Cum arăta harta autostrăzilor lui Ceaușescu, folosită și astăzi

Harta autostrăzilor lui Ceaușescu încă mai este de actualitate. Planul de autostrăzi folosit în prezent de autorități, motiv de laudă pentru fiecare ministru al transporturilor post-decembrist, nu este deloc unul original, acesta fiind, de fapt, opera fostului dictator.

O ilustrație de arhivă din revista Flacăra dovedește că harta autostrăzilor României din 1968, în viziunea lui Nicolae Ceaușescu, se suprapune perfect peste proiectul coridorului IV pan-european, încă nefinalizat nici la aproape șase decenii distanță. Acesta urma să lege Europa Occidentală de Orient.

Planul din 1968 prevedea o rețea de autostrăzi de 3.200 km care lega toate regiunile istorice ale României (de la Nord la Sud și de la Est la Vest) și a fost realizat de Institutul de Proiectări pentru Transporturi Auto, Navale și Aeriene (IPTANA), cea mai importantă companie de pe piața serviciilor de consultanță în infrastructura rutieră din România, la acea vreme. Înființat în 1953,  IPTANA a devenit companie privată în 1991.

Proiectele originale din epoca Ceaușescu prevedeau rute care coincid nu doar cu coridoarele IV și IX de autostrăzi, încă de actualitate, ci și cu Autostrada Transilvania. De asemenea, pe harta dictatorului figura și un traseu inedit: autostrada Oltenia-Litoral, care traversa sudul ţării, de la Vama Veche, până la Constanţa, Bucureşti, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Timişoara.

Din cei 3.200 km promiși, până la Revoluţie, regimul lui Nicolae Ceaușescu a finalizat doar 113 km de autostradă, 96 km pe ruta Bucureşti-Piteşti și 17 km pe ruta Feteşti-Cernavodă.

În prezent, în România doar 695 km de autostradă sunt deschiși traficului public. Dintre aceștia, peste 500 au fost construiţi după 1989. În 2015, doar 12 km au inagurați de autorități, după ce în ultimii trei ani, cadența anuală de finalizare a tronsoanelor de autostradă aflate în lucru a fost de aproximativ 100 km.

Cristi Stefan

Leave a Comment

Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

Articole recente

Urmaș al conceptului Oli, viitorul Citroen C4 va concura cu Dacia Duster

Marca Citroen a grupului Stellantis devine tot mai clar, de la un an la altul, un concurent pentru Dacia. Viitorul…

2 ore în urmă

În ancheta privind Tesla Autopilot, procurorii americani se concentrează asupra infracțiunilor informatice

Procurorii americani investighează dacă Tesla a indus în eroare investitorii și consumatorii cu privire la capacitățile sistemelor sale Autopilot și…

3 ore în urmă

Lubrifianții PETRONAS pentru vehicule IVECO – soluția optimă pentru maximizarea performanței flotelor

Flota dumneavoastră de vehicule comerciale se confruntă zilnic cu provocări variate, astfel că fiecare vehicul trebuie să fie în stare…

3 ore în urmă

S-au aflat finalistele Car of the Year 2025

Cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year – a ajuns la etapa finaliste. Cei…

3 zile în urmă

Cupra Tavascan, MG HS și Ford Tourneo Courier, testate de Euro NCAP

Euro NCAP a dat publicității rezultatele unui nou set de teste de siguranță care au vizat modelele Cupra Tavascan, MG…

3 zile în urmă

Reper major la HORSE Romania: 1,5 milioane de module de transfer frontal

HORSE Romania, parte a companiei HORSE, la rândul său divizie a HORSE Powertrain Limited, entitatea formată de grupurile Renault, Geely…

5 zile în urmă