TEST Renault Talisman 1.6 dCi 160 CP – Revoluția franceză

Revoluția bate la porțile clasei medii: direcție integrală, stil distinctiv, confort și tehnologie de înalt nivel. Toate atuuri puternice ale noului Renault Talisman, limuzina menită să redea casei franceze credibilitatea de care are nevoie în fața concurenței tradiționale germane. Primul test cu versiunea de top, 1.6 dCi 160 CP Intens. Foto: Bogdan Paraschiv

Se spune că ulciorul nu merge de trei ori la apă. Renault nu se lasă, totuși, intimidat de proverbe și își încearcă din nou norocul în clasa medie, dominată în mod tradițional de limuzinele germane. Devalorizarea numelui Laguna, i-a determinat, însă, pe francezi să rupă orice legătură cu trecutul și să se reinventeze spectaculos. Totul este nou, de la design și platformă (arhitectura modulară Cmf-Cd, partajată cu Renault Kadjar, Espace și frații de concern Nissan Qahsqai și X-Trail), până la numele cu rezonanțe mistice: Talisman.
Experimentele de design nu își mai au locul în vocabularul Renault. Nici originalitatea SF a lui Vel Satis și nici discreția scrobită a ultimei Laguna nu au avut succesul scontat, astfel că rolul noului Talisman nu este acela de a epata, ci de a încânta, deopotrivă, două categorii inevitabil antagonice de clienți, cei atrași de liniile conservatoare promovate de VW sau Ford și cei sensibili la șarmul pe care numai un produs haute-couture de etnie franceză îl poate oferi. În consecință, Talisman grefează (cu succes, am putea spune) liniile pline de sex-appeal ale superbelor concepte Renault din ultimii ani (DeZir etc.) pe o caroserie în trei volume bine delimitate, iar pentru a sublinia caracterul premium al noii limuzine, versiunea hatchback, tradiţională în gama Laguna, este și ea istorie.

Chestiune de inch

Dincolo de direcția integrală 4Control, unică în segment (vezi caseta), Talisman se distinge și prin opulența
dimensiunilor sale exterioare situate la granița dintre clasa medie și cea mare: lungime de 4,85 m, lăţime de 1,87 m, înălţime de 1,46 m și ampatament de 2,81 m. Pășind la interior, discuția migrează către o altă unitate de măsură: inch. Mai precis, cei 8,7 inch ai „tabletei” R-Link 2 ce ocupă întreaga consolă centrală. Da, am mai văzut sisteme de infotainment cu ecrane tactile de dimensiuni apreciabile, dar soluția dispunerii verticale, în format portrait (cu home screen-ul personalizabil, divizat în mod uzual între hărțile sistemului de navigație și setările radioului), trezește paralele flatante cu fratele mai mare Espace și, inevitabil, cu Tesla, fiind realmente impresionantă. Pentru conservatori, pe tunelul median se regăsește, de asemenea, un controller rotativ ce dublează comenzile touch și amintește de referința în domeniu, celebrul iDrive de la BMW.

test-renault-talisman-3

Ambianța generală și finisarea se înscriu în direcția trasată deja de exterior, aceea a eleganței clasice. În antiteză cu Espace, Talisman preferă calea unui stil bine ancorat în prezent și nu în viitor, filozofie evidentă până la nivel de detalii: selectorul clasic al cutiei de viteze, spre exemplu, înlocuiește maneta de inspirație aeronautică prezentă pe MPV. Există, însă, și câteva condimente high-tech. Instrumentarul de bord cu diagonala de 7 inch este digital și configurabil din punct de vedere cromatic și stilistic, totul în directă legătură cu modul de rulare ales (Sport, Confort, Eco, Neutral, Perso), unul dintre aspectele ludice ale sistemului Multi-Sense (serie) ce permite setarea distinctă a parametrilor suspensiei, motorului, direcției sau transmisiei, în ton cu stilul de condus preferat. Siguranța este și ea importantă, astfel că deasupra ceasurilor de bord se află un head-up display color (Pack Asistență la condus, 500 euro): un ecran translucid pe care sunt afișate viteza de deplasare, instrucțiunile sistemului de navigație sau limitele de viteză, totul pentru a păstra informațiile esențiale cât mai aproape de câmpul vizual ideal al șoferului.

