Renault se pregătește de lansarea modelului Clio cu facelift. Evenimentul are o mare importanță, pentru că Renault Clio este cea mai bine vândută mașină franceză din toate timpurile. Iar acest rezultat se datorează unui sfert de secol de viață.
Un total de 13 milioane de exemplare de Clio și-au găsit proprietarii de-a lungul timpului. Și, poate la fel de important, compacta franceză a fost aleasă de două ori Mașina Anului în Europa, obținând cele mai bune vânzări din segment în ultimii doi ani.
Și n-a avut niciodată o misiune ușoară. Încă de la lansare, a trebuit să convingă clienții că e un demn urmaș al apreciatului Renault 5, îndeplinindu-se perfect de sarcină. În loc să copieze caracterul precedentului model, Clio s-a transformat într-o mașină compactă, dar matură, capabilă să atragă o parte din clienții clasei superioare. Lista de dotări a inclus dintotdeauna opțiuni rare în clasă, demne mai degrabă de segmentul C.
Asta ca să nu mai menționăm ediția super-luxoasă Baccara (mai celebră în versiunea Renault 25), garnisită cu tapițerie și fețe de uși din piele și cu elemente din crom. Ea s-a transformat ulterior în echiparea Initiale și dăinuiește până-n zilele noastre. Pentru a se apropia și mai mult de inima clientului, specialiștii de marketing ai companiei franceze au decis schimbarea strategiei de denumire a modelelor. Astfel, în locul cifrelor, au fost utilizate nume proprii, evitându-se confuziile și atribuindu-li-se o personalitate mai accentuată.
Iar toate aceste schimbări au contat atât în rândul publicului, cât și în cel al jurnaliștilor: încă de la prima generație, Renault Clio a devenit Mașina Anului 1991 în Europa. Iată cum era descrisă de către juriu:
”Noua mașină mică are un stil remarcabil, un nivel de calitate bun, spațiu generos și o bogăție a echipamentelor neîntâlnită până acum pe un model de această dimensiune.”
Ce însemna atunci echipament nemaiîntâlnit în clasă? Păi ABS, aer condiționat, cutie automată electronică, alarmă anti furt, direcție asistată și oglinzi retrovizoare acționate electric, cu dezaburire. Și da, era o performanță în rândul compactelor din 1991.
A doua generație a crescut, s-a rotunjit și s-a cizelat. Apărută după 7 ani, ea a câștigat 7 cm în lungime și o serie de motoare cu 4 supape/cilindru. Dotarea de siguranță completă își făcea apariția încă din echiparea de bază, grație ABS-ului și airbag-urilor frontale și laterale.
Deși a fost ”atacată” de a treia generație, în 2005, precedenta versiune a continuat să fie fabricată sub numele de Renault Clio Campus, datorită cererii încă crescute. Iar noul model a continuat să aducă o creștere a spațiului interior și noi dotări atipice pentru segmentul B: cardul înlocuia vechea cheie, sistem de navigație, regulator/limitator de viteză și 8 airbag-uri. Rezultatul este imediat: noua generație devine prima mașină din segment care obține maximum de stele la crash-testele EuroNCAP. Apare, în plus, și o versiune break, pentru prima dată în istoria Clio.
Surpriză sau nu, toate acestea îi aduc din nou titlul Mașina Anului în Europa, fiind pentru prima oară în istoria de 43 de ani a competiției, când același model obține de două ori acest titlu.
Iată-ne ajunși și la actuala generație, lansată în 2012, și care aduce un plus de rafinament, bazându-se pe concept-car-ul DeZir. Francezii au decis să-l lanseze în culoarea roșu aprins, pentru a-i accentua latura pasională, și să-l echipeze cu cele mai complexe dotări disponibile la momentul lansării: R-Link, tabletă conectată și integrată și un sistem unic de difuzoare cu tehnologie bass-reflex.
„La patru ani după lansare, constatăm că sunt foarte mulți clienți care aleg culoarea roșie pentru mașina lor Clio. E semnul că aderă la poziționarea vehiculului către seducție și că nu doresc să cedez conformismului și mohorârii din jur”, subliniază Ali Kassaï, în prezent Director Produse Grup Renault și, în 2012, Director de Program Clio.
Nu puteam trece peste această prezentare a vieții lui Clio fără să amintim vestitele sale variante sportive. Încă din 1998, Renault a aruncat monstrul Clio V6 în mijlocul firavei concurențe, stârnind pasiuni de neimaginat. Mânați de entuziasmul publicului, francezii au decis să producă mașina cu motor central de 3 litri în serie limitată. Iar puterea de 230 de cai a fost urcată ulterior la 255 CP, obținându-se o accelerație 0-100 km/h în doar 5,8 secunde.
Conceptul sportiv n-a murit de-a lungul timpului. Dimpotrivă, el s-a dezvoltat și a ajuns azi să dezvolte 220 CP dintr-o capacitate de numai 1,6 litri, în versiunea RS Trophy.
Iar povestea modelului francez va continua peste câteva zile, odată cu prezentarea modelului Renault Clio IV faza 2.