Automobiliştii români sunt tot mai nemultumiţi de firmele de asigurări care măresc valoarea poliţelor RCA de la un an la altul sau chiar de mai multe ori pe parcursul aceluiaşi an.
Situaţia actuală. Nemulţumirile şoferilor din România se referă atât la creşterea permanentă a valorii poliţelor RCA cat şi la faptul că serviciile companiilor de asigurări nu s-au îmbunătăţit şi lasă de dorit în multe cazuri, astfel că numărul reclamaţiilor a crescut continuu. Trebuie să amintim că majoritatea companiilor de asigurări din ţară sunt cu capital străin.
Dacă comparăm evoluţia preţului la asigurările auto la noi şi în Europa observăm diferenţe majore. Potrivit unui raport furnizat de Marsh, un important broker de asigurări mondial, România se numără printre ţările europene cu cea mai mare creştere a tarifului la RCA. Pe parcursul anului 2015, valoarea poliţelor RCA a crescut în medie în România cu 20-30%, dar creşteri mai mari s-au înregistrat la transportatori. În schimb, în Irlanda, Polonia şi Turcia s-au inregistrat creşteri ale poliţelor mai mici decât la noi, între 10-20%, iar în alte zece ţări europene s-au înregistrat creşteri sub 10%, printre aceştia numărându-se şi vecinii nostri, maghiarii şi sârbii. În acelaşi timp, în Bulgaria, preţurile poliţelor au stagnat, iar în Slovenia chiar au înregistrat o scădere până la 10%.
Pentru îmbunătățirea condițiilor asigurărilor auto obligatorii s-au făcut în ultimii ani o sumedenie de analize şi s-au avansat propuneri de modificare a Normei 23 care să reglementeze domeniul RCA. Pentru rentabilizarea pieţei asigurărilor, s-a propus luarea de măsuri pentru cuprinderea în asigurarea RCA a întregului parc de autovehicule înmatriculate care circulă pe drumurile publice (100%), solictându-se mărirea amenzilor aplicate celor descoperiţi neasiguraţi şi înfiinţarea unui sistem automat de control în trafic al autovehiculelor neasigurate RCA, sistem similar cu cel existent pentru verificarea în trafic a rovinietei (cu ajutorul camerelor CNADNR şi a platformei CEDAM care deţine toate numerele de înmatriculare). În anul 2015, situaţia a fost următoarea: la autoturisme, gradul de asigurare cu RCA a fost de 72,5 %, adică 1,2 milioane de autoturisme din totalul de 4,6 milioane au circulat neasigurate. La autovehicule utilitare si autocamioane, gradul de asigurare cu RCA a fost şi mai mic, de numai 51%, deci jumătate din aceste autovehicule au circulat fără asigurare RCA.
Prevederi dezbătute în ultimele luni:
S-a solicitat ca asiguratorii să accepte încheierea unor asigurări RCA şi pe perioade mai scurte de timp, de o lună sau de trei luni. În prezent, asigurările RCA pot fi încheiate doar pe perioade de 6 luni sau 1 an, dar în ultimii ani şoferii au început să aibă reale probleme în achitarea primelor din cauza creşterii semnificative a preţului poliţelor. În plus, transportatorii solicită ca pentru autovehiculele cu activitate sezonieră să se încheie poliţe RCA doar pentru perioadele în care sunt în activitate, iar în restul anului activitatea fiind suspendată să nu plătească poliţe RCA. Un avantaj al asiguraţilor ar fi că suma mare de plată se va împărţi în mod egal pe cele 12 luni ale anului şi nu va deveni o povară prea mare în momentul încheierii asigurării. Dar există şi un dezavantaj pentru ei: prețul însumat pentru plata celor 12 rate lunare va fi mult mai mare decât cel practicat pentru o asigurare întreagă pe un an.
S-a propus ca asigurarea RCA să se poată achiziţiona şi fără Cartea Verde, dar actuala formulare din proiectul de lege ocoleşte de fapt fondul problemei propunând practicarea asigurării RCA fără Carte Verde numai pentru automobilele care sunt incapabile tehnic să se deplaseze peste hotare şi pentru cele la care regimul juridic nu le permite ieşirea din ţară, precum şi pentru tractoarele rutiere. De ce nu este agreată aplicarea asigurării RCA fără Cartea Verde pentru cei care nu călătoresc pe parcursul anului peste hotare? Motivul este mai mult de ordin pecuniar decât european. Din unele statistici rezultă că din totalul autovehiculelor înmatriculate în ţară peste 70% nu se deplasează peste hotare pe parcursul unui an.
Acestea nu ar trebui să plătească Cartea Verde! Multe state est-europene, cu un nivel de trai la fel de scăzut ca şi al nostru, practică asigurarea RCA fără Cartea Verde şi valoarea poliţei RCA este astfel mult mai mică decât la noi (ex.: Statele baltice, Republica Moldova, Rusia, Ucraina, Belarus etc). Unele sunt membre ale UE, dar altele nu. În aceste ţări asigurarea RCA pe un an are o valoare standard, se încheie fără Cartea Verde şi costă mai puţin ca în România, în Moldova -32 euro, în Belarus – 35 Euro, iar în Ucraina – 70 euro. Prin comparaţie, în România, la nivelul lunii martie 2016, o asigurare RCA cu Carte Verde pentru un automobil nou cu motor de 1.200 cmc/73 CP (din clasa B0, deci fără Bonus/Malus), costa, la cei 9 asiguratori acreditaţi, sume începând de la un minim de 600 lei (131 euro, la Carpatica) până la un maxim de 1.067 lei (271 euro, la Groupama), deci de 2-5 ori mai mult (vezi tabelul de mai jos). Considerăm că ar trebui să fie luate în considerare trei cazuri distincte: Transporatorii internaţionali şi cei care circulă frecvent peste hotare să plătească RCA şi Cartea Verde pe întregul an calendaristic respectând astfel prescripţiile UE.
