Există o pleiadă de pickup-uri pe piață, unele cu mai multă și altele cu mai puțină experiență. Dintre acestea, Nissan Navara este unul care provine dintr-un grup ce are atât experiență în vehicule comerciale cât și în off-road.
După mai mult de 80 de ani de când a fost produs primul Datsun Model 14 truck, și peste 50 de ani de când fac mașini de teren, japonezii au venit pe piață cu o nouă generație a pickup-ului de succes Nissan Navara. Desigur, nu sunt singurii cu experiență: Ford, Toyota sau Mitsubishi sunt printre cei care pot rivaliza cu aptitudinile Nissan de pe piață. Doar că piața s-a schimbat între timp. Dacă până ieri pickup-urile erau considerate doar vehicule utilitare și, eventual, recreaționale, acum trebuie să fie în egală măsură și una și alta.
La ora actuală pickup-urile trebuie să fie în egală măsură economice, capabile pe teren accidentat, să aibă o sarcină utilă de peste o tonă, să aibă o masă remorcabilă de peste 3 tone, să fie confortabile, dotate cu tot ce există pe autoturisme și, dacă se poate, să nu fie mai scumpe decât o mașină de teren.
După ce au pus pe masă toate necesitățile la care noul NP300 Navara trebuia să răspundă, constructorul și-a adunat inginerii și au deșertat pe masă tot ce aveau în arhive și care le putea fi de folos. Divizia de vehicule comerciale a venit și a spus că cel mai bun șasiu este cel cu profil închis, cu secțiune rectangulară.
Departamentul de off-road a venit și a spus că cea mai confortabilă punte este aceea cu arcuri elicoidale. La puntea față a fost menținută soluția existentă la generația din 2005 pe principiul că nu este nevoie să se schimbe ceva ce funcționează foarte bine. Pentru interior, departamentul care a făcut SUV-urile de succes X-trail, Qashqai și Juke a prezentat viziunea lor pentru interioare. Desigur, cei din departamentul financiar-contabil s-au luat cu mâinile de cap realizând cât de scumpă va fi producția. Așa că au căutat în banca de organe a alianței Renault-Nissan și au luat un motor de utilitară, de 2,3 litri, de la Renault Master. Astfel au scăzut mult costurile de producție. Un motor dedicat pentru Nissan Navara NP300 ar fi ridicat prea mult prețul mașinii.
Orientare familială
Designul nu a fost niciodată un criteriu important în alegerea unui vehicul utilitar. Clientela masculină dedicată acestor vehicule dă prea puțini bani pe cum arată o mașină și preferă o mecanică solidă, un interior practic și un preț decent. Prin urmare, constructorii de utilitare nu au investit prea mult în estetic, cel puțin până în ultimii ani.
După ce pickup-urile au început să fie din ce în ce mai cerute de clienții care le foloseau doar pentru familie și ieșiri în natură, aspectul a devenit mai important. Mașinile trebuiau să arate și bine, nu doar să fie utile și capabile de acces în teren accidentat, chiar dacă un panou curbat este mai scump decât un panou drept prins în nituri.
Familiile aveau nevoie de confort așa că, pe lângă instalația de aer condiționat, au apărut și instalațiile audio mai performante, sisteme de navigație prin satelit sau geamuri acționate electric. Ca și motorizări, cele mai des întâlnite în Europa sunt cele turbodiesel, mulțumită eficienței lor. Cel puțin din acest punct de vedere, constructorii au răsuflat liniștiți întrucât amatorii de pickup-uri nu sunt maniaci ai vitezei. Oricum, acestea nu se fac de râs și pot ține pasul cu vitezele legale din orice țară rulând bine la viteze de până în 160 km/h.
Interiorul este gândit de specialiștii din departamentele care au proiectat și habitaclul de la SUV-urile Nissan. Pe lângă dotările de mai sus am observat o atenție asupra detaliilor nemaiîntâlnită până acum la Navara. În plus, instalațiile audio sunt cu slot de USB, iar sistemul de navigație este cu card de memorie SD. Pentru confort, scaunele față sunt încălzite.
