BMW 320d Touring versus Mercedes C 220 d T-Modell. Pentru a câta oară, oare, un duel BMW vs. Mercedes-Benz? Neimportant, atâta timp cât mereu discutăm despre automobile etalon. De data aceasta o confruntare a break-urilor, modele atât de apreciate de europeni și ocolite, din păcate, de români.
În mod normal, un duel în această clasă (pentru aceste versiuni de caroserie!) ar fi început cu Audi A4 Avant cap de afiș. Cum industria auto se dovedește extrem de versatilă în ultimii ani, Audi nu mai e un etalon (decât la extrem, prin nărăvașa versiune sportivă RS4), iar argumentele sale forte au fost implementate, și chiar îmbunătățite, de rivalii de tradiție – BMW Seria 3 Touring și Mercedes-Benz Clasa C T-Model. Așadar, am pus cap la cap cele două modele, râvnite de vest-europeni, ocolite inexplicabil de estici.
Pentru testul de față am mizat pe motorizări diesel, de 190 CP (320d, facelift) în cazul lui BMW și de 170 CP (220 d) în cazul lui Mercedes. Vom începe, însă, cu esențialul. Break-urile au siluete aparte, tributare caracterului util. Se renunță la prestanța unui sedan pentru un spațiu de depozitare sporit și, mai important, mult mai versatil. Chiar și așa, în 2016 te poți uita la ambele modele testate și să apreciezi designul, chiar și când se mizează pe idei diferite. Mercedes-Benz are o semnătură elegantă, cu linii ce curg frumos din orice unghi ai privi, inclusiv din spate.
BMW este mai atletic, are o linie laterală mai „fibrată” și un profil de sportiv ce stă în block-start.
Capacitatea portbagajelor este comparabilă, diferenţa volumului util fiind de doar 5 litri în favoarea BMW (Mercedes-Benz are 490). În vreme ce gura de încărcare pare mai practică în cazul modelului cu stea, bavarezul recuperează atunci când vine vorba de sistemele auxiliare de organizare a încărcăturii, fiind disponibil un braţ telescopic modulabil, prevăzut şi cu centuri de ancorare (Mercedes-Benz oferă, în schimb, cutii pliabile, pe care e bine să le ai la îndemână în anumite situaţii). Ambele modele au sub podeaua portbagajului compartimente suplimentare de depozitare, ambele au rulouri ˝inteligente˝, ce pot urca pe montanţii spate pentru a facilita accesul în portbagaj.
În cazul modelului testat, Mercedes-Benz C 220 d T-Model oferă chiar un sistem electric de rabatare a banchetei, operaţiune ce se face elegant, de la un buton. Şi unul şi altul au banchete fracţionabile 40/20/40, care după rabatare asigură o suprafaţă de depozitare plană, iar volumele utile astfel obţinute sunt de 1.500 litri în cazul Seriei 3 şi cu 10 mai mulţi în cazul lui C-Class. Dacă suntem în zona spatelui, aş pomeni acum despre sistemele de asistare la parcare. Doar BMW era echipat cu cameră, dar avantajele au fost de necontestat, aşa că e bine să fie bifată şi această opţiune. La ambele modele.
Dar, fiindcă vorbim despre modele de familie, testul banchetei contează mult. De la deschiderea portierei se observă un acces mai facil în Clasa C. În Seria 3 cobori puţin, iar tocmai acest artificiu conduce la o poziţie surprinzător de bună pe banchetă. Mercedes-Benz oferă ceva mai mult spaţiu la genunchi, parte din merit revenindu-le celor 30 mm în plus ai ampatamentului. În Seria 3 în schimb, unghiul de îndoire a piciorului la genunchi este diferit, iar pentru membrele unui individ de 180 cm asta se traduce printr-o poziţie uşor mai confortabilă. De asemenea, șezutul banchetei din BMW este mai lung.
Sport sau smart-casual?
Această întrebare ar trebui adresată celui ce urmează să urce la volan. Ipoteza este universal valabilă, dar se aplică și la planșa de bord. Mercedes-Benz este mai elegant, oferă o ambianță interioară mai nobilă și o calitate mai bună în detaliu, dar diferențele nu sunt semnificative. Consola centrală de la Mercedes îmbrăcată în plastic negru lucios este mai elegantă decât cea de la BMW la care domină plasticul negru. Sistemul iDrive de la BMW este mai intuitiv la navigarea prin meniuri și ergonomia este mai bună chiar dacă, paradoxal, la BMW întâlnim mai multe butoane. Displayul sistemului iDrive de la BMW dispune și de o rezoluție superioară. Cei care nu au mai avut un Mercedes trebuie să se obișnuiască cu schimbătorul cutiei automate plasat în dreapta pe coloana volanului și cu comanda ștergătoarelor pe levierul din stânga al volanului.
