Sus pe toc
Curios din fire, ma imbarc la bordul aeronavei cu destinatia Malaga pentru a afla raspunsul la inca o intrebare lansata de Mercedes-Benz: noul GLA este o Clasa A cocotata sau un GLK redus la scara?
Mercedes-Benz este mai serios ca niciodata cand afirma ca in 2020 va ajunge numarul 1 la nivel mondial. In Romania, anul 2013 a fost prima data, in ultimii 10 ani, cand a preluat sefia clasamentului premium, iar noile sale arme, Clasa A, Clasa B si CLA, au la baza aceeasi platforma. Inceputul lui 2014 aduce a patra declinare a faimoasei platforme de clasa compacta – noul GLA. Acesta este un SUV compact premium care ofera mai mult spatiu decat Clasa A si este o idee mai manevrabil in comparatie cu GLK, fara insa a sacrifica aptitudinile de trecere peste obstacolele intalnite in traseele de zi cu zi. Formele indulcite arata clar orientarea catre noul limbaj de design al marcii, pe care l-a adoptat si caroseria lui GLK odata cu faceliftul. Caroseria masoara 4.417 mm lungime, fata de 4.292 mm cat are Clasa A sau 4.536 mm cat este lungimea unui GLK.
Odata stabilite primele semnalmente, principalul lucru pe care l-am remarcat au fost unghiurile de atac si degajare, croite de asa natura incat obstacole precum bordurile sa fie floare la ureche. Caroseria incordata subliniaza excelent capacitatile off road ale acestui model, abilitati despre care puteti citi cateva randuri mai jos si la care concurenta ramane fara replica. Nu degeaba intalnim in titulatura sa litera G, care face trimitere la fratii mai mari – Clasa G, GL sau GLK. Optional se poate alege intre pachetele Style, Urban, AMG Line, Night sau Exclusive, care completeaza imaginea de produs premium.
Interiorul pastreaza, in mare parte, structura specifica noilor modele compacte a producatorului la nivelul layout-ului, coloanei de directie sau tabletei centrale. Se poate opta intre doua tipuri de scaune – standard sau sport. Personal inclin mai mult spre cele standard, care sunt mai odihnitoare la drum intins, desi cele sport au un design fermecator. Centimetrii in plus in comparatie cu Clasa A au un cuvant important de spus la nivelul spatiului care, la prima vedere, este comparabil cu cel oferit de GLK. Poate doar suprafata vitrata mica, alaturi de ansamblul care gazduieste oglinda retrovizoare pot “apasa” cand ajungi pentru prima prima data la bord, insa priveste-o mai mult ca pe un crossover si rezolvi aceasta perceptie.
In spatele volanului stai acum cu 80 mm mai sus decat intr-un A, dar sentimentul de sportivitate domina in continuare atmosfera. Pe bancheta, oferta de spatiu este suficienta pentru trei persoane slim fit, in cazul modelelor echipate cu 4MATIC tunelul median fiind o idee mai bombat in zona picioarelor pasagerului aflat pe mijloc. Bagajele au la dispozitie 421 litri sau 1.235 litri cu bancheta rabatata, cu 40 de litri mai putin decat intr-un Q3. Cu o gama interesanta de motorizari si suspensii disponibile, GLA este un SUV compact polivalent care poate fi croit dupa bunul plac. Astfel, sunt disponibile motorizari pe benzina de 1,6 litri si 156 CP sau 2 litri si 211 CP (disponibil si alaturi de tractiunea integrala 4MATIC) sau diesel sub numele de 200 CDI cu 136 CP si 220 CDI cu 170 CP si 4MATIC optional.
