TEST BMW X4 M40i. Pionier al SUV-urilor coupe de clasă medie, BMW dopează acum X4 pentru a putea concura cu noile Porsche Macan GTS și cu viitorul Mercedes-AMG GLC Coupe 43.
Acolo unde Mercedes nu a reușit, BMW merge mai departe. În timp ce Mercedes a renunțat tacit la noua linie „intermediară„ AMG Line BMW continuă să completeze gama M Performance plasate între modelele de top BMW și modelele M. Decizia BMW a fost încurajată și de rezultatele foarte bune de vânzări ale modelelor M Performance, care au crescut de la 14.250 unități în 2013 la aproape 24.000 în 2014.
Astfel, alături de X5 M50d, X6 M50d, M550d, M135i și M235i, BMW vine acum cu X4 M40i. Succesul comercial a înlăturat și reticențele inițiale BMW de a alătura brandul M cu tracțiunea integrală.
X4 M40i preia motorul turbo cu șase cilindri în linie de la X4 35i căruia i-a adus numeroase modificări. Pistoanele au segmentul superior modificat, arborele cotit este din oțel forjat, a fost mărită presiunea de supraalimentare, a fost modificată conducta de aspirație și a fost adoptat un radiator separat pentru răcirea uleiului. Sunt schimbări similare cu cele de la motorul noului M2. Toate aceste modificări au dus la creșterea puterii cu 54 CP, X4 M40i având 360 CP, exact cât Macan GTS. Astfel, X4 M40i are un raport masă putere de 196 CP/tonă, cu 28 CP/tonă mai mult decât X4 xDrive 35i.
De asemenea, cuplul motor a crescut de la 400 la 465 Nm și este disponibil pe o plajă foarte largă, între 1.300 și 5.250 rpm. În combinație cu transmisia standard automată cu 8 trepte M-Steptronic cu un soft modificat tipic modelelor M și cu tracțiunea integrală reglată cu o distribuție a cuplului mai mare spre spate decât la modelele X4 standard, X4 M40i promite o accelerație de la 0 la 100 km/h în numai 4,9 secunde și o viteză maximă de 250 km/h. Prin comparație Macan GTS anunță 5,2 secunde pentru accelerația de la 0 la 100 km/h și 256 km/h viteză maximă. O dată cu revizuirea distribuției cuplului, BMW a modificat și sistemul Torque Vectoring cunoscut la BMW sub numele Performance Control. De asemenea, suspensia revizuită include un unghi de fugă mai mare, brațe față ranforsate, arcuri mai tari, un reglaj modificat al suspensiei adaptive și bare antiruliu mai groase față și spate. X4 M40i rulează pe jante de 19 inch iar cine dorește și mai multă aderență poate opta pentru pachetul cu jante de 20 inch încălțate cu pneuri Michelin Super Sports.
X4 M40i poate fi o mașină pentru orice ocazie oferind atât un rulaj liniștit în oraș, dar și accelerații rapide, sprinturi potente și calități de cruiser la viteze de autostradă. Banda sa de abilități este impresionantă și astfel poate fi o alegere ideală pentru cei ce caută o poziție înaltă de condus, dar fără a face compromis la performanțe. Nu degeaba BMW îi zice SAC (Sport Activity Coupe) și nu SUV. Motorul revizuit de divizia M se simte mai potent și mai rafinat de-a lungul întregii benzi de turație. De asemenea, motorul sună și mai sportiv, dar nu acesta impresionează cel mai mult, ci excelenta cutie automată M-Steptronic care schimbă rapid și precis în modul automat. Iar cine vrea mai mult poate utiliza padelele din spatele volanului în modul manual care ne duce la un alt nivel, oferind schimbări și mai rapide în sarcină și posibilitatea de a urca la turația maximă de 7.000 rpm.
În oraș, X4 M40i este silențios și pe modul Comfort oferă un confort bun pentru o mașină sport. La drum întins, X4 M40i se simte mai mult decât o versiune modificată a lui X4 xDrive 35i. Schimbările la trenul de rulare și motor au dus calitățile dinamice la un alt nivel făcând-o mai incitantă și mai sportivă la condus. Unghiul de fugă mai mare îi conferă un comportament în viraje superior oricărui alt X4 standard, dar și oricărui SUV rival. X4 M40i merită să poarte logo-ul M pentru că este extrem de agil, demn de un model M. În modul Sport Plus bene-
ficiezi de întregul potențial al mașinii și atunci se simte cel mai mult reglajul specific al sistemului 4×4 și Torque Vectoring. Direcția modificată este precisă, deși un feedback mai pronunțat ar fi fost cu adevărat ideal.
Verdict AutoExpert
În versiunea M Performance, BMW X4 M40i este unul din cele mai incitante SUV-uri din câte există pe piață. Acesta oferă o combinație perfectă între performanțe și agilitate, care îi va atrage și pe cei mai exigenți dintre entuziaști.DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | X4 M40i |
Motor/nr.cilindri | L6, turbo |
Cilindree (cmc) | 2.979 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 360/5.800-6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 465/1.350-5.250 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.671/1.901/1.624 |
Ampatament (mm) | 2.81 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.840/590 |
Volum portbagaj (l) | 500-1.400 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 4,9 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 11,3/7,0/8,6 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | EU6/199 |
Preț (euro cu TVA) | 66.600 |