Destul de repede, după doar 3 ani, Mazda operează un facelift la modelul Mazda3, care primește sistemul G-Vectoring Control și un nou diesel de 1,5 litri și 105 CP de la CX-3. Foto: Bogdan Paraschiv
Peste 5,1 milioane exemplare au fost vândute din 2003 până la prezentarea modelului cu facelift în toamna trecută. După un timp relativ scurt, de doar trei ani, Mazda îmbunătățește modelul 3. În primul rând, trebuie să notăm noutățile de la interior. Remarcăm volanul încălzit (standard la modelul de test Revolution), noul volan multifuncțional, mai elegant, cu comenzile mai bine integrate și o priză mai bună, buzunarele de peste două ori mai spațioase din ușile față, displayul full color, cu rezoluție mai bună al sistemului multimedia, și frâna de parcare electrică, care a eliberat mai mult loc pe consola centrală. Per total, calitatea este în creștere datorită materialelor mai bune utilizate la cozorocul indicatoarelor și la fețele de uși.
Beneficiind de un design elegant și aerodinamic, prea multe nu erau de îmbunătățit, dar trebuie să notăm grila revizuită a radiatorului, forma nouă a oglinzilor și noul desen al farurilor, acum cu LED la modelul de top testat. De asemenea, au apărut două noi culori (machine grey premium și eternal blue mica), iar jantele de 18 inch de la Revolution sunt noi. Din păcate mașina de test era încălțată cu pneuri de iarnă cu jante de tablă. De asemenea, suspensia față și spate a fost revizuită pentru a oferi mai mult confort. Mazda3 rămâne o sportivă printre compacte, dar acum e puțin mai soft la trecerea peste denivelări, mai ales cele scurte.
Nou la Mazda3 este și motorul diesel de 1,5 litri și 105 CP, preluat de la CX-3. Noi am avut la test motorul aspirat de 2 litri și 120 CP, o raritate acum când toți producătorii inclusiv Honda au trecut la turbo. Am putut testa însă noul sistem G-Vectoring Control, care modulează cuplul pentru a optimiza încărcarea pe fiecare roată. Monitorizând unghiul direcției și poziția pedalei de accelerație la intrarea mai sportiv în viraje, G-Vectoring reduce cuplul motor reducând astfel și efectul subvirator.
Asta este practic ceea ce simte șoferul: un efect subvirator diminuat. Motorul de 2 litri aspirat impresionează plăcut prin liniaritate și dacă se utilizează treapta corectă de viteze, răspunde spontan la apăsarea pedalei. Împreună cu masa redusă de 1.280 kg (cutie manuală), motorul de 2 litri face o figură bună. Accelerează mai repede decât un 1.2 turbo de la rivali dar e mai plăcut în utilizare pe toată plaja de turație.
Verdict AutoExpert
Mazda a adus îmbunătățiri binevenite la calitatea și funcționalitatea interiorului, iar sistemul G-Vectoring conferă mai multă plăcere concomitent cu reducerea efectului subvirator. În continuare fermă, suspensia este acum mai confortabilă, iar motorul aspirat de 2 litri este foarte plăcut în utilizare.DATE TEHNICE | Mazda3 |
---|---|
Model | Skyactiv G-120 Revolution |
Motor/ nr. cilindri | L4, aspirat |
Cilindree (cmc) | 1.998 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 120/6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 210/4.000 |
Transmisie | fațã |
Cutie de viteze | 6 trepte,manualã |
L/l/h (mm) | 4.470/1.795/1.450 |
Ampatament (mm) | 2,700 |
Volum portbagaj (l) | 364-1.263 |
Masã la gol (kg) | 1.280 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,9 |
Vitezã maximã (km/h) | 195 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,1 |
Emisii CO2 (g/km) | 119 |
Preț (euro cu TVA) | 20.690 |