A doua generație Toyota Aygo a trecut de la statutul de low-cost la cel de lifestyle. Iar versiunea x-cite vine cu dotări peste media clasei. Foto: Bogdan Paraschiv
În 2005, Toyota și grupul PSA lansau un mini low-cost care se adresa în principal tinerilor. Se producea în uzina comună de la Kolin, Cehia, era dezvoltat de Toyota, iar PSA se ocupa de achiziții și producție. În 2014, s-a lansat a doua generație Aygo și Toyota a făcut un pas major de la low-cost la lifestyle. Materiale mult mai bune, o ergonomie net superioară și nu în cele din urmă un design extrem de atrăgător inspirat din cultura japoneză care au schimbat radical percepția asupra acestui mini.
Față de modelele paralele franceze, Aygo vine și cu o echipare standard mai bogată și cu serii speciale personalizate cum este și acest x-cite care beneficiază standard de sistem multimedia x-touch, cameră pentru marșarier, aer condiționat și jante de aliaj de 15 inch negre cu 5 spițe duble foarte simpatice, ce contrastează cu culoarea galbenă foarte vie.
Modelul vechi era foarte plăcut la condus dar prea rigid. Noul model beneficiază de o suspensie spate revizuită cu arcuri și amortizoare noi și o bară de torsiune modificată și mai ușoară cu 3,3 kg. La condus, noul Aygo este net mai confortabil, iar lărgirea ecartamentului cu 8 mm a îmbunătățit stabilitatea pe drum. Cu o caroserie mai ușoară cu 12 kg, Aygo are doar 855 kg la gol, în ciuda echipării standard mai bogate. Micul motor aspirat de 1 litru cu distribuție variabilă este mai eficient acum și oferă un răspuns îmbunătățit grație optimizării cuplului, 85 Nm din cei 95 Nm fiind disponibili de la 2.000 rpm. Cu doi oameni în mașină este foarte plăcut la condus însă în sarcină își arată limitele. Cu patru oameni la bord, reprizele sunt lente și consumul crește exagerat. Însă cu doi oameni la bord se descurcă cu 6 l/100 km în oraș, ceea ce este lăudabil și se simte foarte vioi.
Deși are doar 3,455 m lungime, fiind un mini veritabil, doi copii destul de mari pot sta mai bine în spate în noua generație, iar portbagajul poate încărca 195 litri de bagaje, adică două genți de voiaj. Dacă se rabate bancheta 50/50%, volumul crește până la 780 litri.
Cu un preț de 12.440 euro, Aygo x-cite atacă direct Fiat 500, care are doar două uși dar o istorie mult mai lungă. Însă poziția de condus mai joasă în Aygo, direcția mai incitantă și motorul mai spontan în răspuns sunt două atuuri importante în fața simbolului italian.
Verdict AutoExpert
Aygo s-a transformat dintr-un model low-cost într-unul de lifestyle, ocazie cu care și prețurile au crescut, justificate și de echiparea standard bună și designul reușit. Mai confortabilă, fun to drive și cu un motor vioi atât timp cât în mașină sunt 2 persoane, Aygo este o mașină de oraș foarte atractivă.Model | Toyota Aygo 1.0 x-cite |
---|---|
Motor/nr. cilindri | L3, aspirat |
Cilindree (cmc) | 998 |
Putere max./turație (CP/rpm) | 69/6.000 |
Cuplu max./turație (Nm/rpm) | 95/4.300 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 3.455/1.615/1.460 |
Ampatament (mm) | 2.34 |
Volum portbagaj (l) | 168 |
Masă la gol (kg) | 855 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 14,2 |
Viteză maximă (km/h) | 160 |
Consum ur./extr./mixt (l/100 km) | 5,0/3,6/4,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 95 |
Preț (euro cu TVA) | 12.440 |