Volvo e o reţetă aparte printre consumatorii şi iubitorii de automobile. Suedezii au ştiut mereu să facă lucrurile altfel, după o viziune atipică. Noul Volvo XC90 este un bun exemplu în acest sens, iar noi vom prezenta în detaliu versiunea hibridă T8 Twin Engine.
Noul Volvo XC90 a stârnit valuri în momentul apariţiei. Asta pentru că schimbarea comparativ cu generaţia precedentă a fost profundă. O modificare de imagine, chiar de statut, o reinterpretare a conceptului de premium în lumea SUV-urilor, un algoritm care iniţial a şocat dar, care, la o analiză mai atentă a produsului, câştigă susţinători. Volvo XC90 este mai impunător, asemenea unui viking sadea.
Este masiv, cu linii puternice şi de bun gust.
Este automobilul unui om cu sisteme de valori bine definite în viaţă, un vehicul pentru viaţa business, dar şi pentru cea de familie.
Dacă până acum pronunţarea numelui Volvo te trimitea, invariabil, către universul sistemelor de siguranţă şi către grija deosebită pentru pasageri, mai nou compania suedeză activează susţinut şi în frontul ecologiei. Ne vom concentra în cele ce urmează pe versiunea Plug-in-Hybrid a lui XC90 dar, până atunci trebuie să precizăm că gama de motoare a noului model este alcătuită din motorizări pe benzină de 2 litri care dezvoltă 187 kW (254 CP) în cazul versiunii T5 şi 235 kW (320 CP) în cazul celei T6.
Ambele motorizări vin cuplate unei transmisii automate cu opt trepte şi echipează automobile dotate cu sistem de tracţiune integrală (AWD) oferit standard.
Pentru fanii diesel există două opţiuni. Motorizarea de bază este oferită cu o singură punte motoare şi dezvoltă 140 kW (190 CP) – D4, în timp ce surata mai puternică, D5, vine doar în configuraţie AWD şi cu 165 kW (225 CP). Ambele fac pereche cu aceeaşi cutie de viteze automată cu opt trepte, ca şi în cazul motorizărilor pe benzină.
Ca o remarcă de fineţe, pentru fanii cifrelor şi detaliilor, toate motoarele noului Volvo XC90, fie că discutăm de benzină sau diesel, au o capacitate cilindrică de 1.969 cmc.
Preferatul nostru, că tot discutăm despre ediţia Eco AutoExpert, este Plug-in-Hybrid-ul T8 Twin Engine.
Nu trebuie să vă solicitaţi prea mult, pentru că tot despre 1969 cmc este vorba, adică motorizarea de pe T6 care primeşte un sistem dublu de supraalimentare.
Astfel, pe lângă turbosuflanta întâlnită din ce în ce mai des la automobilul modern, inginerii care au proiectat
motorul versiunii T8 au mizat şi pe un compresor mecanic, pentru a oferi o plajă mai largă pentru cuplul motor (compresorul este primul care intră în acţiune, la turaţii joase) şi pentru a oferi un plus de rafinament unui produs premium. Acestei unităţi îi vine ca ajutor de nădejde un motor electric de tracţiune care dezvoltă 65
kW (adică echivalentul a 87 CP).
Conform declaraţiilor oficiale, acesta este cel mai economic şi mai puternic model Volvo care a fost construit vreodată.
Consumul mediu al ansamblului de 407 CP este de doar 2,1 l/100 km, cu emisii de CO2 de doar 49 g/km.
Cred că este inutil să precizăm că absolut toată gama de motorizări pentru XC90 respectă normele de poluare Euro 6.
T8 Twin Engine are chiar şi un mod de funcţio-nare botezat Pure, în care poate rula pur electric. Celălalte patru fiind: Hybrid (funcţionează ca un hibrid normal, alternând sau combinând funcţiile celor două surse de putere), Power Mode (combină cuplul motor de la motoarele termic şi electric pentru a oferi un plus de performanţă), AWD (iarăşi sunt utilizate ambele motoare, pentru a oferi motricitate permanentă către toate roţile) şi Save (acest mod decuplează motorul electric, pentru a salva energia stocată în bateria de acumulatori în vederea utilizării ulterioare, la cuplarea altui mod. În acest timp, frânarea regenerativă încarcă în continuare acumulatorii).