Aplicarea coeficienților Bonus-Malus | ||||
---|---|---|---|---|
Clasele | Coef. % | 1 daună | 2 daune | 3 daune |
B14 | 50 | B10 | B7 | B4 |
B13 | 53 | B9 | B6 | B3 |
B12 | 56 | B8 | B5 | B2 |
B11 | 59 | B7 | B4 | B1 |
B10 | 62 | B6 | B4 | B0 |
B9 | 65 | B5 | B2 | M1 |
B8 | 68 | B4 | B1 | M2 |
B7 | 71 | B3 | B0 | M3 |
B6 | 74 | B2 | M1 | M4 |
B5 | 78 | B1 | M2 | M5 |
B4 | 82 | B0 | M3 | M6 |
B3 | 86 | M1 | M4 | M7 |
B2 | 90 | M2 | M5 | M8 |
B1 | 95 | M3 | M6 | M8 |
Bo | 100 | M4 | M7 | M8 |
M1 | 105 | M5 | M8 | M8 |
M2 | 110 | M6 | M8 | M8 |
M3 | 120 | M7 | M8 | M8 |
M4 | 130 | M8 | M8 | M8 |
M5 | 145 | M8 | M8 | M8 |
M6 | 160 | M8 | M8 | M8 |
M7 | 180 | M8 | M8 | M8 |
M8 | 200 | M8 | M8 | M8 |
Cei care circulă foarte rar peste hotare, posesori numai de poliţă RCA, să poată achizitiona Cartea Verde suplimentar, doar pentru perioada când vor ieşi din ţară şi numai pentru ţările ce le vor tranzita. Cei care circulă numai în interiorul ţării să încheie poliţa RCA simplă, fără Cartea Verde. Aceştia ar trebui să plătească doar poliţa RCA, la o valoare mai mică decât actuala poliţă. Se pare însă că asiguratorii nu doresc să vândă poliţe RCA mai ieftine, fără Cartea Verde.
La discuţii, asiguratorii au declarat că nu ştiu ce valoare din poliţa RCA trebuie să se scoată dacă se renunţă la Cartea Verde! Dar când au introdus Cartea Verde în toate poliţele RCA pentru toată lumea, pe baza căror calcule „academice” au mărit valoarea poliţelor? Pentru ei, asigurarea obligatorie RCA, însoţită în mod obligatoriu de Cartea Verde, constituie un mod simplu şi eficient de a lua bani în plus de la cei care nu ies din ţară şi nu beneficiază de ea, aceştia fiind în proporţia cea mai mare, de peste 70%. Majoritatea automobiliştilor sunt obligaţi să plătească Cartea Verde pe un an întreg şi pentru o mulţime de ţări înscrise pe poliţă, ţări pe care nu le-au vizitat şi nu le vor vizita poate niciodată, poate că doar au auzit de ele.
O altă problemă care a produs scumpirea artificială a valorii poliţelor RCA o constituie stabilirea unor limite foarte mari de despăgubire, de 5 milioane de euro pentru vătămări corporale şi decese şi de 1 milion de euro pentru pagube materiale. Nu cunoaştem până în prezent să se fi plătit în România despăgubiri care să se apropie de asemenea cifre limită. Amintim că în realitate sunt necesare sume mult mai mici ca să plăteşti daunele produse în urma unui accident, fiindcă chiar daunele totale produse la un autoturism reprezintă în medie numai câteva mii sau zeci de mii de euro. Şi în cazul unor daune totale produse la un automobil foarte scump, cazuri foarte rare, aceste despăgubiri ar atinge doar câteva sute de mii de euro.
Noul proiect de lege nu prevede nici îmbunătăţiri ale actualului sistem bonus/malus. Sistemul are destule deficienţe şi ar trebui reaşezat pe baze mai corecte: numărul de scale Bonus şi Malus ar trebui să fie identic, nu 8 cu Malus și 14 cu Bonus cum este acum. Clasele ar putea fi reaşezate în funcţie de valoarea primelor plătite raportate la valoarea daunelor şi nu doar după numărul de daune (1, 2, 3 sau mai multe, cum este prevăzut acum – vezi tabelul de mai jos). Ar trebui să se ţină cont ca aceste majorări (malus) aplicate să fie corelate cu valoarea reală a daunelor produse şi nu doar cu numărul de daune.
Costuri polițe RCA | ||
---|---|---|
în martie 2016* | ||
Societatea | Cost 1 an | Cost 6 luni |
Carpatica | 600 | 308 |
Omniasig | 743 | 409 |
Euroins | 1.026 | 513 |
ASIROM | 991 | 551 |
Allianz | 931 | 605 |
City Insur. | 1.037 | 648 |
Groupama | 1.067 | 907 |
*Notă: Pentru o Dacia Logan nou 1,2l/73 CP (clasa B0) în lei |