Mercedes-Benz continuă ofensiva eco cu primul SUV plug-in hybrid din istoria sa: Mercedes GLE 500 e. Un port-drapel al tehnologiei de ultimă oră, acesta promite un consum infim de 3,3 l/100 km și o autonomie 100% electrică de 30 km. Primul test în România.
Mai curat ca niciodată. Aceasta pare să fie deviza Mercedes-Benz, care prezintă propria interpretare a conceptului de SUV de lux cu emisii insignifiante: GLE 500 e. Astfel, pentru prima oară în cariera lui GLE, cunoscut anterior sub titulatura ML, la oferta de motorizări se va alătura și o variantă hibridă de tip plug-in, prima de acest tip din istoria întregii game de SUV-uri a casei germane. Însă, de ce GLE și nu ML facelift? Ca o aluzie subtilă la legendarul G-Class, toate numele SUV-urilor vor fi compuse în același mod, pornind de la litera G. Ultima literă, E în acest caz, se află acolo pentru a face legătura imediată cu cel mai apropiat omolog convențional din gama Mercedes – evident E-Class.
Evident, dincolo de noua versiune eco și de numele la fel de proaspăt, SUV-ul de clasă mare de la Mercedes-Benz se bucură și de un upgrade stilistic discret, cu o parte frontală preluată de la GLE Coupe, cu aceeași grilă uriașă încadrată de faruri full LED mai înguste și mai agresive. Toate acestea cu o binevenită tușă de S-Class. În partea din spate, modificările sunt mult mai subtile. Clipește și le vei rata, singura schimbare notabilă fiind reprezentată de stopurile și bara de protecție redesenate. Discreția rămâne tema de bază și în ceea ce privește detaliile menite să diferențieze GLE 500 e de frații săi convenționali: doar o pereche de sigle Plug-in Hybrid pe fundal albastru grefate la nivelul aripilor față. Exact, albastru, nu verde!
Tranziția de la ML la GLE a adus și interiorul la zi, ecranul independent, de tip free-standing, al sistemului COMAND Online polarizând inevitabil întreaga atenție. Flancat de cele două prize centrale de aer, acesta imită aspectul unei tablete high-tech cu diagonala de 8 inch și este acționat prin intermediul unui comutator rotativ, inspirat de cel găsit la noul C-Class. Și finisarea face un pas înainte, per total, acest update fiind, cu siguranță, o poveste de succes, care insuflă interiorului aspectul elevat pe care trebuia să-l aibă de la bun început.
Să revenim, însă, la principalul atu al noului GLE 500 e, sistemul de propulsie plug-in hybrid. Animat de același tandem termic-electric folosit deja cu succes și de nava-amiral S-Class, în straiele versiunii S 500 e, cel mai “verde” model din panoplia GLE se laudă cu o putere totală a ansamblului estimată la 442 CP şi 650 Nm. Motorul electric integrat în carcasa cutiei de viteze 7G-Tronic Plus cu șapte trepte este dezvoltat în parteneriat cu Porsche şi furnizează 116 CP și 340 Nm. Acesta poate propulsa pe cont propriu mașina până la 140 km/h, putând lucra în tandem sau independent de binecunoscutul V6 bi-turbo de 3 litri, 333 CP și 480 Nm, alimentat cu benzină.
Patru moduri de rulare sunt disponibile pentru sistemul hibrid – E-Mode, E-Save, Charge și Hybrid, alături de alte trei setări separate dedicate cutiei automate – Efficiency E, E+ și Comfort C.
Standard, GLE 500 e pornește în modul Hybrid. Selectat automat, acest program păstrează active ambele sau oricare dintre cele două motoare, oprind unitatea V6 pe benzină oricând este posibil sau suplimentînd fluxul de putere ori de câte ori este nevoie, grație intervenției prompte a unității electrice. În modul pur electric E-Mode, motorul convențional este inactiv în permanență, iar mașina este propulsată exclusiv cu emisii zero. Există și un mod E-Save, extrem de util dacă vrei să păstrezi rezervele de energie și să le folosești ulterior în traficul urban, spre exemplu. Setarea Charge face exact ceea ce sugerează și numele său: folosește motorul termic propulsie și pentru a încărca bateriile, inclusiv în mod staționar. Baleiajul între aceste funcții se face extrem de discret, tot ce simți fiind intervenția motorului termic.
Tracțiunea integrală 4Matic este standard, astfel că puterea este livrată în permanență către toate cele patru roți. Mai calmă ca niciodată – deși nu și un monument al rapidității; cutia automată cu șapte trepte 7G-Tronic Plus selectează suficient de inspirat treptele necesare pentru a folosi la maximum tot ce are de oferit hibridul GLE 500 e.