Autonomia în situaţia în care nu se apelează şi la motorul termic este de aproximativ 43 de kilometri.
Altă soluţie tehnologică folosită de constructorii lui XC90 este cea a bornei de încărcare normală; concret, hibridul suedez se poate încărca de la orice priză clasică, nefiind neapărat necesară achiziţionarea unei unităţi de încărcare.
Şi dacă am amintit de 407 CP, înseamnă că discutăm despre un potenţial dinamic destul de interesant, nu? Nu mai puţin de 640 Nm sunt disponibili pentru ca masivul XC90 să atingă suta de kilometri cu pornire de pe loc în fix 5,6 secunde. Viteza maximă nu este o caracteristică ce ar trebui să te intereseze la un Volvo dar, trebuie să precizăm că este de 230 km/h. Tot interiorul denotă bun gust, atât prin aranjament general cât şi prin materialele îmbinate ingenios.
Se remarcă interfaţa sistemului multimedia, în fapt o tabletă care anulează nevoia butoanelor.
Volvo promite un nivel de ergonomie cum nu a mai fost posibil până acum în această clasă şi o utilizare extrem de intuitivă. Ecranul poate fi împărţit în două, pentru a permite navigarea pe internet pe unul dintre segmente şi este, de ce nu, un creier modern al noului XC90. Design-ul este cumva minimalist, amintind încă o dată de ce filosofii precum cea Ikea se bucură de atâta succes la nivel mondial.
Cinci sau şapte pasageri pot călători într-o atmosferă nordică, o reţetă păstrată chiar şi după trecerea mărcii sub patronaj chinezesc.
Un plafon panoramic contribuie la senzaţia de spaţiu, iar urechilor pretenţioase le poate face pe plac un sistem audio HiFi cu 19 incinte Bowers & Wilkins, de 1.400 W RMS.
Încheiem prin a aminti de pachetul impresionant de siguranţă, altă carte pe care Volvo o joacă la alt nivel faţă de alţii.
Un algoritm care face ca sistemele de siguranţă activă să conlucreze cu cele de siguranţă pasivă a fost dezvoltat special şi poartă numele IntelliSafe (Blind spot Information System + Lane Change Merge Aid + Cross Traffic Alert, la care se adaugă Adaptive Cruise Control, Queue Assist, Lane Keeping Aid sau Distance Alert).
În premieră pentru această clasă de automobile Volvo a lansat ˝run off-road protection package˝, un sistem care simte iminenţa unui accident şi pretensionează centurile de siguranţă, în timp ce scaunul este proiectat pentru a putea absorbi şocul unei eventuale sărituri de pe drum, pentru a nu afecta, prin tasare, coloanele vertebrale ale ocupanţilor.
De ce atâta atenţie siguranţei?
Pentru că Volvo a aderat la un pariu propriu nebun, acela ca până în anul 2020 niciun individ să nu mai fie rănit grav într-un automobil Volvo.
DATE TEHNICE | Volvo |
---|---|
Model | XC90 Twin Engine |
Motor/nr.cilindri | L4, turbo + compresor |
Cilindree (cmc) | 1.969 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 407 (320+87)/n.c. |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 640 (400+240)/n.c. |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze automată, | 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.950/1.925/1.775 |
Ampatament (mm) | 2.985 |
Masă la gol (kg) | n.c. |
Volum portbagaj (l) | 310/671/1.840 |
Acelerație 0-100 km/h (s) | 5,6 |
Viteză maximă (km/h) | 230 |
Consum u./extr./mixt (l/100 km) | n.c./n.c./2,1 |
Normă poluare/emisii CO2 (g/km) | Euro 6/49 |
Preț (euro cu TVA) | de la 78.465 |