Bineînțeles, nu putem trece cu vederea scaunele din faţă cu reglaje electrice multiple. Late, comode, capitonate în piele moale, de calitate, acestea se laudă cu o susținere laterală excelentă și, pentru că nimic nu trebuie să lipsească, funcţii de încălzire, ventilaţie şi masaj lombar. Pe scurt, confortul este prioritar, toate condițiile pentru o călătorie relaxantă fiind întrunite cu brio, iar pasagerii care vor lua loc pe banchetă nu vor avea, de asemenea, nimic de obiectat. Spațiul în spate este excendentar, peste media segmentului, cu 11-45 cm măsurați la nivelul genunchilor și 91 cm la cap, o lățime interioară de 134 cm, respectiv o lungime a șezutului de 51 cm, fără ca nimic să lipsească cu adevărat: cotieră cu suporturi pentru pahare, guri de ventilație dedicate și două mufe USB pentru încărcarea gadget-urilor preferate.

test-renault-talisman-6

Dacă oferta de spațiu transcede în segmentul superior, portbagajul nu impune noi standarde în clasă. Conform măsurătorilor Quattroruote acesta oferă un volum de 498 litri (oficial, 515 litri). Bancheta este rabatabilă și poate fi divizată standard în format 1/3-2/3, coborârea cotierei eliberând o fantă dedicată depozitării schiurilor, evident cu condiția renunțării la locul posterior central. Astfel de aspecte de natură practică, în detrimentul eleganței, nu sunt, până la urmă, prioritare pentru o limuzină – pentru familiști Renault are o soluție dedicată: Talisman Estate.

Business class

Talisman oferă o experiență de condus suficient de plăcută și asta mulțumită direcției sale integrale 4Control (revoluționară în segment, 1.500 euro), complementară suspensiei adaptive. Influențele asupra manevrabilității sunt extrem de faste, aportul roților directoare spate în reducerea efectului subvirator, la limită, fiind evident (vezi caseta). Viteza și de gradul de reacție ale sistemului pot fi personalizate, alături de tăria amortizoarelor și a direcției asistate electric, prin simpla alegere a modului de conducere Multi-Sense dorit (inclusiv mod Perso de reglare individuală a parametrilor), Talisman devenind exact mașina pe care fiecare șofer și-o dorește: mai confortabilă sau mai sportivă și, mai presus de toate, în măsură să atace virajele rapide cu mai multă siguranță și dezinvoltură. La capitolul confort, limuzina Renault relevă, în schimb, câteva carențe nedemne de statutul de navă-amiral: fermitatea suspensiei nu va fi pe placul oricui, iar traversarea denivelărilor ample, succesive, amplifică nepermis de mult efectul de „tangaj”.

test-renault-talisman-2

Dar, să revenim la punctele forte: motorul Energy dCi 160 Twin Turbo (cod intern R9M) de 1,6 litri și 160 CP. Rezultat al politicii de downsizing, atât de dragă industriei auto, acesta nu ne face să regretăm nicio clipă predecesorul său de 2 litri, nici la capitolul putere (dezvoltă cu 10 CP mai mult decât vechiul 2.0 dCi) și nici în ceea ce privește elasticitatea sa exemplară. Resursele sunt livrate progresiv, cu reprize excelente și verva caracteristică doar unui motor de cilindree mult mai mare în regimul inferior de turații. Secretul rezidă în supraalimentarea cu două turbine, una de dimensiuni reduse cu inerție mică, menită să reducă turbo lag-ul și să ofere un cuplu palpabil încă de la 1.500 rpm și alta mai mare, optimizată pentru funcționarea la turații înalte.

Din nefericire, Talisman nu scapă de stigmatul EDC, transmisia automată cu dublu ambreiaj a casei franceze, prezență aici în iterația sa cu șase trepte. Aceasta reușește să imite finețea caracteristică unei cutii clasice cu convertizor de cuplu în compania unui stil de condus relaxat, dar odată ce tempo-ul de rulare devine unul eminamente sportiv, alegerea treptei potrivite pare să devină o muncă de Sisif. Rapiditatea nu e cu siguranță punctul forte al cutiei EDC, care preferă cu prioritate rapoartele superioare, chiar și în momentele când o retrogradare ar fi reprezentat, de fapt, decizia ideală pentru traversarea unui ac de păr. Și la plecarea de pe loc, electronica pare să își ia un mic răgaz de reflecție, înainte ca prima treaptă să fie cuplată propriu-zis, pentru o fracțiune de secundă, motorul turându-se parcă în van, în așteptarea unui „verdict”. Nu e niciun pericol să încurcați satelitul dedicat comenzilor audio, de pe coloana de direcție, cu una dintre padelele cutiei de viteze pentru că nu există așa ceva, schimbătorul clasic de pe tunelul median fiind singura modalitate de selectare manuală a vitezelor.

