Audi sărbătorește atingerea unei noi pietre de hotar: producția a opt milioane de mașini echipate cu sistemul de tracțiune integrală quattro.
Exemplarul aniversar este un Audi Q5 2.0 TFSI din noua generație, produs la uzina din San Jose Chiapa, Mexic, și înzestrat cu ultima variantă a sistemului 4×4, intitulată quattro ultra.
Sistemul quattro a debutat în 1980 și este disponibil, în prezent, pentru mai mult de 100 de versiuni ale modelelor actuale Audi, intrând în echiparea de serie pentru gamele Q7, A4 Allroad, A6 Allroad, A8, R8 și pentru toate declinările sportive S și RS. Toate celelalte modele pot fi specificate cu quattro, opțional.
În 2015, 44% dintre clienții Audi au ales un model dotat cu sistemul de tracțiune integrală quattro, campionul absolut fiind SUV-ul de clasă medie Q5, cu 262.000 unități. Principalele piețe pentru modelele quattro sunt SUA, Canada, Rusia și Orientul Mijlociu, în patria natală, Germania, Audi livrând 122.048 mașini cu quattro.
Audi oferă diferite versiuni ale sistemului quattro, adaptate fiecărui model. Pentru mașinile din gama compactă, cu motoare amplasate transversal, este utilizat un sistem Haldex, cu un ambreiaj multidisc hidraulic, controlat electronic și montat pe puntea spate. Pentru modele cu motoare longitudinale este folosit un sistem Torsen cu diferențial mecanic care, în condiții normale de aderență, variază cuplul în format 40:60% față/spate. Un diferențial sport pentru puntea spate este disponibil pe unele dintre motorizările de vârf, acesta putând varia cuplul între roțile din spate.
Cea mai nouă iterație a sistemului quattro beneficiază de tehnologia ultra și este dedicat modelelor cu motoare longitudinale. Un diferențial multi-disc controlat activ și montat la capătul cutiei de viteze distribuie cuplul în mod variabil între cele două axe, cuplând sau decuplând puntea din spate, în funcție de condițiile de rulare, pentru a îmbunătăți consumul.
Sistemul quattro a apărut pentru prima dată pe legendarul Ur-quattro, lansat în 1980, la Salonul de la Geneva. În 1986, Audi a înlocuit diferențialul central blocabil manual cu diferențialul mecanic Torsen, care putea distribui variabil cuplul. Diferențialul planetar autoblocant a urmat în 2005, cu posibilitatea sa de a livra asimetric distribuția dinamică a cuplului și puterii.
Audi a cucerit și numeroase titluri în motorsport alături de sistemul său quattro: patru titluri WRC, două în DTM, șase victorii în celebra cursă de la Pikes Peak și câte un titlu în seria TransAm din SUA și în Campionatul Mondial de Turisme.