Plus/minus 5
Au trecut aproape patru ani de la prima aparitie a particulei GranTurismo in vocabularul BMW, iar rezultatele experimentului bavarez raman controversate. Reuseste facelift-ul primit recent sa raspunda la unele dintre intrebarile existentiale legate de aceasta versiune de caroserie?
Se intampla destul de rar sa am pe mana o masina timp de o luna si se intampla si mai rar ca in momentul in care predau cheile sa nu am inca o parere clar formata legata de ea. As putea sa dau vina pe perioada Sarbatorilor de iarna in care toata lumea reuseste intr-un fel sau altul sa isi anestezieze acea zona din creier care se ocupa cu activitatile productive legate de munca si o inlocuieste cu excese de tot felul, dar lucrurile sunt mai complicate.
As minti daca as spune ca primul meu contact cu 5 Gran Turismo a fost unul relevant spre pozitiv, deoarece ca si acum, nu am inteles exact ce rol joaca el in mixtul de vanzari al BMW. Parea un experiment ciudat intre un Seria 5 Touring cu alura de X6 si ampatament de Seria 7, iar lipsa unei versiuni xDrive il faulta inca din start comparativ cu concurentii sai din gama bavareza. Doi ani mai tarziu BMW ii oferea sistemul de tractiune integrala dar asta nu facea decat sa ridice alte semne de intrebare, printre care paralela justificata cu X5.
Ma asteptam ca facelift-ul sa umple ceva din spatiile libere lasate de bavarezi, dar el se rezuma ca de obicei la un retus discret aplicat exteriorului, plansei de bord si listei de dotari optionale. Prin urmare intrebarile au ramas pe lista de rezolutii de anul nou, iar raspunsurile au fost amanate pentru inceputul de an. Cu o minte ceva mai limpede am ajuns la concluzia ca 5 Gran Turismo se adreseaza unei clientele care nu se suprapune intotdeauna cu modul in care noi privim un cumparator de BMW. Tocmai de aceea, acest grad de sofisticare nu se regaseste pe plaiurile mioritice, unde pana si versiunile Touring ale Seria 5 sunt la fel de rare ca un Lamborghini Aventador. Cu aceasta idee in minte am incercat sa imi schimb optica intr-un mod favorabil lui 5 Gran Turismo si am ajuns sa il apreciez pentru modul complet relaxat in care poate acoperi distante considerabile in confort absolut.
Optimizarile aduse suspensiei au reusit sa elimine o mare parte din scaparile primului model cu mentiunea ca pe denivelarile scurte, puntea spate cu suspensie pneumatica scutura ceva mai mult comparativ cu un Seria 5 clasic cu suspensie metalica. Insonorizarea a trecut si ea printr-un filtru menit sa linisteasca pornirile acustice ale motoarelor diesel, in cazul nostru versiunea 30d 3.0 diesel, 6 cilindri in linie si 258 CP. Intre el si roti se interpune, standard, transmisia automata cu 8 trepte de origine Z.F. si, optional, sistemul de tractiune integrala xDrive. Daca cele doua elemente tehnice nu au nevoie de nici o prezentare individuala, modul in care ele functioneaza in echipa cu caroseria usor atipica a lui 5 Gran Turismo necesita ceva lamuriri suplimentare. Pentru inceput vorbim despre o masina cu o lungime de 5 m si 4 mm, o greutate de 1.940 kg, o garda la sol de 145 mm si o inaltime totala de 1,559 m.
Toate aceste cifre si in special ultimele doua contribuie la un centru de greutate sensibil mai inalt comparativ cu un Seria 5 clasic (care este cu 10 cm mai scund), de unde si recomandarea mea ca tractiunea integrala ar trebui sa fie primul element bifat pe lista generoasa de optionale. Plecand de aceasta premisa nu e cazul sa te astepti la un dinamism tipic BMW, sau mai exact tipic gamei Seria 5, deoarece gabaritul masinii impune un ritm ceva mai sedat, potrivit unui familist convins si mai putin unul client care viseaza pachete M de exterior sau suspensii. Nu spun ca cele doua de pe urma nu aduc un beneficiu vizual/dinamic important, dar e cazul sa iti reglezi cu atentie pornirile sportive, altfel primul viraj in coborare te va pune imediat in tema vis-a-vis de gabaritul masinii.