Mergând mai departe, C Class T-Model este mai rafinat si mai silențios (mă refer la sistemul de suspensie), iar Seria 3 este mai precisă și mai intrigantă pentru sofer. Trenurile de rulare adaptive standard permit reglajul răspunsul motorului, cutiei și direcției, iar contra unei sume cu puțin peste 1.000 de euro se poate regla și tăria suspensiei. Față de BMW, Mercedes-Benz are o opțiune unică în acest segment – sistem de suspensie pneumatic, care plusează considerabil la confort. Din păcate, este o opțiune scumpă nu pentru prețul în sine, care este de 1.476 euro, ci pentru faptul că nu se oferă decât în combinație cu pachetele Exclusive sau Avantgarde.
BMW se simte în largul lui în modul Sport, unde se dezlănțuie, fiind chiar capabil de reprize sportive, chiar dacă discutăm despre un diesel. Sistemul de direcție oferă un feedback mai bun (asta chiar şi dacă noile reglaje adoptate de BMW pentru direcţiile modelelor sale sunt, uneori, complicat de înţeles).
În ceea ce tine de motorizari, cifrele seci şi fişa tehnică citită pe sărite, ar spune că cilindreea de 2,2 litri şi puntea motoare spate îl avantajează pe Mercedes-Benz, în timp ce xDrive-ul îl face pe BMW să se creadă mai… Audi (sistemul 4MATIC pentru Mercedes-Benz ar fi însemnat o cheltuială suplimentară de puţin peste 5.000 de euro, pentru că ar fi venit la pachet şi cu upgrade-ul de la transmisia manuală oferită standard, la cea automată cu 7 trepte). Pentru o comparație directă, la BMW apar datele tehnice, măsurătorile și prețurile versiunii cu transmisie spate.
Problema este că motorul lui Mercedes-Benz dezvoltă doar 170 CP şi este şi mai gălăgios decât noua motorizare BMW de 2 litri şi 190 CP (apărută în configuratorul Seriei 3 după facelift). Ba chiar este sesizabilă şi o uşoară diferenţă de vivacitate, în ciuda cuplului motor similar, de 400 Nm. Măsurătorile confirmă senzațiile noastre, BMW fiind puțin mai rapid la accelerații și reprize. Iar faptul că în talon sunt trecuţi 2.143 cmc implică automat şi alte costuri cu impozitele la Mercedes. Transmisiile automate sunt de preferat în cazul unui astfel de model, iar cea din echiparea BMW-ului nu vine doar cu o treaptă în plus ci şi cu o viteză de reacţie mai bună, un detaliu suplimentar de sportivitate. În schimb, surprinzător, deși cifrele oficiale spun altfel, în test Mercedes a consumat cu 0,2 l/100 km mai puțin. Are însă și 20 CP mai puțin.
În ceea ce privește costurile, BMW este ceva mai ieftin la prețul comparat și are și avantajul reviziilor uzuale gratuite incluse în pachetul Basic Service Inclusive, care la Mercedes costă 6.561 lei.
Concluzii
BMW 320d Touring
BMW rămâne un standard în ceea ce privește dinamica și are un motor foarte potent. Ergonomia este la cele mai înalte cote, iar latura practică s-a îmbunătătțit mult la ultima generație.
Mercedes C 220 d T-Modell
Eleganța și confortul sunt cel mai bun nivel din segment, Clasa C reprezentând un etalon în această privință. Breakul oferă în plus un spațiu de bagaje și un interior generoase.
Verdict AutoExpert
Lumea se schimbă sub ochii noștri. BMW Seria 3 Touring a devenit mai practic, iar Mercedes Clasa C T-Model este acum mult mai dinamic. Totuși, fiecare își păstrează atuurile tradiționale. BMW este mai sportiv și mai incisiv la condus, iar Mercedes este mai confortabil și mai nobil la interior.DATE TEHNICE | BMW | Mercedes-Benz |
---|---|---|
Model | 320d Aut. | C 220 d Aut. |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.995 | 2.143 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 190/4.000 | 170/3.000-4.200 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-2.500 | 400/1.400.2800 |
Transmisie | spate | spate |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 7 trepte, automată |
Dimensiuni anvelope | 225/45 R18 - 255/40 R18 | 225/50 R17 |
Sistem de frânare față/spate | discuri ventilate | discuri ventilate |
L/l/h (mm) | 4.633/1.811/1.429 | 4.702/1.810/1.457 |
Ampatament (mm) | 2.81 | 2.84 |
Diametru de bracaj (m) | 11,3 | 11,22 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.605 | 1.615 |
Volum portbagaj (l) | 495-1.500 | 490-1.510 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,4 | 7,6 |
Viteză maximă (km/h) | 226 | 229 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 4,9/3,7/4,1 | 5,3/3,8/4,4 |
Volum rezervor (l) | 57 | 41 |
Emisii CO2 (g/km) | 109 | 114 |
Preț de bază | 38.400 | 40.068 |