Tehnologii de pickup
Motorul de 2,3 litri de la noua generație înlocuiește cu succes cele două versiuni anterioare, de 2,5 și, respectiv, 3 litri turbodiesel. Acesta este oferit în două niveluri de putere: 160 sau 190 CP. Am mers cu ambele și putem spune clar că niciunul nu dezamăgește. Ambele variante testate erau dotate cu transmisii manuale cu șase trepte.
Opțional se oferă și una automată cu șapte rapoarte. Pe teren accidentat, motorul de 2,3 litri se comportă admirabil. Niciun moment nu ne-a dat senzația că ar avea nevoie de mai mult cuplu. Atunci când am folosit reductorul pe pante abrupte, Nissan Navara urca fără să gâfâie în treapta a treia și a patra. Totuși, ne-am abținut să dăm mai mult. O altă surpriză a fost dată de suspensia spate care chiar este mai confortabilă decât ce știm despre pickup-uri. Soluția tehnică ce le-a permis să utilizeze arcuri elicoidale în locul celor lamelare a îmbunătățit considerabil gradul de confort. Sistemul este aidoma celui de la vechea generație Nissan Patrol Y60, îmbunătățit și perfecționat de-a lungul timpului. Desigur, exista și varianta să se monteze o punte spate independentă, dar cu siguranță atunci s-ar fi ridicat semne de întrebare asupra aptitudinilor de transport și aptitudinilor off-road. Astfel, NP300 Navara devine singurul pick-up de pe piață cu arcuri elicoidale pe spate.
De pe munți pe autostradă
Constructorul a precizat că a scăzut consumul până la valoarea de 6,4 l/100 km, mult mai mic decât la generația anterioară. Desigur, consumul real nu se potrivește celui obținut după procedurile standard, care reprezintă un etalon pentru toată lumea. Cu toate acestea, nu am putut să nu remarcăm că într-adevăr consumă mult mai puțin. Spre exemplu, la 130 km/h cu două persoane la bord, bagaje și aer condiționat pornit, consumul s-a stabilizat în jurul valorii de 10 l/100 km. La 80 km/h în schimb indica între 6,5 și 7 l/100 km! Având în vedere aerodinamica și masa mașinii am putea spune că este o realizare. Din punctul de vedere al confortului ne-am convins că este mult mai bine decât înainte și mai bun decât orice alt pick-up cu arcuri lamelare pe spate.
Pentru conducerea pe teren accidentat, Nissan oferă ca dotare standard diferențial blocant spate ceea ce ajută foarte mult în situații cu aderență redusă. Doar că nu poate fi activat din mers (o cerință logică, am spune noi). Prin urmare, este genul de mașină care chiar poate duce familia în siguranță și confort de la mare până în vârf de munte.
DATE TEHNICE | Nissan Navara | |
---|---|---|
Model | Double Cab 2.3 dCi 160 CP | Double Cab 2.3 dCi 190 CP |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, bi-turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.298 | 2.298 |
Putere maxima/turație (CP/rpm) | 160/3.750 | 190/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 403/1.500-2.500 | 450/1.500-2.500 |
Transmisie | 4x4 nepermanent | 4x4 nepermanent |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 5.300/1.850/1.805 | 5.300/1.850/1.805 |
Ampatament (mm) | 1.81 | 1.81 |
Garda la sol (mm) | 219-223 | 219-223 |
Unghi atac/ventral/iesire (grade) | 30,4/25,5/22,2 | 30,4/25,5/22,2 |
Masa la gol (kg) | 1.948 | 1.963 |
Sarcina utilă (kg) | 1.062 | 1.047 |
Accelerație 0 - 100 km/h (s) | 12,0 | 10,8 |
Viteza maximă (km/h) | 172 | 184 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 7,0/6,1/6,4 | 7,4/5,9/6,4 |
Norma poluare/ Emisii CO2 (g/km) | Euro 5b+/169 | Euro 5b+/169 |
Preț (euro cu TVA) | 29.980 | 35.330 |
1 thought on “Test cu Nissan Navara Double Cab 2,3 dCi”
Momentan e cea mai buna oferta din Europa pentru cineva care vrea o masina de teren capabila,confortabila,spatioasa,economica etc. intre 30000 si maxim 40000 de euro,adica aproximativ 38000 modelul de varf cu transmisie automata si 190 CP.Nu exista nimic mai bun pe piata la acest pret.Bravo Nissan!