Ne-am văzut, ne-am plăcut, am fugit în lume. A venit acum momentul să-l prezint familiei. Faceți cunoștință cu bodyguard-ul meu. El este X1. BMW X1. Este cel mai mic din familia X, dar este robust și dă încredere. Atâta încredere încât nici nu am încercat să dresez cei 150 de cai putere dezvoltați motorul de 2.0 litri al modelului BMW X1 xDrive18d. Îl cred pe cuvânt!
Prezentat la Salonul Auto de la Paris, trimis în lume de la uzina BMW din Leipzig în 2009 și membru al celei de-a doua generații oferite de BMW, bodyguard-ul meu X1 este un personaj foarte silențios. Tace și face. Și ia siguranța în serios. Pentru că este antrenat mai ceva ca agenții KGB. Vine standard cu 6 airbag-uri și sisteme de siguranță care i-au adus 5 stele la testele EuroNCAP.
Da, da, știu, vreți să știți cum arată. BMW X1 vine cu trucurile vizuale garantate de un SUV, dar poartă numele de scenă SAV (Sports Activity Vehicle) și are alura mașinii care este gata oricând de o escapadă.
Ei bine, are 1.615 kilograme. Se deplasează dezinvolt și pe asfalt, și pe teren accidentat. Are 1,82 lățime și este cu 10 centimetri mai înalt ca principlaul rival, GLA de la Mercedes. E cu 1 milimetru mai scurt ca generația precedentă X1, dar pasagerii din spate sunt răsfățați cu 37 de milimetri în plus, iar portbagajul este cam cât o cameră de hotel de trei stele de la Paris (505 litri). Aș avea loc acolo cât să dorm. Toate acestea sunt numere de magie asigurate de noua platformă UKL. Un amic m-a întrebat dacă mă mut când a văzut portbagajul cu volum uriaș. Dar nu am mai spus că fug de acasă?
- Ușor de manevrat
- Mașină de lifestyle
- Sistem iDrive intuitiv
- Confort compromis de anvelopele runflat
- Senzorul de ploaie un pic inexact
X1 vine cu toate avantajele și dezavantajele unei lungimi de 4,45 m. E greu de parcat? Ba de loc. Îți arată el ce ai de făcut, dacă este dotat cu o cameră video pentru marșarier. L-am parcat însă fără să privesc ecranul de 8.8’’ al captivantului sistemului iDrive, doar ca să-mi testez abilitățile. Am trecut testul. Cel mai mic dintre frații X oferă vizibilitate maximă de la înălțimea scaunelor din piele.
Are și momente în care rolurile master & comander se inversează. Acceptă cu grație să fie comandat atunci când treci transmisia automată cu 8 trepte în modul manual, cu plusul pentru treaptă superioară în spate și minusul pentru retrogradare în față. Nu e o iluzie, ești în control deplin, iar transmisia se adaptează stilului tău de condus.
Consumul mediu indicat de fișa tehnică de 5.7 litri la o sută de kilometri (6.7 în urban) înseamnă că o oprire la benzinărie nu echivalează cu falimentul. X1 are și un buton care activează modul Eco Pro pentru un stil de condus economic. E distractiv, spontan și agresiv pe modul Sport, devine sobru și calm în modul Comfort, dar oarecum morocănos și apatic în Eco-Pro.
Cu X1, drumul până la destinație pare mai interesant ca destinația în sine. Pe drum, head-up display-ul are grijă să nu-ți iei privirea de la drum, pentru că îți proiectează pe parbriz informațiile relevante și avertizări în privința obstacolelor. Dar nu și în privința reducerilor de la mall!
Farurile LED emblematice cu aer agresiv îl fac fioros. Puțini au curajul unui contact vizual în retrovizoare cu “ochii” săi rotunzi. Deși rulam pe autostradă cu viteză regulamentară, aveam senzația că mașinile din față îmi lasă cale liberă. Departe de mine gândul de a da flash-uri.
În scaunele din piele neagră am stat mai bine ca în fotoliul de acasă, iar posibilitățile multiple de reglare a poziției scaunului și volanului nu te obligă să ai un unghi prea ascuțit al coatelor în timp ce conduci, chiar dacă ai nevoie să tragi scaunul cât mai în față pentru a ajunge la pedale. V-am spus că am motive să fug în lume cu el.
Interiorul sofisticat face cinste brand-ului premium, cu detalii cromate, cu aluminiu și finisaje în negru lucios, dar și inserții de lemn în bordul care emană clasă. Habitaclul nu îți va șoca retina, dar îți va da senzația de confort și liniște.
Nu vei putea ascunde un laptop în torpedou, dar poți strecura acolo lucrurile pe care vrei să le ții departe de privirile curioșilor. La fel și sub cotiera centrală. La baza consolei, un spațiu rezervat paharelor îți permite să îți păstrezi cafeaua caldă.
Acoperișul panoramic imens, dublat de un parasolar retractabil, aproape dă senzația că rulezi în aer liber, cu cerul deasupra capului. În schimb, fanta de lumină ambientală roșie care înconjoară habitaclul asigură o atmosferă intimă și exclusivistă.
Anvelopele runflat îți aduc și ele un plus de liniște. Câte dintre noi ar reuși să rezolve singure o pană? Să fim serioase, roata cântărește cam cât mine. Împărțit la 3. Sistemul runflat permite deplasarea cu o viteză de până la 80 km/h, până la cel mai apropiat service și după ce anvelopa a fost perforată și a început să piardă presiune. BMW X1 vine fără roată de rezervă, nici măcar nu are un spațiu rezervat acesteia. Încă un dezavantaj? Denivelările drumului se simt mai acut cu runflat.
Luni l-am predat. Adică s-a predat. Nu mă mai suportă pe mine și pe călătoriile mele. Așa că m-am întors acasă. V-am spus că am motiv să mă întorc acasă? Un singur lucru mai vreau: keyless access pentru ușa de la apartament.
Verdict AutoExpert
VerdictLa limita dintre break și SUV, spațios și flexibil, robust și practic, X1 este atrăgător fără să epateze. SAV-ul de la BMW are aerul unui boyguard motorizat și demontează mitul mașinii cu pavilion mic greu de condus. Model cu personalitate multiplă, BMW X1 se poate adapta preferințelor și toanelor celor aflați la volan.