Emotie vs ratiune
Intr-o clasa formata aproape exclusiv din masini ce pun accent pe locul din dreapta spate, Jaguar XJ face nota discordanta prin plasarea soferului in centrul unui univers in care emotia vizuala si dinamica joaca rolul principal, iar pragmatismul se pierde in fundal.
Au trecut trei ani si un facelift de la ultima mea intalnire cu acest gentleman britanic, iar puterea de atractie exercitata de cea mai mare felina din curtea Jaguar pare sa fi trecut aproape neobservata intr-un peisaj autohton dominat de limuzine gri cu motoare diesel. Cu riscul de a imi trada lipsa de obiectivitate atunci cand vorbesc despre (aproape) orice Jaguar, regret faptul ca majoritatea clientilor cu bugete in jur de 100.000 de euro, trec cu nonsalanta pe langa aceasta masina in drumul lor spre showroom-urile marcilor teutone, indiferent ca ele sunt BMW, Audi sau Mercedes-Benz.
Faceliftul primit recent de XJ marcheaza o noutate mai putin obisnuita in industrie si anume primul proces de retus care nu implica modificari de ordin estetic. Motivatia este una extrem de simpla: din orice unghi ai privii acest XJ, britanicul are o prestanta vizuala greu de egalat intr-o clasa in care concurenta petrece mai mult timp calculand cate forta necesita apasarea unui buton comparativ cu intreg procesul de desen al exteriorului. Sigur ca aici intervine nevoia fiecarui client de a iesi in evidenta, iar nemtii au realizat, probabil, ca segmentul rezervat lor nu au acest deziderat pe lista de prioritati.
Cu aceasta idee in minte, britanicii s-au concentrat pe lista de echipamente, la care au adaugat sistemul de sunet high-end Meridian in defavoarea vechiului sistem produs de Bowers&Wilkingson si au introdus doua motorizari noi pe benzina supraalimentate, una cu turbina de 2 l si 240 CP si una cu compresor de 3 l si 340 CP. Ultima poate fi achizitionata cu primul sistem de tractiune integrala din istoria Jaguar, in timp ce intreaga lista de motorizari va beneficia standard de o noua transmisie automata cu 8 trepte. In cazul in care va intrebati de ce sistemul de tractiune integrala poate fi achizitionat exclusiv cu motorul pe benzina de 3 l, atunci va pot oferi o intreaga lista de modificari tehnice aplicate platformei lui XJ care nu sunt compatibile cu restul motorizarilor din lista. Din pacate, toata argumentatia tehnica de rigoare nu schimba faptul ca in aceasta clasa motorizarile diesel se afla pe primul loc in topul preferintelor clientilor, iar pe locul doi se afla acelasi motorizari diesel, dar cu tractiune integrala.
Aceasta statistica se pare ca nu i-a deranjat foarte mult pe oficialii Jaguar in conditiile in care ei tintesc o nisa a clasei de lux, una in care cel care plateste nota se afla de cele mai multe ori la volan. Ca orice Jaguar, XJ a plecat de la premisa sportivitatii, aplicata, logic, in limitele unei clase in care confortul si luxul ramane doua elemente vitale. Primul indiciu in acest sens tine de modul complet relaxat in care XJ schimba directia, fara sa iti lase impresia, spre deosebire de multe alte masini din acest segment, ca a avut loc un transfer de mase evident. Aici intervine directia moale asociata oarecum contrastant unei suspensii destul de rigide pentru aceasta clasa, dar mai important greutatea record de doar 1800 kg, in configuratie 3.0 benzina, tractiune integrala si ampatament lung.
Sistemul de tractiune integrala a fost derivat din propulsia clasica Jaguar, asa ca livrarea puterii are loc cu accent evident pe puntea spate, ce primeste in conditii normale 95% din resurse, in timp ce puntea fata se afla intr-o stare semi latenta, dar poate interveni cu pana la 100% din puterea motorul daca situatia o cere. In cazul in care nu ai parte de suprafete cu aderenta scazuta si nici nu faci vreo greseala flagranta, XJ se comporta exact ca o masina cu propulsie, iar asta va face deliciul celor care vad in aceasta masina mai mult decat un spatiu de afaceri cu roti. Ruliul exista, motorul prefera primele doua treimi ale turometrului si mai putin zona rosie, dar masina iti lasa impresia ca lucreaza impreuna cu tine si iti comunica de fiecare data cand te apropii de limita aderentei.
Probabil ca intr-un test pe circuit un Seria 7 configurat similar va afisa timpi comparabili, dar pentru un sofer normal, XJ iti va da mai multa incredere, indiferent ca faci o manevra la limita sau pur si simplu te deplasezi cu o lentoare tipica unei feline in cautarea momentul ideal sa iti incordezi muschii. In acest ultim scenariu recunosc ca as fi apreciat un raspuns ceva mai prompt din partea ansamblului motor/transmisie, dar as putea trece peste asta deoarece in modul Dynamic cu transmisia in modul manual lucrurile se imbunatatesc evident. Interiorul este ceva mai controversat, in ideea in care XJ incearca un mixt intre tehnologia pe care o astepti atunci cand scoti din buzunar in jur de 100.000 de euro si abordarea tipic britanica axata pe linii clasice si suficient lemn si piele cat sa puna pe fuga orice activist Green Peace. Ca in orice mixt, trebuia sa existe un compromis, iar latura high tech a avut de pierdut cu un ecran digital cu o rezolutie modesta si un raspuns tactil la fel de modest.
Lista de mici defecte ar putea continua, dar asta conteaza mai putin deoarece la finalul zilei toate aceste imperfectiuni se transforma in elemente care creioneaza o masina cu personalitate, una care nu vrea sa fie cea mai confortabila din segment, cea mai eficienta, sau cea mai desteapta, vrea doar sa comunice cu tine, vizual, dinamic, senzorial.
Ca un minus as putea preciza raspunsul oarecum latent al ansamblului motor/transmisie, care necesita modul dynamic activat si modul manual pentru transmisie pentru a pune in valoare cum trebuie setarile dinamice ale suspensiei. Sigur ca atunci cand apesi cele doua butoane responsabile de punerea la treaba a celor 340 CP, e cazul sa renunti partial la ideea de confort, iar daca asta te deranjeaza inseamna ca masina asta nu ti se potriveste. Cat de multi dintre clientii de XJ vor avea ocazia sau timpul necesar de conduce masina asta in felul in care britanicii au gandit-o asta chiar nu stiu, dar faptul ca au incercat altceva si eu zic ca le-a iesit merita laude.
Date tehnice | 3.0 SC AWD |
---|---|
pret de baza | 103.912 euro cu TVA inclus |
masa proprie/totala (kg) | 1.800/2.350 |
L/l/h (mm) | 5.250/1.895/1.450 |
volum portbagaj (L) | 520 |
combustibil | benzina |
cilindree (cmc) | 2.995 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 250(340)/6.500 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 450/3.500-5.000 |
cutie de viteze/trepte | automata/8 |
viteza maxima (km/h) | 250 |
sprint 0-100 km/h (s) | 6,4 |
consum urban/extra/mixt (L) | 14,4/7,8/9,9 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro5/234 |