Familist cu aptitudini de racer, sau sportiv cu veleități de mașină de familie? Considerați-l cum doriți, însă un lucru e clar: Ford Focus ST se achită de toate sarcinile cu brio! Foto: Bogdan Paraschiv
Nu, nu este cel mai puternic Focus din ofertă și nici nu are pretenții de supercar. Superstarul este RS-ul, o rara avis în segmentul hot-hatch-urilor, care eclipsează toți rivalii cu ale sale 4,2 secunde necesare pentru a atinge suta. Asta nu pătează câtuși de puțin imaginea ST-ului: deși beneficiază doar de tracțiune față și de un motor cu 300 cmc mai mic (2 litri), el se simte mai incisiv decât îl descrie fișa tehnică.
O parte din „vină” o are lipsa din ofertă a diferențialului cu alunecare limitată LSD și intervenția limitată a programelor de stabilitate, care fac ca accelerările puternice în treapta a doua să rupă aderența roților, iar pe viraje cuplul mare să inducă forțe în volan. Senzațiile sunt incredibil de puternice și distractive, atipice hot-hatch-urilor din zilele noastre, dar rularea aproape de potențialul său maxim cere o mână iscusită: limitele nu sunt greu de atins, dar nu trebuie făcut un scop din asta, mai ales că hot-hatch-ul știe să meargă și încet.
Și o face foarte natural, fără să dea de bănuit că sub capotă se ascund 250 CP și fără să zdruncine excesiv, în pofida suspensiei scurte. Aceasta amortizează progresiv, deși gropile din București o pun la multe încercări. Este în schimb ajutată de comodele scaune Recaro, amplu profilate, care schimbă puternic aspectul habitaclului.
Celelalte elemente care amintesc șoferului că se află într-un Focus de rasă sunt simbolice și includ pedale, inserții de aluminiu lustruit și plăcuțe luminate în roșu pe praguri. Spațiul, identic cu cel oferit de surorile mai puțin versate, pare în antiteză cu performanțele dinamice: familiile cu patru membri se pot declara pe deplin mulțumite. Iar dacă nevoile cresc, Ford le propune și varianta break în echipare ST…nu de alta, dar poate plănuiți o vacanță alături de familie, cu 248 km/h.
Sau poate sunteți mai atenți cu bugetul, caz în care puteți opta pentru motorul diesel de 2 litri și 180 CP, disponibil de asemenea în echiparea ST. Că tot veni vorba de buget, nici motorul pe benzină nu-și trădează dinamica pe lista consumurilor, mulțumindu-se cu 10,8 l/100 km într-un București aglomerat, în ciuda orei 12. Pe autostradă, la 130 km/h, computerul de bord afișează 9,5 l/100 km.
Verdict AutoExpert
Ford nu încetează să mă uimească, atribuind ST-ului un caracter de sportiv de școală veche: sistemele de asistență permit joaca la limita dintre distractiv și nebun. Doar să nu uitați de copiii de pe banchetă, pentru că ST-ul vă poate face repede să confundați șoseaua cu pista.DATE TEHNICE | Ford |
---|---|
Model | Focus ST 2.0 Ecoboost |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 2.000 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 250/5.500 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 360/2.000-4.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuală |
L/l/h (mm) | 4.362/1.858/1.823 |
Ampatament (mm) | 2.648 |
Volum portbagaj (l) | 316/1.262 |
Masă la gol (kg) | 1.437 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,5 |
Viteză maximă (km/h) | 248 |
Consum ur./extr./mixt (l/100 km) | 8,8/5,7/6,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 159 |
Preț (euro cu TVA) | 27.800 |