Niciodată, Mercedes nu a schimbat atât de radical Clasa E ca în cazul trecerii de la a noua la a zecea generație. Totul este nou: platformă, concept, sistem multimedia, planșă de bord, motoare, design. Primul test cu E 220 d echipat cu complet noul motor turbodiesel de 2 litri și 194 CP.
Până acum câțiva ani lucrurile erau simple. Mercedes era referința pentru confort, iar BMW pentru sportivitate. Numai că acum lucrurile se complică pentru că Mercedes a pătruns adânc în teritoriul BMW. Pentru a ajunge la această performanță, Mercedes a schimbat din temelii noua Clasa E, aceasta fiind construită pe o nouă platformă, MRA, utilizată și pentru Clasa C, GLC, dar și pentru toate viitoarele modele cu transmisie spate. Iar construcția ușoară și distribuția ideală a maselor pe punți au fost printre obiectivele cruciale ale dezvoltării noii Clasa E. Din aceste motive, niciodată o limuzină de clasă mare de la Mercedes nu a fost mai agilă și mai incitantă la condus.
Platforma MRA mai înseamnă și excelenta punte față cu patru brațe care separă direcția de suspensie îmbunătățind substanțial atât confortul cât și agilitatea și manevrabilitatea (vezi caseta). Noi am avut pentru test o versiune reglată mai sportiv E 220 d cu pachet AMG Line care vine standard cu suspensia Agility Control cu amortizare selectivă și gardă la sol coborâtă cu 15 mm (mai există o suspensie confort standard, una adaptivă sportivă Dynamic Body Control cu gardă la sol coborâtă cu 15 mm și cea pneumatică Air Body Control care permite reglajul suspensiei în patru moduri Comfort, Comfort+, Sport și Sport+). Cu puntea față împinsă mult spre înainte (consola față este extrem de scurtă) și cu noua construcție cu patru brațe pe față, E 220 d subvirează extrem de puțin, mult mai puțin ca un Audi A6 echipat chiar și cu tracțiune quattro. Noua punte față asigură o precizie extrem de mare pe traiectorie de parcă Clasa E ar fi ghidată de niște șine nevăzute.
Configurată cu pachetul AMG de exterior (3.360 euro) care include suspensia sport și jantele de 19 inch cu pneuri mixte 275/35 R19 și 245/40 R19 cu talon îngust, E 220 d este la fel de incisiv pe modurile Sport sau Sport+ ca și BMW 520d și pare chiar mai ușor la condus decât acesta, deși BMW-ul afișează 40 kg mai puțin. Din Dynamic Select se pot alege cinci moduri de rulare pentru motor, cutie și direcție – Eco, Comfort, Sport, Sport+ și Individual, pe modul Sport+ sistemul ESP fiind mai permisiv. De altfel, pe Sport+, la limită, E 220 d pleacă chiar ușor de spate, iar sistemul ESP intervine mai târziu pentru a permite o conducere mai sportivă. Este o schimbare de abordare nemaiîntâlnită la Mercedes.
Brandul cu stea din Stuttgart s-a uitat în curtea bavarezilor și în ceea ce privește distribuția eficientă a maselor. Ca și la unele modele BMW, capota și aripile sunt din aluminiu, noua cutie cu 9 trepte 9G-Tronic cu carcasa din magneziu, care se fabrică și la uzina Mercedes de la Sebeș, este cu 12 kg mai ușoară decât vechea cutie cu 7 trepte, iar noul turbodiesel de 2 litri cu blocul complet din aluminiu este cu 35,4 kg mai ușor decât cel de 2,1 litri. Faptul că masa distribuită pe față este mai mică contribuie decisiv la atenuarea efectului subvirator.
Versiunea de test nu avea suspensia pneumatică Air Body Control și chiar dacă suspensia sport AMG împreună cu jantele de 19 inch reprezintă cea mai defavorabilă configurație pentru confort, E 220 d oferă un confort foarte bun la drum lung. Maestru pe viraje, Clasa E este și un excelent cruiser de autostradă, mai ales pentru că și nivelul de zgomot este extrem de redus. Din acest punct de vedere, Clasa E se apropie mai mult de Clasa S decât de Clasa C. Chiar și la viteze de peste 180 km/h, se pot purta conversații în mașină la un nivel foarte scăzut. Mercedes a acordat o atenție deosebită aerodinamicii, noua Clasa E având un Cx scăzut de numai 0,23 (la versiunile Avantgarde și AMG cu sigla înglobată în grilă nu există grilă activă, Cx-ul fiind puțin mai ridicat), care împreună cu trenul de rulare foarte silențios și cu antifonarea excelentă, asigură un nivel general de zgomot foarte redus, inclusiv la vânt.
Modelul de test a fost și mai interesant cu cât era echipat cu noul motor turbodiesel de 2 litri (OM654) care stă la baza noii generații de motoare Mercedes cu 4 și 6 cilindri în linie (vezi caseta). Noul motor livrează același cuplu motor maxim ca și înainte, de 400 Nm, obținut însă la o turație puțin mai mare cu 200 rpm (1.600 rpm față de 1.400 rpm), însă puterea maximă este mai mare, de 194 CP la 3.800 rpm față de 170 CP la 3.000 rpm la propulsorul de 2,1 litri. La prima probă de condus, forța de împingere pare similară cu a motorului de 2,1 litri dar performanțele dinamice sunt net superioare: accelerația 0-100 km/h se realizează în 7,3 secunde (8,2 secunde la fostul E 220 d), iar viteza maximă este de 240 km/h (227 km/h la fostul E 220 d cu transmisie automată cu 7 trepte). Subiectiv, noul motor este mai rafinat și mai silențios pentru că nu se mai aude acel sunet tradițional de diesel la accelerare puternică. Apoi, noul diesel se turează mai vioi și urcă la turații neobișnuit de înalte pentru un diesel, zona roșie începând la 5.200 rpm.
