Crossoverul englez are caracterul și șarmul modelelor din Coventry. Iar cu trenul de rulare și sistemul 4×4 de la F-Type și cu interiorul spațios, F-Pace are toate armele pentru a se bate cu prestigioșii rivali de la Mercedes, BMW sau Porsche. Test Jaguar F-Pace 2.0 diesel AWD de 180 CP în echiparea luxoasă Portfolio.
Cine știe cum ar fi reacționat Sir William Lyons în fața lui F-Pace… Probabil că fondatorul lui Jaguar, pasionat de mașini sport ca XK și E-Type, ar fi fost foarte surprins să vadă un SUV în haine de Jaguar. Pe de o parte, F-Pace marchează intrarea într-un segment al SUV-urilor pe care foștii proprietari de la Ford îl considerau nepotrivit pentru marca britanică, iar pe de altă parte nu putem să nu apreciem că designerul Ian Callum a reușit să reinterpreteze magistral tema Jaguar definind o nouă dimensiune. F-Pace are ADN-ul mărcii britanice în fiecare muchie și detaliu și este un Jaguar veritabil, chiar dacă proporțiile sunt neobișnuite pentru un Jaguar.
La modul cum arată F-Pace, el pare mai mult un SUV coupe decât un SUV clasic dacă privim cât de înclinată este luneta și linia agresivă și înaltă a caroseriei cu geamurile destul de mici. Iar jantele cu diametrul cuprins între 18 și 22 inch (20 inch la modelul de test, 2.472 euro) sunt o altă declarație de sportivitate.
Cu o lungime de 4,73 metri, F-Pace se plasează imediat deasupra lui Mercedes GLC (4,66 metri) și Porsche Macan (4,68 metri), iar ampatamentul generos de 2,87 metri este similar cu cel de la GLC. F-Pace este o referință în clasă în ceea ce privește tratamentul acordat pasagerilor din spate care se bucură de cel mai mare spațiu la genunchi din segment, cuprins între 13 și 43 cm. În plus, pasagerii stau pe o banchetă cu un șezut poziționat la înălțimea optimă și un spătar excelent profilat. În acest fel, Jaguar demonstrează că poate exista un compromis fericit între o alură de SUV coupe și un spațiu interior generos. Înălțimea interioară în față și spate nu e cea mai mare din clasă și mașina de test avea și trapă panoramică, dar pasagerii nu se pot plânge de mărimea spațiului la cap.
Bancheta spate este fracționabilă 40/20/40% din standard și se rabate de la două manete din portbagaj, însă suprafața de încărcare nu este plană dacă se comandă opțional roată de rezervă normală de 20 inch (492 euro). Mai ales dacă mașina este încălțată cu jante mari de 20 inch și nu cu cele standard de 18 inch, este mai rezonabilă păstrarea soluției standard cu roată de rezervă îngustă. Inedit în acest segment: acționarea electrică a înclinării spătarului banchetei spate (156 euro). Portbagajul nu are o formă perfect regulată, marginea de încărcare este relativ înaltă, la 75 cm de sol, însă volumul măsurat al portbagajului, de 421 litri (cu roată de rezervă îngustă) este rezonabil.
Planșa de bord are forme simple, liniare și este îmbrăcată în piele artificială (standard la Portfolio). Consola centrală lată înglobează în partea superioară sub gurile de ventilație displayul lat de 10,2 inch al sistemului multimedia InControl Touch pro (2.676 euro cu sistem audio Meridian de 380W, navigație, instrumente de bord virtuale) și se continuă apoi cu tunelul median înalt care se întinde până în spate. Poziția de condus este înaltă, șoferul stând la 70 cm de sol, cu 10 cm mai mult decât la GLC de exemplu, iar scaunele îmbrăcate în piele naturală perforată Windsor cu reglaje electrice pe 10 direcții și sigla Jaguar embosată pe tetiere (standard la Portfolio) oferă o susținere și un confort ireproșabil.
