Rar mi-a fost dat să compar două mașini atât de apropiate și totuși cu personalități atât de diferite… Eternul meci între Franța și Germania, între confort și sportivitate, între complex și simplu se rejoacă. Protagoniștii acestei runde sunt recent lansatul Renault Megane Sedan 1.5 dCi 110 CP și VW Jetta 2.0 TDI 110 CP. Să înceapă jocul! Foto: Bogdan Paraschiv
Am aliniat la startul acestui comparativ două dintre cele mai râvnite sedanuri de pe piața internă. Cel mai matur dintre ele, VW Jetta, aflat la a șasea generație, își trăiește a doua tinerețe. Deși a fost lansat în 2010 și revizuit trei ani mai târziu, modelul german pare la fel de actual ca în prima zi, datorită formelor atemporale și tehnicii solide. Sedanul francez este însă marea noutate a segmentului, fiind prezentat oficial în luna iulie a acestui an. L-am condus cu ocazia primelor drive-teste oficiale și am rămas impresionat de ambianța interioară și de dotările high-tech pe care le afișează.
Caroserie și interior
Da, avem în față două mașini cu caractere diametral opuse, iar acest lucru este evident încă de la primul contact. Jetta este mult mai conservator, fiind fidel stilului teuton, rece și simplu, fără artificii de design. Germanul inspiră o soliditate unică în clasă și pare întruparea perfectă a sloganului ”Das Auto”.
Cu totul alta e povestea lui Megane Sedan. Acesta poate fi descris oricum, numai ”tradițional” nu. Fiecare element exterior sfidează conformismul, iar rezultatul de ansamblu pare o sculptură. Da, francezul este șic din orice unghi l-ai privi și atrage atenția asupra sa invariabil.
Situația se menține asemănătoare și în habitaclu: Jetta ne întâmpină cu un interior ergonomic, dar conformist. Toate comenzile sunt la locul lor, așa că nu pierzi vremea căutând încălzirea în scaune sau butoanele instalației de sunet. Practic, după doar câteva minute petrecute la bord, ești complet familiarizat cu toate comenzile, fapt care ușurează mult viața la volan și permite șoferului să se concentreze la drum, în loc să bâjbâie în căutarea unor comenzi ascunse. Am apreciat din plin decizia nemților de a păstra butoanele rotative, atât de prietenoase în utilizare, în locul iconițelor virtuale. Cu atât mai mult cu cât asta nu-l transformă într-un autoturism arhaic: sistemul de infotainment, similar cu ale celor mai noi modele VW se conectează rapid la telefonul mobil și este intuitiv la navigarea prin meniuri. În plus, comenzile de pe ecranul tactil sunt dublate de tastele aflate pe lateralele acestuia, ușurând operarea.
Renault abordează o cu totul altă filosofie, eliberând consola centrală de majoritatea comenzilor fizice, pe care le-a integrat în meniul sistemului multimedia R-Link 2. Partea bună este simplificarea aspectului interior, care acum pare elegant și high-tech. Partea mai puțin bună este pierderea parțială a ergonomiei: deși are un meniu bine structurat și un ecran generos, de 8,7 inch, sistemul necesită atenția șoferului, care trebuie să treacă adeseori prin două ecrane pentru a activa o comandă. Nu este o problemă a sistemului de la Renault, ci mai degrabă a tuturor sistemelor multimedia care înlocuiesc butoanele fizice. În plus, la R-Link 2, butoanele virtuale pentru reglarea volumului instalației de sunet sunt mici și transformă satelitul de comandă din spatele volanului într-o necesitate. Francezii recuperează însă spectaculos, grație display-ului head-up care răsare din bord și proiectează în câmpul vizual informații vitale pentru șofat, precum viteza curentă și limita de viteză pe tronsonul de rulare.
Renault strălucește și la capitolul materiale, care sunt moi și ocazional fine în toată jumătatea superioară a habitaclului, fie că vorbim de bord sau de uși. Nu același lucru se poate spune despre Jetta care, cu excepția zonei superioare a bordului, are plastice tari și neprietenoase la atingere. Are, în schimb un spațiu interior extrem de vast, lucru relevat și de valorile măsurătorilor Auto Expert. Pasagerii sunt în elementul lor pe banchetă, cu suficient spațiu la cap, picioare și umeri. Și accesul în mașină este facil, pentru că linia plafonului este doar puțin înclinată, iar deschiderea ușii amplă.
