Test drive Ford Focus RS: hot drift

Test Ford Focus RS

A treia generație trece la un sistem inteligent de tracțiune integrală. Primul test Ford Focus RS de 350 CP pe circuitul de la Adâncata.

Numele RS datează din 1968, dar primul hothatch adevărat este considerat Escort RS 1.600, una din primele mașini de stradă cu motor cu 4 supape pe cilindru. Trecând la Focus, fiecare dintre cele trei generații a avut câte o versiune RS. Ultima dintre ele este însă și cea mai specială pentru că oferă în premieră un sistem inteligent de tracțiune integrală. Însă față de rivali, sistemul 4×4 este deopotrivă diferit și inovativ pentru că nu este construit ca o derivație dintr-o tracțiune față în sensul că în condiții normale trage doar fața și în caz de necesitate se transferă doar până la maximum 50% pe puntea spate.

Test Ford Focus RS
În cazul lui Focus RS, sistemul 4×4 poate trimite până la 70% pe puntea spate, care dispune de un ambreiaj dublu controlat electronic ce simulează funcția unui diferențial spate activ și poate varia distribuția cuplului între roțile spate de la 0/100% la 100/0%.

Test Ford Focus RS
Față de Focus ST, arcurile sunt mai tari cu 33% pe față și 38% pe spate, subcadrul spate este modificat, barele antiruliu sunt mai groase, iar în spate s-au adoptat ranforsări suplimentare. Șoferul poate selecta de la un buton din stânga schimbătorului cutiei manuale cu 6 trepte patru moduri de condus: Normal, Sport, Track și, în premieră, Drift. În premieră la Focus, RS dispune de suspensie adaptivă cu două moduri de reglaj, pe Track aceasta fiind mai tare cu 40%.

Test Ford Focus RS
Interiorul are o tușă sportivă, cu volanul plat în zona inferioară, pedalier din aluminiu, scaune sport cu tapițerie parțial piele cu cusături albastre de mare efect și indicatoare suplimentare specifice grupate deasupra consolei centrale pentru presiunea uleiului și presiunea în turbină. Sistemul multimedia SYNC 2 cu ecran tactil de 8 inch și sistem audio cu 9 difuzoare este standard. Opțiuni nu sunt prea multe, dar cine dorește să fie mai special poate alege pachetul RS care include scaune tip scoică, jante tot de 19 inch, dar cu design RS, etriere RS și navigație (2.250 euro) plus vopseaua specială Nitrous Blue (850 euro).

 

Test Ford Focus RS
Motorul turbo de 2,3 litri cu bloc din aluminiu este derivat din cel de la Mustang, dar livrează 10% mai multă putere, oferind 350 CP și un cuplu maxim de 440 Nm între 2.000 și 4.500 rpm, plus o funcție de overboost ce mărește cuplul motor la 470 Nm pentru 15 secunde.

 

Test Ford Focus RS
Și acum la drum. La urcarea în mașină surprinde oarecum poziția mai înaltă de condus care ne reamintește că actualul Focus este o mașină mai familială decât precedenta generație. Iar poziția mai înaltă de condus se menține și dacă se optează pentru scaunele tip scoică. În schimb, chiar și scaunele sport standard oferă o susținere excelentă și mult confort, iar ambianța interioară este elegantă pentru prețul de 37.000 de euro.
Cu eficienta tracțiune integrală, Focus RS tâșnește fără să piardă aderența și se simte că este cel mai puternic Focus RS de până acum. Deși este mai împins decât motorul lui Mustang, propulsorul lui RS are o liniariate impresionantă și continuă să fie incisiv și în zona superioară de turații. Cutia de viteze manuală cu 6 trepte – singura disponibilă – este ușor lungă pentru circuit, dar cuplul omniprezent conferă reprize bune în aproape orice regim.

Test Ford Focus RS
În ciuda masei mari pentru un hothatch, de 1.600 kg (cu peste 200 kg mai mult decât Honda Civic Type R),
Focus RS coboară sub limita celor 5 secunde la accelerarea de la 0 la 100 km/h. În virajele rapide, aderența este foarte bună grație tracțiunii integrale, iar ambreiajul dublu controlat electronic de la puntea spate contribuie la obținerea unei eficiențe remarcabile. Practic, puntea spate păstrează aderența chiar și la accelerații laterale care trec de 1g pentru că sistemul similar unui diferențial activ pe spate blochează roata de pe interior și transferă mai mult cuplu spre cea din exterior. Astfel, Focus RS trece prin viraje cu viteze mai mari decât mulți rivali și este și mai incisiv și mai incitant de condus. Iar cu direcția electrică, Ford a demonstrat că și o direcție electrică poate avea un feeling foarte bun. Însă chiar și pe modul Track, suspensia nu este atât de tare pe cât ne așteptam și față de Civic Type R care se conduce la un kart, la Focus RS există un mic ruliu.

Test Ford Focus RS
În schimb, cele mai puternice frâne montate vreodată pe un Focus RS (discuri de 350 mm ventilate pe față cu etriere Brembo cu 4 pistonașe, opțional 200 euro în culoare albastru RS cu logo Brembo) mușcă cu hotărâre și oferă o decelerație impresionantă.

Test Ford Focus RS
Pe modul Drift, unic în industrie, Focus RS permite și celor mai puțin inițiați să realizeze drifturi spectaculoase. După ce intri în drift, nu există riscul ca spatele să provoace un tete a queue pentru că, dacă RS pleacă mai mult de spate, sistemul 4×4 transferă rapid mai mult cuplu spre față, evitând astfel deriva spatelui.
Disponibil doar cu cinci uși ca și mașina de bază din care derivă și doar cu transmisie manuală, Focus RS combină calitățile unui cruiser rafinat și puternic cu o incisivitate remarcabilă conferită de excelentul sistem 4×4 fără a avea însă acel tren de rulare rigid de curse ca la Civic Type R.

 

Verdict AutoExpert

Test Ford Focus RSA treia generație Focus RS a urcat o treaptă, oferind pe de o parte un motor foarte potent dar gurmand, iar pe de altă parte, un comportament superb în viraje grație unei tracțiuni integrale extrem de eficiente care conferă plăcerea în conducere tipică doar mașinilor cu transmisie spate.
ModelFord Focus RS
MotorL4, turbo
Cilindree2.261
Putere maxima/turație (CP/rpm)350/6.000
Cuplu maxim (Nm/rpm)440 (470)*/4.500
Transmisieintegrală
Cutie de viteze6 trepte, manuală
L/l/h (mm)4.390/1.823/1.470
Ampatament (mm)2.648
Volum portbagaj (l)260-1.040
Masa la gol (kg)1.600
Accelerație 0-100 km/h (s)4,7
Viteza maximă (km/h)266
Consum mediu (l/100 km)7,7
Emisii CO2 (g/km)175
Preț (euro cu TVA)37.000
* cu overboost

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top