Practic, puterea nu se mai dezvoltă atât de brutal la turație mică și motorul are o liniaritate mai bună și o disponibilitate de cuplu mai mare dincolo de 3.500- 4.000 rpm. La fluența în funcționare contribuie evident și noua cutie automată cu 9 trepte care face aproape complet uitată întârzierea și indecizia la retrogradare a fostei cutii automate cu 7 trepte. Noua cutie răspunde mult mai spontan și alege mai repede treapta potrivită la ieșirile din viraje. Dincolo de rapiditatea în funcționare, are și avantajul unui raport larg de demultiplicare de 9,15 între prima și ultima treaptă, astfel că E 220 d rulează lin la 130 km/h cu 1.900 rpm.
Mercedes anunță și o revoluție la consum, promițând valori incredibil de reduse, cuprinse între 3,9 și 4,3 l/100 km, în funcție de pneuri și echipare. Este însă o promisiune prea optimistă pentru că un gestionează meniurile centralei Comand Online. Controllerul central a rămas în continuare pe tunelul median, iar deasupra lui se află touchpad-ul cunoscut de la Clasa C și S care poate fi utilizat pentru scrierea destinațiilor de navigație.
Ambianță sport
În pachetul AMG de interior (2.106 euro) sunt incluse și noile scaune sport cu cusături asimetrice și reglaje electrice, tari și bine configurate care oferă un confort foarte bun la drum lung (mașina de test avea și tapițerie de piele naturală Nappa, 2.640 euro). Poziția de condus este la fel de joasă ca în Clasa C însă volanul este amplasat ceva mai jos decât în Clasa C chiar reglat la maximum în poziția cea mai de sus și persoanele mai corpolente ar putea fi deranjate de acest lucru. În schimb, cei mai corpolenți vor aprecia spațiul foarte mare în față. Planșa de bord este suplă, fiind mai puțin masivă ca la vechile generații și este decupată larg în dreptul pasagerului față, aproape ca la CLS, astfel că acesta are foarte mult loc pentru genunchi.
Și în spate, Clasa E vine cu o ofertă de spațiu cu adevărat de business. Lungimea mașinii a crescut cu doar 43 mm, iar ampatamentul a crescut mai mult, cu 65 mm. Acest plus la ampatament a fost utilizat judicios pentru genunchii pasagerilor din spate, care beneficiază de un spațiu mai apropiat de cel din Clasa S decât cel din Clasa C. Sigur, acum nu trebuie să uităm că această mașină are 4,92 metri și la acest nivel clienții așteaptă mult spațiu. Chinezii vor chiar și mai mult și de aceea pentru ei există întotdeauna opțiunea unei versiuni lungi. Volumul portbagajului a rămas neschimbat, de 540 litri, dar nici nu e nevoie de mai mult (Clasa S are 530 litri). Segmentele banchetei se rabat de la două manete din portbagaj și în sfârșit și Mercedes oferă opțiunea unei banchete fracționabile 40/20/40% (522 euro), opțional și cu ski-sac (282 euro).
De la Clasa S, Mercedes Clasa E a preluat o serie de inovații Mercedes de confort cum ar fi pachetul Heat Comfort (se încălzesc cotierele din uși și cotiera centrală, 516 euro) sau pachetul Air Balance (include filtrarea mai bună a aerului, ionizare și odorizare, 402 euro). Din lista de echipamente de siguranță activă mai notăm farurile Multibeam LED (1.302 euro), head-up display (1.188 euro), în premieră la Clasa E, și toate sistemele de asistență moderne inclusiv cele noi de conducere semiautonomă (pachet Asistență Plus care include și Drive Pilot, 2.730 euro) care nu au fost însă disponibile pe mașina de test.
Verdict AutoExpert
Clasa E marchează o schimbare majoră de mentalitate la Mercedes, care reușeste să îmbine confortul obligatoriu pentru clasa Business cu o sportivitate remarcabilă, grație noii platforme foarte reușite. Noua punte față cu 4 brațe asigură o incisivitate remarcabilă. Noul diesel de 2 litri este o bază excelentă pentru viitor oferind performanțe net superioare la un consum rezonabil. Iar noua ergonomie ne-a convins chiar dacă centrala Comand Online și indicatoarele virtuale costă câteva mii de euro suplimentar.DATE TEHNICE | Mercedes-Benz |
---|---|
Model | E 220 d |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.95 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 194/3.800 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.600-2.800 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | automată, 9 trepte |
L/l/h (mm) | 4.923/1.852/1.468 |
Ampatament (mm) | 2.939 |
Masa la gol/sarcina utilă (kg) | 1.680/640 |
Volum portbagaj (l) | 540 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,3 |
Viteza maximă (km/h) | 240 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | 3,9 |
Norma poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro6/102 |
Preț (euro cu TVA) | 50.394 |