Nu as vrea sa se intelega gresit, dar in momentul de fata 5 GT pare a fi modelul cel mai putin focusat din punct de vedere dinamic din gama BMW, de unde si integrarea modului Confort+ pe lista de moduri de conducere, pe care nu il vei gasi pe un Seria 5 clasic. Tot in familia modurilor de condus se afla si EcoPro, pe care recunosc ca l-am evitat si cu toate acestea am reusit sa ating 11,3 l/100 km in mediul urban, respectiv 8 l/100 extraurban, cei drept in conditii de trafic extrem de lejere si folosind toate trucurile din arsenalul de conducere economica.
Daca la drum intins masivitatea poate fi usor trecuta cu vederea gratie spatiului obtinut de pe urma configuratiei dimensionale, in oras gabaritul masinii devine problematic, mai ales ca vizibilitatea catre spate poate fi considerata cel mult acceptabila. In cazul manevrelor de parcare iti vin in ajutor sistemele optionale de vedere panoramica si camera pentru marsarier, dar asta nu schimba faptul ca in zonele aglomerate ai nevoie de ceva tenacitate pentru a te strecura.
Interiorul a primit si el noutati la capitolul materiale, finisari si desigur echipamente optionale suficient pentru a justifica pretul de pornire de 65.038 de euro si apartenenta la o clasa premium superioara. Merita mentionat noul sistem iDrive ce include o zona tactila pentru a scrie adresele pentru navigatie care nu este doar un artificiu tehnic ci o solutie cat se poate de practica. Ajuns la capitolul practicalitate merita laudat spatiul de pe bancheta, sensibil mai bun comparativ cu Seria 5 sedan precum si multiplele modalitati de a regla manual sau optional electric unghiul spatarului si pozitia sezutului. Adauga si pozitionarea banchetei in ideea unui amfiteatru (ceva mai sus comparativ cu scaunele din fata) si este clar ca nu vei auzi plangeri din spate.
In cazul portbagajului discutia este ceva mai complicata deoarece la un volum de 500 l, nu putem vorbi chiar de un record, iar profilul tip fast-back nu te lasa sa incarci peste nivelul planseului cum ai putea in cazul unui Seria 5 Touring sau X5. Lucrurile devin si mai problematice in cazul pretului modelului testat, care a fost obtinut prin adaugarea unei numar de optionale ce insumeaza nu mai putin de 32.452 euro (jumatatea din pretul de start al masinii). Ai putea spune ca vorbim despre un rasfat nenecesar, dar in realitate timp de o luna am incercat sa tai de pe aceasta lista ce consider ca nu ar fi total relevant si am reusit sa elimin doar trapa panoramica in valoare de 1.789 euro. Cu acest exercitiu de retinere economica esuat este clar in clasa mare premium obrazul subtire se tine cu cheltuiala, asa ca e cazul sa iei asta in calcul din momentul in care te apropii de portile showroom-ului. Cat despre verdict, raman la parerea ca Seria 5 Gran Turismo este un produs de nisa rezervat publicului occidental, unul care in Romania are toate sansele sa fie anulat de lansarea noului X5, un model care reprezinta poate cea mai buna interpretare a ideii de practicalitate imbinata cu valorile traditionale BMW.
Date tehnice | 530 xDrive |
---|---|
pret de baza | 65.038 |
masa proprie/totala (kg) | 1.940/2.570 |
L/l/h (mm) | 5.004/1.901/1.559 |
volum portbagaj (L) | 500/1.700 |
combustibil | motorina |
cilindree (cmc) | 2.993 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 150(258)/4.000 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 560/1.500 |
cutie de viteze/trepte | automata |
viteza maxima (km/h) | 246 |
sprint 0-100 km/h (s) | 6,2 |
consum urban/extra/mixt (L) | 6,8/5,2/5,8 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 6/153 |