Drum cu prioritate
Noul X5M50d xDrive este chintesenţa SUV-ului sportive comercializat în România: un diesel de 3litri cu 3 turbine care dezvoltă 381 CP, 740 Nm şi consumă în regim mixt comparabil cu versiunea civilă, tot de 3 litri dar o singură turbină.
Noul BMW X5 este mai hotărât ca niciodată să dea ora exactă în rândul SUV-urilor premium echipate cu propulsoare diesel la categoria grea. Dacă în versiunea de 3 litri diesel şi 250 CP oferta concurenţei este destul de generoasă, ajuns în liga celor de peste 380 CP proveniţi tot dintr-o cilindree de 3 litri, X5 nu are concurenţă. Astfel, X5 M50d xDrive este singurul din clasa sa care oferă 381 CP dintr-o cilindree de 3litri (2.995 cmc), în timp ce Porsche Cayenne SV8 Diesel vine cu 382 CP, dar din 4.134 cmc. BMW a păstrat acelaşi propulsor cu al generaţiei precedente, îmbunătăţirile venind de la noul tren de rulare, precum şi transmisia automată cu 8 trepte re vizuită. Nu gresim dacă spunem că, în noul clip de promovare al noului X5, varianta folosită pentru intimidare este chiar un M50d xDrive. Este şirul de litere, greu de reţinut, ce-i drept, care pune la respect maşini sport consacrate – repriza 0-100 km/h în numai 5,3 secunde, un timp excelent şi care ne face să privim cu alţi ochi cele 2,2 tone cât are un astfel de exemplar.
La nivelul exteriorului, niciodată jantele de 19 inci nu au părut mai mici, aripile evazate fiind principalele vinovate în acest caz. În spate avem două evacuări integrate cu stil şi o siglă M aruncată ostentativ, şi care îşi găseşte corespondentul şi pe aripile faţă.Sunt elemente de design care, în timpul testului, au avut nevoie de nenumărate confirmări din partea mea:”Chiar este un M, sau e doar pachetul?”. În faţă,partea inferioară a spoilerului emană agresivitatea specific literei magice şi, împreună cu dimensiunile deloc de neglijat,îţi asigură multe drumuri cu prioritate. Magia se păstreză şi la interior, iar scaunele sunt primele care te anunţă că ai parte de o experienţă unică în segment. Combinaţia de piele şi alcantara creează o puternică senzaţie de premium din care,parcă, nu îţi mai doreşti să cobori. Sigla M mai poate fi întâlnită la loc de cinste şi pe volan sau comutatorul cutiei de viteze, în rest eşti răsfăţat într-un interior de ultimă generaţie şi un salt considerabil în comparaţie cu generaţia precedentă. Poziţia de condus este o idée mai sus şi, alături de consola central scurtă, lasă impresia de mult spaţiu şi un plus de originalitate în gama BMW. Materialele sunt alese cu mare grijă, iar de starea ta de bine se ocupă inclusive lumina ambientală care îşi poate schimba nuanţa dintr-un paletar de culori.
Deoarece discutăm despre un model M, cu siguranţă capitolul dinamică necesită o atenţie deosebită şi câteva minute bune de plimbat prin configurator. Odată ales M50d xDrive, următoarea etapă este selecţia dintrecele două pachete Comfort Adaptive Suspension (CAS) sau Dynamic Adaptive Suspension (DAS). Diferenţa între cele două pachete este dată de suspensiile penumatice pentru CAS, în timp ce DAS vine cu bare stabilizatoare active,ideale pentru “maximum attack” pe serpentine. Recomandarea mea este să alegeţi versiunea DAS pentru a vă putea bucura de cei 381 CP şi pe serpentine, nu doar în linii drepte. Modelul testat de noi era configurat în această variant şi pot spune că s-a descurcat onorabil chiar şi în zonele cu viraje,unde masa mare a maşinii a fost ţinută în frâu cu succes, existând mişcări de ruliu şi tangaj, dar în cantităţi digerabile.
Poate doar direcţia (chiar şi în modul Sport Plus) putea fi mai transparentă cu situaţia care se petrece între roţile din faţă şi asfalt. Această transmite cu întârziere orice subvirare, lucru greu de anticipat în noul X5, dar şi maigreu de corectat. La drum întins şi selectat modul ECO Pro se pot obţine valori bune de consum, eu reuşind un 8,5 l/100 km,respectând atât limitele de viteză, cât şi pedala de acceleraţie – un ritm mai alert aduce în plus1,5 l la fiecare100km.La finalul celor 700 km efectuaţi cu un singur plin de carburant, X5 M50d xDrive se dovedeşte a fi un SUV de toată ziua şi care, la nevoie, îşi poate schimba pantofii lucioşi cu o pereche de ghete pentru 100 m garduri.
Date tehnice | M50d |
---|---|
pret de baza | 89.155 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 2.190/2.900 |
L/l/h (mm) | 4.885/1.940/1.760 |
volum portbagaj (L) | 650 |
combustibil | motorina |
cilindree (cmc) | 2.993 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 280(381)/4.000 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 740/2.000 |
cutie de viteze/trepte | automata/8 |
viteza maxima (km/h) | 250 |
sprint 0-100 km/h (s) | 5,3 |
consum urban/extra/mixt (L) | 7,6/6,2/6,7 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro 5/177 |