transforma monovolumele odată cu Espace. Și acesta împrumută elemente de la clasa SUV-urilor, cu impact direct asupra stilului și al versatilității.
Firește, nimic din confortul și spațiul care au consacrat modelul Grand Scenic nu a fost pierdut. Aceeași posibilitate de a opta pentru 5 sau 7 locuri se păstrează și la viitoarea generație. Mai mult, un progres evident se observă față de actualul Grand Scenic, toate dimensiunile exterioare crescând, cu efect evident asupra spațiului interior. Spre exemplu, volumul portbagajului este mai mare cu 40 de litri, ajungând la 718 litri în varianta cu 5 locuri.
Scaunele din față, împrumutate de la Espace, pot fi reglate electric pe 8 direcții, iar cel al pasagerului – pliat, pentru a obține o lungime de încărcare de 2,85 m. În combinație cu sistemul opțional One Touch Folding Seats, care pliază automat al treilea rând de scaune, se obține o suprafață perfect plană de încărcare. Și asta doar prin atingerea display-ului de pe consila centrală, sau a butonului din portbagaj.
Ceea ce-l deosebește de Scenic este lungimea, mai mare cu 24 cm. Aceasta îi asigură 63 de litri în plus față de fratele mai mic, până la 718 litri VDA (echivalent cu 765 litri), propulsându-l, în același timp, pe prima poziție în segmentul versiunilor lungi ale MPV-urilor compacte.
Torpedo-ul preluat de la Espace oferă cu 3 litri peste unul obișnuit, ajungând la 11,5 litri. În plus, se deschide automat și se blochează la închiderea mașinii, datorită unui senzor electronic. În afară de torpedo, încă 38,5 litri de spații de depozitare se deschid înaintea familiilor numeroase.
Pentru o familie, conectivitatea poate fi un element crucial în alegerea mașinii. Renault Grand Scenic nu lasă loc de nemulțumiri, grație display-ului tactil de 8,7 inci al sistemului de infotainment R-Link 2. De pe el pot fi comandate toate sistemele, la fel ca de pe o tabletă, zoomând și ”trăgând” de iconițe în cel mai intuitiv mod posibil.
Dar grija pentru familie nu înseamnă, însă, exclusiv spațiu și dotări de confort, ci și siguranță. Iar cum Renault își propune să lanseze mașina autonomă cât mai curând, o bună parte din sistemele de conducere semiautomată este prezentă și pe noul Grand Scenic.
De la frânarea activă cu detectarea pietonilor, disponibilă în echiparea standard, până la asistența la păstrarea benzii de rulare, detectarea gradului de oboseală a șoferului, pilot automat adaptiv, recunoașterea semnelor de circulație cu avertizarea depășirii vitezei legale, avertizarea la prezența vehiculelor în unghiul mort, cameră pentru marșarier, fază lungă automată, parcare automată și…am obosit. Puneți-le pe toate cele de mai sus împreună și veți contura imaginea viitorului vehicul autonom pe care-l dezvoltă specialiștii de la Renault.
Gama de motoare include diesele de 110, 130 și 160 CP și propulsoare pe benzină de 115 și 130 CP. În plus, o combinație hibridă diesel – electric își face apariția. Motorul electric este alimentat de o baterie de 48V, care stochează energia pierdută la decelerări, utilizând-o ulterior la asistarea motorului termic. Beneficiile sunt evidente: consum mai mic, performanțe mai bune. Cât de bune, vom afla spre sfârșitul anului, odată cu lansarea modelului pe piață.
Și dacă tot am ajuns pe terenul șoferului, să încheiem cu butonul Multi-Sense, care selectează una dintre cele 5 presetări pentru sistemele de conducere: Neutral, Sport, Comfort, Perso și Eco. Acestea variază răspunsul pedalei de accelerație, modifică viteza de schimbare a treptelor de viteze și reglează gradul de asistare a direcției și suspensiei, precum și nuanțele luminilor din habitaclu într-o clipă.