Spațiul interior al sedanului francez este mai mic în toate privințele, dar asta nu deranjează. Cauza principală a lățimii inferioare este capitonajul gros, care antifonează bine și creează un interior primitor, pe care l-am apreciat din plin. Deși accesul pe banchetă suferă puțin de pe urma decupajului modern, dinamic al ușilor spate, odată ajuns în mașină veți fi încântați de întreaga atmosferă: șezut profilat și spătar puternic înclinat, la 27 de grade, fețe de uși care integrează cotiere comode, moi și materiale de top. Locurile din față sunt chiar și mai profilate, fiind atipice sedanurilor din segment, fapt care le transformă în adevărate fotolii.
Pasionat de călătorii? Niciunul dintre cei doi concurenți nu vă va dezamăgi, pentru că ambii beneficiază de portbagaje spațioase și cu deschideri ample. Dacă Jetta afișează un volum de 510 litri, suficient pentru a găzdui fără probleme bagajele a patru pasageri, Megane Sedan este chiar și mai impresionant: cei 550 litri îl propulsează fix în topul segmentului. Dacă plănuiți să cărați obiecte voluminoase, veți fi dezamăgiți să aflați că niciuna dintre mașini nu oferă o suprafață plată la rabaterea spătarului banchetei, însă veți fi încântați de clapetele simplu de acționat, aflate în portbagajul lui Jetta.
Dinamică și confort
Privitor la motoare, cei doi producători adoptă soluții diferite care duc în final la o unică valoare a puterii: 110 CP. Germanii, deși dispun de un propulsor diesel de 1,6 litri și 105 CP, au preferat să ascundă sub capotă agregatul mai mare, dar de putere sensibil superioară: 2 litri și 110 CP. Și bine au făcut: motorul se turează fără zgomote și fără vibrații exagerate, caracteristici greu de egalat de propulsoarele diesel de cilindree redusă. Apăsați accelerația și mașina țâșnește viguros de la 1.750 rpm, acolo unde începe cuplul maxim de 250 Nm și trage constant până aproape de 4.000 rpm. Profitând de cuplul mare, cutia de viteze a primit trepte cu etajare lungă, între care sunt diferențe mari de demultiplicare. Astfel, cele doar cinci trepte ale cutiei manuale sunt atât de lungi, încât la 110 km/h, Jetta are doar 2.000 rpm în treapta a cincea (și ultima, de altfel), în timp ce Megane Sedan are 2.200 rpm în treapta a șasea. Rezultatul este un mers mai liniștit la viteze ridicate și un consum redus, în pofida motorului de capacitate mai mare.
Renault merge pe mâna arhicunoscutului propulsor de 1,5 litri, cuplat în cazul modelului de test la cutia cu dublu ambreiaj EDC. Deși resursele sunt bine evidențiate de transmisie, motorul nu poate atinge nici rafinamentul și nici dinamica agregatului de 2 litri al adversarului, de aceea a încerca să te ții după Jetta obligă transmisia la schimbări dese de trepte și la urcarea în ture. Totuși, în timp ce VW oferă o singură variantă de motor diesel, la Renault există posibilitatea alegerii mai puternicului 1.6 dCi 130 CP, capabil să răstoarne balanța. În oraș, ambele mașini au înregistrat consumuri excepționale: 6,5 l/100 km Jetta și 6,1 l/100 km Megane Sedan.
Diametrul de bracaj este mai bun în cazul modelului german, iar acest lucru se simte la parcările în spații strâmte și la întoarcerile din trei mișcări. Pentru a roti volanul, însă, Jetta cere o mână mai hotărâtă, de aceea francezul primește puncte pentru forța scăzută cu care se manevrează volanul în circulația urbană. Odată intrat pe drumuri naționale, balanța se schimbă puternic: Jetta este clar mai stabilă și agilă pe viraje, frânele sunt mai puternice, iar direcția este mai adaptată unui stil sportiv. Pe serpentine, modelul german desenează virajele mai exact, oferind în același timp un feedback ameliorat al șoselei, în timp ce Megane nu are aceeași precizie.