Volanul are un diametru relativ mic pentru o mașină din această clasă și face un unghi mic cu verticala în timp ce levierul schimbătorului cutiei automate cu 8 trepte a fost înlocuit cu butonul rotativ tradițional pentru marca britanică, care iese în afară la punerea contactului. Când se comandă sistemul multimedia de top InControl TouchPro, instrumentele de bord clasice sunt înlocuite de un display virtual de 12,3 inch care se poate configura în funcție de modul de condus ales în două feluri (unul pentru Dynamic și altul pentru Normal, Eco și Off-road) putându-se alege în fiecare caz patru teme diferite (Journey, Technical, Graphical și Minimal). În plus, se poate configura displayul instrumentelor de bord pentru afișarea pe o parte a ecranului sau pe tot ecranul a hărții de la navigație. Modul Off-road nu are însă semnificația de la Land Rover fiind gândit mai mult pentru deplasarea pe zăpadă, gheață și noroi decât pentru a te aventura în off-road dificil în ciuda unei gărzi la sol respectabile de 213 mm. De altfel, sistemul 4×4 este preluat de la sportivul F-Type. În condiții normale, puterea este direcționată aproape exclusiv spre roțile spate și doar la pierderea aderenței începe transferul de putere spre față. Jaguar se laudă că sistemul nu are nevoie decât de 165 milisecunde pentru a transfera puterea de la 0/100% față/spate la 50/50%.
La condus, F-Pace este un adevărat Jaguar. În ciuda masei, F-Pace reacționează prompt la comenzi, iar direcția sportivă și incisivă asigură o ghidare precisă pe traiectorie. În viraje, se înclină extrem de puțin și comportamentul la limită este foarte sigur. Ca și Macan, F-Pace se conduce cu un ruliu minim în virajele rapide și trenul de rulare are rezerve mari. Însă uneori în viraje este greu să realizezi când te apropii de limită. În schimb, sistemul ESP este reglat să ofere o anume plăcere și libertate de mișcare și intervine discret la nevoie. Cu atât mai de apreciat este ruliul redus cu cât F-Pace oferă și un confort de înaltă clasă. F-Pace are o punte spate integrală (vezi caseta) care absoarbe foarte bine denivelările scurte și nu transmite nimic deranjant pasagerilor.
Motorul de pe mașina de test este dieselul de bază Ingenium de 2 litri și 180 CP care se remarcă înainte de toate prin rafinamentul excepțional. Acesta urcă în ture până la 4.000 rpm fără ca nivelul de zgomot să crească, fiind extrem de silențios la fel ca și toată mașina de altfel. Este remarcabil că în ciuda oglinzilor mari și a pneurilor mari și late, zgomotele la rulare și la vânt sunt anesteziate complet. Măsurătorile de la Quattroruote confirmă că F-Pace este cel mai silențios în accelerare maximă. Și la viteze mari de peste 160 km/h, zgomotul interior este extrem de redus. Da, F-Pace este din punct de vedere al rafinamentului un SUV premium de primă clasă.
Din punct de vedere al performanțelor, motorul de 180 CP oferă accelerații și reprize decente. Doar la depășirile în pantă se simte că motorul cu 4 cilindri trebuie să împingă o masă măsurată de 2.033 kg, care este mare pentru un SUV de clasă medie în condițiile în care Jaguar declară că platforma utilizată pentru F-Pace beneficiază de cel mai mare procent de aluminiu – 80% – din segment. Însă în ciuda masei mari, consumul versiunii cu cutie automată cu 8 trepte s-a cifrat la o valoare moderată de 7,8 l/100 km (GLC 220d 7,5 l/100 km).
Cine vrea mai multă performanță poate alege dieselul V6 de 300 CP, caz în care poate exploata mai mult resursele inepuizabile ale excelentului tren de rulare.
Verdict AutoExpert
F-Pace își face loc cu brio în galeria SUV-urilor premium de clasă medie. Are clasă, are șarm, are calitate și un comportament sportiv demn de numele mărcii. Și peste toate acestea surprinde foarte plăcut rafinamentul și nivelul de zgomot extrem de redus. În plus, trebuie să remarcăm preocuparea Jaguar pentru a oferi un diesel foarte curat. Prețul nu e mic, versiunea testată Portfolio fiind cu 10.000 euro mai scumpă decât la rivali însă dotarea standard e mult peste media rivalilor și la echipare echivalentă F-Pace are un ușor avantaj.DATE TEHNICE | Jaguar |
---|---|
Model | F-Pace 2.0 d AWD |
Motor | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.999 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 180/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 430/1.750-2.500 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.730/2.0700/1.650 |
Ampatament (mm) | 2.871 |
Masa la gol (kg) | 2.033 |
Volum portbagaj (l) | 650 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,7 |
Viteza maximă (km/h) | 208 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 139 |
Preț (euro cu TVA) | 56.401 |