Fără concesii legate de spațiu și practicitate, Renault transformă utilitara Kangoo în primul vehicul electric de acest tip. Livrările nu au fost niciodată mai silențioase. Sau mai ecologice.
Cine are nevoie de o utilitară electrică?” – cam asta era întrebarea tuturor după ce aflau că Renault-ul Kangoo Maxi care tocmai a trecut pe lângă ei într-o tăcere aproape perfectă avea propulsie electrică.
Răspunsul corect ar fi „toată lumea”, pentru că orice mașină cu motor termic, utilitară sau nu, scoasă de pe stradă și înlocuită cu una electrică înseamnă mai puțină poluare, fie că vorbim despre poluarea efectivă a aerului, sau despre cea fonică, mai puțin luată în seamă, dar la fel de periculoasă. I
ar Kangoo Maxi Z.E. poate foarte bine să înlocuiască orice altă utilitară din clasa ei, întrucât singurele modificări vizează doar trenul de rulare, nu și zona destinată transportului de marfă (ca în cazul mașinii cu care am mers noi) sau habitaclul versiunii pentru pasageri.
Astfel, Kangoo Maxi Z.E. se prezintă cu un volum de încărcare de 4,6 metri cubi și o lungime maximă a obiectelor ce pot fi transportate de 2,9 metri (cu scaunul din dreapta față rabatat). Distanța dintre pasajele roților este de 1,21 metri, adică suficient pentru încărcarea unui europalet, în timp ce sarcina utilă este de 650 kg – cu alte cuvinte, dimensiunile sunt identice cu cele ale unui Kangoo Maxi normal, deci nu se pierde absolut nimic din latura practică a mașinii.
Renault Kangoo Maxi Z.E – Tăcerea livrărilor
Și totuși… Bateriile litiu-ion de 22 kWh ale lui Kangoo Maxi Z.E. îi asigură o autonomie declarată de 170 km. În condițiile traficului urban, acolo unde vehiculele electrice devin și mai eficiente, ea poate urca până la 200 km.
Dimineața, când scoteam cablul din priză, pe bordul lui Kangoo scria maxim 105 km autonomie. Probabil că ținea cont de cum fusese condusă mașina până în momentul respectiv și, în plus, nici bateria nu mai era tocmai nouă, deci diferența de la 105 la 125 nu-i așa mare.
Iar studiile arată că 70% dintre șoferii de utilitare mici nu fac mai mult de 70 de kilometri într-o zi. Apropo de baterie, însă, mai trebuie să știi că Renault vinde mașinile sale electrice fără baterie, urmând să plătești o chirie lunară (valoarea ei se negociază individual).
Asta înseamnă o cheltuială suplimentară pe care ar trebui s-o adaugi an de an prețului inițial al mașinii, însă mai înseamnă și că Renault îți va schimba bateria gratis ori de câte ori vei simți că performanțele ei scad sub un anumit prag.
Cu cât numărul kilometrilor parcurși crește, cu atât Renault Kangoo Z.E. devine din ce în ce mai rentabil
Deja începi să te întrebi cât de economic este un Kangoo Maxi Z.E.. Ai noroc, pentru că Renault a studiat problema: pentru un total de 15.000 km anuali, costurile de rulare pentru un Kangoo Z.E. sunt comparabile cu ale unui Kangoo diesel. Cu cât numărul kilometrilor parcurși crește, cu atât Kangoo Z.E. devine din ce în ce mai rentabil, iar o estimare destul de pesimistă de 100 km pe zi ar însemna un total de 24.000 km pe an (luând în calcul doar zilele lucrătoare), deci cu mult dincolo de răscrucea eficienței.
În plus, mai sunt și toate acele aspecte pe care nu le poți cuantifica: plăcerea de a conduce o mașină electrică, starea de bine pe care ți-o dă liniștea dinăuntru, confortul scaunelor moi și al absenței vibrațiilor și senzația reconfortantă că te afli într-o mașină situată mai sus pe scara evolutivă decât cele din jur. Deși e vorba despre o utilitară.
Nici performanțele nu sunt rele grație motorului electric de 44 kW (echivalentul a 60 CP) și 226 Nm disponibili de la zero din cele 10.500 de rotații pe minut disponibile. Așa cum am mai observat și la alte mașini electrice, tocmai această iuțeală a lor este dușmanul de bază al autonomiei, împungându-te mereu să mergi mai repede decât ar fi cazul. Însă cu niște auto-disciplină pe care și un călugăr Shaolin ar fi invidios, totul se rezolvă.
DATE TEHNICE | Renault |
---|---|
Model | Kangoo Maxi Z.E. |
Motor | Sincron cu rotor bobinat |
Putere maximă (CP) | 60 |
Cuplu maxim (Nm) | 226 |
Transmisie | Față |
Cutie de viteze | Automată, 1 treaptă |
L/l/h (mm) | 4.666/1.829/1.836 |
Ampatament (mm) | 3.081 |
Masă la gol/sarcină utilă (kg) | 1.505/650 |
Volum portbagaj (l) | 4.6 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 22,4 |
Viteză maximă (km/h) | 130 |
Capacitate baterie (kWh) | 22 |
Autonomie maximă (km) | 170 |
Timp încărcare la 220 V (h) | 10-12 |
Preț (euro cu TVA) | 18.352* |