Costuri
Exemplarele disponibile pentru test au avut niveluri de echipare diferite: Megane Sedan s-a aflat în configurația de top Intens, în timp ce Jetta a beneficiat de configurația intermediară Style. De aceea, pentru a nu dezavantaja niciunul dintre modele, am ales pentru comparația de preț Megane în varianta de echipare echivalentă, Zen. Astfel, deși prețurile de bază se situează la niveluri apropiate, cele comparate relevă un avantaj clar de partea francezului. Totuși, la Jetta opțiunile sunt grupate în pachete cuprinzătoare, în timp ce Megane Sedan oferă posibilitatea comandării anumitor opțiuni separat.
Ambele modele oferă aceeași perioadă de garanție, de 4 ani sau 120.000 km. Deși intervalele de revizii sunt identice, de 30.000 km, costurile de service sunt mai mari la Jetta. Francezii sunt mai reținuți cu garanția la coroziune care, în cazul lui Megane Sedan este la jumătate față de cea oferită de brandul german pentru Jetta. Avantajul motorului mai mic al lui Megane Sedan se regăsește din plin în impozitul anual, de trei ori mai mic decât în cazul lui Jetta.
Concluzii
Renault Megane Sedan 1.5 dCi EDC
Aspect de coupe, portbagaj de top și interior rasat: grija francezilor pentru sedanul de clasă compactă este evidentă. Pe șosea, suspensia confortabilă impresionează, însă depunctează ținuta de drum. Motorul 1.5 dCi este economic, dar îi lipsește rafinamentul. Per ansamblu, mașina oferă stil și confort în detrimentul dinamicii.
Debordează la capitolul dinamică, grație suspensiei tari și direcției exacte. Motorul, deși dezvoltă doar 110 CP, este pe deplin susținut de cutia exactă și perfect etajată, egalând excelenta ținută de drum. Materialele din habitaclu, interiorul lipsit de imaginație și portbagajul mai mic cu 40 litri îl depunctează în acest test.
Verdict AutoExpert
Renault Megane Sedan este o mașină extrem de confortabilă și stilată, care-i va mulțumi pe cei mai mulți pasageri, în timp ce Vw Jetta este eminamente mașina șoferului. Ambele sunt extrem de economice în traficul real, de aceea alegerea uneia dintre ele este doar o chestiune de preferințe.
DATE TEHNICE | Renault Megane Sedan | VW Jetta |
---|---|---|
Model | 1.5 dCi 110 CP EDC Intens | 2.0 TDi 110 CP Style |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.461 | 1.968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 110/4.000 | 110/3.200-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.750 | 250/1.750-3.000 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.632/1.814/1.443 | 4.659/1.778/1.482 |
Ampatament (mm) | 2.711 | 2.651 |
Diametru de bracaj (m) | 11,3 | 11,1 |
Dimensiuni pneuri | 205/55R16 | 205/55R16 |
Masă la gol (kg) | 1.321 | 1.395 |
Volum portbagaj (l) | 550 | 510 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,6 | 11,0 |
Viteză maximă (km/h) | 190 | 197 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 4,0/3,5/3,7 | 4,9/3,6/4,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 95 | 105 |
Volum rezervor (l) | 49 | 55 |
MĂSURĂTORI AutoExpert | ||
Dimensiuni interioare | ||
Înălțime față/spate (cm) | 96-100/88 | 95-104/88 |
Lățime față/spate (cm) | 150/143 | 147/145 |
Spațiu genunchi spate (cm) | 12-36 | 16-40 |
Lungime șezut față/spate (cm) | 50/40 | 53/52 |
Înălțime șezut față (cm) | 45 | 40 |
Înălțime portbagaj (cm) | 54 | 56 |
Lungime/lățime portbagaj (cm) | 100-193/100-138 | 103-210/100-145 |
Înălțime margine de încărcare (cm) | 72 | 70 |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 19.200 | 19.486 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 22.060 | 25.644 |