În modul electric “E-Mode”, GLE 500 e se laudă cu o autonomie oficială 30 km și un consum mediu de numai 3,3 l/100 km. Și nu sunt doar cifre de marketing. În E-Mode, cu bateria plină, GLE 500 e a parcurs toți cei 19 km ai traseului de test urban AutoExpert cu emisii zero și 2 km bifați în dreptul autonomiei electrice rămase (vezi caseta). Bineînțeles, trucul a fost să nu bruscăm niciodată pedala de accelerație, anticipând în permanență posibilele opriri la semafor, pentru a conserva cât mai mult resursele bateriei. Trecând în modul Hybrid, cu bateria consumată aproape în întregime (20%), consumul mediu de benzină a fost de 9,7 l/100 km pe aceeași rută urbană de 19 km, respectiv de 7,7 l/100 km în afara orașului, de-a lungul a 75 km ce traversează porțiuni mixte de drumuri naționale și județene. Un detaliu util: pedala de accelerație prezintă o particularitate interesantă, motorul termic trezindu-se la viață doar dacă un punct presetat de presiune este depășit cu bună știință.
Bateria litiu-ion este fabricată de Magna și are o capacitate de 8,7 kW, fiind montată sub podeaua portbagajului – de fapt, deasupra acesteia, am putea spune, dacă luăm în considerare pragul uriaș creat de aceasta. Încărcarea de la o priză convențională durează aproximativ patru ore, dar poți folosi și motorul pe benzină ca încărcător în modul Charge. Mufa de încărcare este integrată în bara din spate, fiind ascunsă de privirile indiscrete sub un mic flaps decupat în colțul din partea dreaptă.
Suspensia pneumatică AIRMATIC cu gardă la sol variabilă intră în echiparea de serie și înlocuiește arcurile de oțel de la modelul de bază GLE 250 d, în completarea sistemului standard Dynamic Select, însărcinat cu modularea caracterului mașinii (inclusiv greutatea direcției, fermitatea suspensiei și răspunsul accelerației) în treptele Comfort, Slippery, Individual, Sport și Sport+.
Alege modul Comfort, dacă a pluti liniștit te face fericit, sau sari direct la setarea Sport pentru a elibera întregul potențial dinamic disponibil, transformând GLE 500 e într-un vehicul mai concentrat, mai agil. Este adevărat, în această setare, gropile ample par să deranjeze serenitatea amortizării cu una sau două trepte pe o scară de la 1 la 10, dar direcția încântător de incisivă și ruliul eminamente redus merită, cu siguranță, micile concesii făcute în privința confortului suspensiei. În modul Comfort, orice neajuns se evaporă, însă, GLE 500 e rulând suveran indiferent de calitatea suprafeței de rulare, iar jantele de 19 inch cu anvelopele cu flancuri înalte are hibridului nu fac decât să accentueze senzația. Ce impresionează cel mai mult este capacitatea fermecătoare a suspensiei de a se descurca cu masivitatea considerabilă a celor 2,450 de kilograme imprimată pe lista cu detalii tehnice a GLE-ului.
Mercedes GLE 500 e hybrid nu vine, totuși, fără defecte. Călcâiul lui Ahile este volumul portbagajului, sacrificat de dragul bateriilor. În consecință, spațiul de încărcare al GLE-ului este de 480-1800 de litri, în loc de 690-2010 de litri, așa cum se anunță în cazul GLE-urilor convenționale, în timp ce podeaua compartimentului pentru bagaje este mai înaltă decât pragul. Până și Mercedes GLC, aflat o clasă mai jos, se laudă cu un portbagaj mai practic.
Evident, inovațiile au prețul lor. Afirmație perfect valabilă și în cazul poziționării lui GLE 500 e. Salvarea planetei costă 74.700 euro, cu 11.880 de euro mai mult decât versiunea GLE 350 d înzestrată cu un V6 de 3 litri și 258 CP pe motorină, iar ecartul devine și mai impresionant dacă luăm în considerare modelul entry-level GLE 250 d de 2 litri și 204 CP: 18.540 euro – cel din urmă fiind văduvit, însă, de suspensia pneumatică și de tracțiunea integrală.
Verdict AutoExpert
Drumurile de zi cu zi până la serviciu și retur pot fi parcurse acum eminamente electric: bateria se reîncarcă acasă noaptea și la birou ziua. Merită, însă, versiunea plug-in hybrid prețul piperat? Și da, și nu. În termeni reali, motorul diesel s-oferă o eficiență similară și o autonomie mai mare, la bani mai puțini. Nimeni și nimic nu poate egala, însă, capacitatea lui Mercedes GLE 500 e de a mixa caracterul sportiv al unui V6 ultra-capabil pe benzină cu delicatețea unui diesel emasculat.
DATE TEHNICE Mercedes-Benz | |
---|---|
Model GLE 500 e 4Matic | |
Motor termic/nr.cilindri | V6, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 2.996 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 333/5.250-6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 480/1.600-4.000 |
Motor electric | |
Putere maximă (CP) | 116 |
Cuplu maxim (Nm) | 340 |
Putere totală ansamblu (CP) | 442 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 650 |
Transmisie integrală | |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.819/1.935/1.796 |
Ampatament (mm) | 2.915 |
Masa la gol (kg) | 2.465 |
Volum portbagaj (l) | 480-1.800 |
Baterie (kWh) | 8,8 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,3 |
Viteza maximă (km/h) | 245 |
Consum mixt (l/100 km) | 3,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 78 |
Preț (euro cu TVA) | 74.700 |