Uitați tot ce știați despre Citroen C3! Francezii de la Citroen s-au trezit peste noapte cu o mașină care i-a uimit și pe ei. O iubești sau o urăști, nu există cale de mijloc. Noi am ales prima variantă, apreciindu-i flerul și acceptându-i defectele.
Prezentat anul trecut la Salonul Auto de la Paris, noul C3 este mașina care vine să salveze reputația din ultimii ani a modelului și care spune adio atitudinii conservatoare. Aduce cu sine un aer încrezător și o personalitate care îi aruncă în anonimat pe rivalii Fiesta de la Ford și Polo de la Volkswagen.
La mai puțin de 4 metri lungime (3990 mm), C3-ul încape în locuri înghesuite de parcare, dar garda la sol de aproape 14 centimetri îți dă senzația că o poate face și după două zile de cod galben de ninsoare.
Din față, C3-ul cu farurile de poziție încadrate în ornamentul grilei și emblema Citroen în centru, arată ca ciclopii, uriașii din mitologia greacă, ce aveau un singur ochi în frunte.
Dar adevărata personalitate a lui C3 se manifestă din profil, acolo unde acele AirBumps (porțiuni din plastic care protejează părțile laterale ale mașinii), preluate de la fratele mai mare, C4 Cactus, dar și jantele mari din aliaj de 17 inci (300 de euro) îi aduc o imagine de SUV intrat la apă, dar pregătit de aventură în off-road.
Interiorul “francezului” este o declarație de stil, urmând formula exteriorului. Acesta readuce AirBumps-urile de la exterior și este obsesiv umplut cu dreptunghiuri: le regăsești pe volan, pe încuietorile portierelor, pe ventilațiile din bord, iar spațiul pentru telefonul mobil… doar nu credeți că este rotund, nu?
Habitaclul șic este lucrat cu multă atenție, iar scaunele confortabile sunt îmbrăcate în patru tipuri de materiale: două genuri de textil și două de piele (480 de euro). Și asta nu pentru că francezilor le-ar fi fost greu să se hotărască, ci doar ca să vă ia ochii. Au reușit? Cu noi, strategia a funcționat, dar cred că după ce am fost impresionați de exterior, am fost o pradă ușoară.
- Personalitate remarcabilă
- Design interesant
- Interior modern
- Originalitate
- Ținută de drum
- Un pic cam leneș
Scaunul șoferului are o cotieră în genul celor pe care le au scaunele din avion. E subțire și s-ar putea să simți uneori că lasă antebrațul să cadă între scaune. Dar e ușor să-i găsești poziția convenabilă și se mută odată cu tine când îți schimbi poziția scaunului.
Poate plasticul de pe bord ți se va părea comme-ci, comme-ca, dar acesta se regăsește într-o zonă pe care nu o atingi la fiecare mișcare. Așa că iată unul dintre defectele pe care le acceptăm.
Ecranul de tip tabletă, cu o diagonală de 7 inci și tehnologie touch, poziționat sub ventilații, redă un meniu care asigură control asupra tuturor funcțiilor computerului de bord. Ceea ce nu este neapărat un avantaj, pentru că trebuie să-ți iei privirea de pe drum ca să reglezi căldura, de exemplu. Citroen oferă display-ul standard, spre deosebire de alți producători din același segment, care cer bani în plus pentru ecran.
Citroen trimite pe piață o funcție inedită. O cameră integrată, montată în spatele oglinzii retrovizoare contra sumei de 270 de euro, poate înregistra călătoria la apăsarea unui buton. Conținutul stocat poate fi descărcat pe telefonul mobil și postat pe rețele de socializare. Asta dacă vrei să te dai mare cu drumul pe care ai condus sau dacă vrei să-ți dovedești nevinovăția în cazul unui incident în trafic. Și mai mult, în cazul unei coliziuni iminente, imaginile înregistrate cu aproximativ 30 de secunde înainte și cu aproximativ un minut după impact vor fi stocate automat. Dacă vrei să-ți transformi mașina într-o mică televiziune ambulantă, poți să bifezi și căsuța pentru camera de marșarier. Te mai costă 300 de euro.
În spate, surpriză! Dacă ești înalt, o să ai viață grea, pentru că la denivelări, suspensia moale, foarte confortabilă dealtfel, te poate arunca foarte aproape de acoperiș. Plafonul vitrat (585 euro) pe care l-am avut pe mașina de test, aduce lumină și dă senzația unui spațiu aerisit. Dar vorbind de aer, ce păcat! Geamurile electrice din spate coboară doar pe jumătate!
Ciclopul C3 vine cu mânere interioare inedite în portiere, iar când tragi ușa după tine, ai senzația că prinzi cureaua unei genți.
C3-ul este extrem de personalizabil: nouă tipuri diferite de culoare pentru caroserie, două culori pentru protecțiile cu bule de aer de pe lateral, trei culori pentru acoperiș și trei culori disponibile pentru interior. Așa că s-ar putea să stai multă vreme în showroom, ca să alegi combinația de care nu ai voie să te plictisești în următorii ani. Trebuie să știi că vopseaua metalizată îți mai scoate 553 de euro din buzunar. Lista de opțiuni este lungă și relativ scumpă.
Deși Citroen are un istoric impresionant în motorsport, motorul 1.6 diesel BlueHDI 100, cu, evident 100 CP, s-ar putea să te facă să eziți când vrei să te angajezi în depășiri. Așa că dacă visezi la ceva mai agil, mai bine te orientezi către versiunea pe benzină cu motor de 1.2 litri și 110 CP.
Deși fără să fie supraturat, diesel-ul parcă face prea mult zgomot pentru nimic. Dar, în versiunea cu o cutie manuală cu 5 rapoarte, un consum de 5.4 litri la viteze de autostradă, cu siguranță, compensează nevoia de a simți că mașina te infige în scaun.
Pare greu de crezut când vorbim despre o mașină de nici 4 metri, dar C3 vine cu un portbagaj de 300 de litri, unul dintre cele mai mari din clasa sa.