In cadrul evenimentului international destinat presei de specialitate, am avut ocazia sa conducem versiunea 250 4MATIC si 220 CDI 4MATIC. Mai trebuie precizat ca sunt oferite si trei setari diferite ale suspensiei: Sport, Confort si Off Road, care modifica garda la sol intre 155 mm si 204 mm. Toate motorizarile vin standard cu functie Start/Stop si se mai poate alege, in functie de motorizare, intre doua cutii de viteze: manuala cu 6 trepte sau automata 7G-DCT cutie cu dublu ambreiaj disponibila standard pentru GLA 250, GLA 220 CDI si toate modele echipate cu 4MATIC. Cu siguranta, cel mai ravnit propulsor este 220 CDI, acelasi 2,1 litri al marcii, cu doua turbine si 170 CP, care, in timpul testului, a consumat cu circa 2 l/100 km mai putin decat 250 benzina 4MATIC. Cilindreea mare il ajuta in zona inferioara de turatie, in timp ce sistemul bi-turbo ii pastreaza suflul si dupa ce turometrul trece de 3.500 rpm.
Este un motor consacrat care ii pune bine in valoare veleitatile de masina polivalenta. Pentru un plus de sportivitate si rafinament, recomand versiunea 250 benzina, care dezvolta 211 CP si impresioneaza prin elasticitate si silentiozitate. Este o motorizare de cursa lunga, excelenta pentru suspensia de tip McPherson fata si multilink pentru puntea din spate si care, in cazul versiunii 4MATIC, vine cu imbunatatiri la nivelul bratelor spate folosind prinderi elastice suplimentare. Directia este si ea comunicativa si transmite excelent tendintele subviratoare atunci cand se alege un regim de condus la limita aderentei. Aceasta lucreaza in echipa cu unitatea care gestioneaza ESP-ul si intervine subtil cand se instaleaza o subvirare sau cand se franeaza pe suprafete cu aderenta diferita si masina risca sa iasa de pe traiectoria corecta.
Sunt sisteme care ajuta si care intervin discret, lucru observat in timpul testului cand au fost cateva situatii in care anvelopele au rupt progresiv aderenta pe virajele abordate cu optimism. Un mare plus este si sistemul de tractiune integrala 4MATIC, pe care l-am pus la treaba atat pe asfalt, unde am observat noua functie ”variable torque distribution”, cat si in off road, alaturi de ingerii pazitori DSR (asistenta la coborare) sau functia off road care rescrie parametrii de functionare a sistemului ABS si ESP, precum si raspunsul motorului la apasarea pedalei de acceleratie. Aptitudinile dincolo de carosabilul de calitate au fost testate pe un traseu special amenajat, care a inclus incrucisari de punti (pe display se poate vedea modul in care lucreaza, precum si modul in care puterea este transmisa, la nevoie, in raportul de 100% catre una dintre doua punti).
Revenind pe asfalt, sisteme deja consacrate precum Distronic Plus sau Collision Prevention Assist contribuie la o calatorie mai sigura, iar in pauzele de condus va puteti verifica rapid conturile de Facebook sau Twitter prin noile functii ale sistemului Comand Online.
Si, cum raspunsul vine la sfarsit, noul GLA este o combinatie reusita intre manevrabilitatea Clasei A si polivalenta unui SUV de clasa compacta cum este GLK. In functie de configuratia aleasa, poate fi un A “pe toc” sau un baby GLK!
Date tehnice | 250 4MATIC | 200 | 220 CDI 4MATIC |
---|---|---|---|
pret de baza | 30.535 euro cu TVA inclus | ||
masa proprie/totala (kg) | 1.505/1.949 | 1.395/1.920 | 1.595/2.075 |
L/l/h (mm) | 4.417/1.804/1.494 | ||
volum portbagaj (L) | 421/1.235 | ||
combustibil | benzina | motorina | |
numar cilindri | 4 | ||
cilindree (cmc) | 1.991 | 1.595 | 2.143 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 155(211)/5.500 | 115(156)/5.300 | 125(170)/4.000 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 350/1.750 | 250/1.250 | 350/1.400 |
cutie de viteze/trepte | automata/7 | manuala/6 | automata/7 |
viteza maxima (km/h) | 230 | 215 | 215 |
sprint 0-100 km/h (s) | 7,1 | 8,9 | 8,3 |
consum mixt (L) | 6,6 | 5,9 | 4,9 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro6/151 | Euro6/137 | Euro6/129 |