Să încheiem, însă, pe un ton pozitiv. Cum altfel decât analizând măsurătorile de consum: medie reală relevată de 6,4 l/100 km. Onorant pentru o limuzină mare și spațioasă, de talia lui Renault Talisman.

test-renault-talisman-10

Șasiul 4Control

Construit pe platforma modulară Cmf-Cd a Alianței Renault-Nissan, Talisman este înzestrat cu o suspensie față de tip MacPherson și una spate semi-independentă cu bară de torsiune. Pentru modelele de vârf Intens, Renault oferă şasiul 4Control (1.500 euro) cu direcţie integrală şi amortizoare adaptive, complementare sistemului Multi-Sense (serie) ce permite configurarea direcţiei, suspensiei, motorului şi cutiei de viteze în cinci trepte – Eco, Comfort, Neutral, Sport și Perso. La viteze reduse (maximum 50 km/h în modul Confort, 60 km/h în Neutral și 80 km/h în Sport) roțile posterioare virează cu până la 3,5 grade în sens contrar celor din față, îmbunătățind manevrabilitatea în viraje. În schimb, la viteze ridicate, roțile din spate se întorc cu maximum 1 grad în același sens cu cele anterioare, de data aceasta, stabilitatea fiind cea care are de câștigat. Amortizoarele controlate electronic vin cu două setări, una confortabilă și una rigidă, raportul dintre acestea variind în mod constant (de până la 100 de ori pe secundă), în funcție de condițiile de rulare și de stilul de condus ales.

Tableta R-Link 2

test-renault-talisman-9În contrast cu primul nivel de echipare, Life, dotat doar cu radio, respectiv a celui mediu Zen care vine cu un touchscreen orizontal de 7 inch, varianta de top Intens este înzestrată cu un ecran tactil de 8,7 inch, dispus în format portrait, fereastra de acces către sistemul de infotainment și navigație R-Link 2 (prezent și pe Megane sau Espace). Acesta oferă o operare intuitivă, navigarea fiind realizată pe verticală și orizontală, în stilul familiar utilizatorilor de tablete cu sistem de operare Android. Câteva comenzi esențiale, precum cele dedicate volumului radiolului, setărilor mașinii sau revenirii la meniul principal, sunt ancorate în partea dreaptă a display-ului, sub forma unor hot-keys inscripționate discret pe rama acestuia. Alternativ, sistemul R-Link 2 poate fi controlat cu ajutorul controller-ului rotativ situat pe tunelul median, care, după depășirea fazei inițiale de acomodare, distrage mult mai puțin atenția șoferului. Butonul dedicat Multi-Sense joacă, de asemenea, rolul unei scurtături către opțiunile de personalizare a modurilor de conducere, configurabile și prin intermediul ecranului tactil. Clare și bine configurate, hărțile de navigație 3D, furnizate de TomTom, completează tabloul high-tech.

Verdict AutoExpert

Depășind criza de personalitate a predecesorilor săi, Renault Talisman reînvie spiritul limuzinelor franceze boeme, pline de șarm, trâmbițând revenirea pe unul din locurile fruntașe ale segmentului dominat de VW Passat. Niciun alt rival nu oferă un interior mai sofisticat și un design mai aspirațional și nici un diesel de cilindree redusă atât de potent și de rafinat. În plus, șasiul 4Control garantează o agilitate de invidiat. La capitolele confortul suspensiei și finisare e, însă, loc de mai bine.
DATE TEHNICE Renault
Model Talisman 1.6 dCi 160 EDC Zen
Motor/nr.cilindriL4, bi-turbodiesel
Cilindree (cmc)1.598
Putere maximă/turație (CP/rpm)160/4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)380/1.750
Transmisiefață
Cutie de vitezeautomată/6 trepte
L/l/h (mm)4.848/1.869/1.463
Ampatament (mm)2.808
Masă la gol (kg)1.593
Volum portbagaj (l)515
Acelerație 0-100 km/h (s)9,4
Viteză maximă (km/h)215
Consum u./extr./mixt (l/100 km)5,0/4,1/4,4
Normă poluare/emisii CO2 (g/km)Euro 6/115
Preț (euro cu TVA)31.400

2 thoughts on “TEST Renault Talisman 1.6 dCi 160 CP – Revoluția franceză”

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top