Au trecut mai bine de două luni de când vă dezvăluiam planurile Aston Martin până în 2021. Printre acestea , un hypercar indecent, de aproximativ 1000 CP, care urma să fie lansat în 2018, atrăgea atenția. Ei bine, iată-l: Aston Martin AM-RB 001 își arată silueta!
Și arată…altfel decât celelalte hypercaruri pe care le cunoaștem: suprafețe rotunjite și linii complexe, dominate de o cupolă din sticlă. Nici nu e de mirare: designul bestiei este semnat de designerul F1, Adrian Newey. Aspectul este radical, fără compromisuri, fiind studiat intens în tunelul aerodinamic.
Nu există oglinzi laterale: camerele de filmat și monitorul din cockpit le iau locul. Difuzoarele amplasate în fața și în spatele caroseriei creează un puternic efect de sol, lipind mașina de pistă la viteze de top, în pofida gărzii la sol neobișnuit de mari. În plus, capătul eșapamentului este situat în fața eleronului spate, aruncând gazele de evacuare direct în acesta, pentru a maximiza forța de apăsare! Toate acestea au rezultate dinamice senzaționale: varianta pentru circuit va fi capabilă să egaleze timpul pe tur al unui bolid F1, pe circuitul de la Silverstone, arată simulările britanicilor!
”Este un catamaran cu roți, nu o mașină. (…) Am arătat modelul câtorva potențiali clienți, și au întrebat cu toții: unde intră picioarele? Este foarte strâmtă în partea de jos”, spune designerul șef Aston Martin, Miles Nurnberger.
Nu ne dăm seama cât de violentă este prezența mașinii, până când nu-i aflăm dimensiunile: varianta de stradă va avea o lățime de 1900 mm și o înălțime mai mică de un metru. Sună spectaculos, dar în final, cum stau cei doi ocupanți în mașină? Exact ca într-una de Formula 1, cum credeați? Pe spate, cu picioarele ridicate, deci nu prea comod. Măcar pot intra ușor în cockpit, inginerii optând pentru ușile gullwing (aripi de fluture).
Inima ”de turație ridicată”, care bate în zveltul său piept, are 12 cilindri, și nu beneficiază de prezența turbocompresoarelor. Beneficiază din plin, în schimb, de greutatea extrem de redusă a caroseriei realizată din fibră de carbon, care limitează raportul greutate/putere la 1 kg/CP!
Mai este un lucru cert: modelul va primi un sistem de recuperare a energiei irosite la frânare, similar celui din Formula 1, însă nu se știe exact dacă energia va fi folosită pentru accelerații sau pentru marșarier. Cum adică pentru marșarier? Simplu: mașina nu are treaptă de mers înapoi, deci nu motorul o va deplasa, ci ”altceva”.
Testele prototipului Aston Martin AM-RB 001 vor începe la jumătatea anului viitor. Deși, conform oficialilor englezi, sunt peste 300 de potențiali clienți, producția totală va fi limitată între 99 și 150 de exemplare. Prețul unui exemplar va fi situat între 2 și 3 milioane de lire sterline (2,3 – 3,5 milioane €, deși, cu Brexit-ul ăsta, nu mai putem fi siguri), iar clienții vor trebui să-și rezerve mașina, plătind un avans de 500.000 lire sterline. Pentru a răsplăti fidelitatea, Aston Martin acordă prioritate pe listele de așteptare proprietarilor de Vulcan și One-77.