Lansat inițial sub formă de coupe, noul indicativ 4 din nomenclatura BMW își pierde acoperișul, câștigă 225 de kg în greutate și vrea să ne convingă că poate păstra toate atributele dinamice pe care le aștepți de la un bavarez.
Cu riscul de a fi demascat încă din prima frază a acestui articol, trebuie sa recunosc că am fost și rămân un adept al ideii de automobil cabrio cu soft top. Deși marea majoritate a argumentelor logice înclină balanța în dreptul soluției hard top, un cabrio fără eleganța unui acoperiș textil este ca o piesă de teatru văzută la televizor.
Asta nu înseamnă că noul Seria 4 cabrio m-a facut să întorc privirea, deoarece bavarezii au reușit poate cea mai interesantă mascare a liniilor dificile ce apar în zona lunetei în cazul acoperișurilor hardtop. Cu acest deziderat bifat, restul caroseriei a fost o joacă de copii pentru designeri, cu partea frontală, linia mediană și spatele preluate de la versiunea coupe, căreia i-am adus suficiente laude în numărul trecut, când am testat 435i Coupe.
Ce poate fi discutat este tema aleasă pentru exterior, în cazul nostru Luxury, ce insistă pe detalii cromate și spoilere destul de neutre ca design. Personal, aș merge pe mâna unor culori mai vii în cazul unui cabrio, eventual puse în valoare fie de pachetul Sport, fie M.
În interior, același pachet Luxury aduce în prin plan o combinație interesantă de materiale, cu inserții din lemn, piele de culoare maro deschis, toate în jurul unui design cu tente sportive evidente. Singurele modificări comparativ cu un Seria 3 clasic țin de dimensiunile portierilor și cele trei butoane din zona frânei de mână ce controlează sistemul automat de decapotare și fluxul aeratoarelor integrate în scaunele din față. În cazul în care vi se pare că ați mai văzut o abordare similară pe la alt producator teuton, sistemul care suflă aer cald în zona gâtului a fost lansat inițial de vecinii de la Mercedes-Benz, iar funcționalitatea este identică. Atunci când temperaturile sunt mai scăzute, acest sistem îți permite să rulezi decapotat fără să te gândești la o eventuală vizită la farmacie.
Din păcate, cei de pe bancheta nu se pot bucura de același sistem, în schimb au de partea lor atuul spațiului, un lucru surprinzător în această clasă, în care atât E Cabrio cât și A5 Cabrio mi-au lăsat impresia că au bancheta montată strict pentru a justifica locurile trecute în talon. Atât teoretic, cât și practic, doi adulți pot ocupa bancheta pe distanțe scurte și medii, cu precizarea că, în cazul scenariul de pe urmă, volumul portbagajului variază între 220 l în modul cabrio și 370 l în modul coupe. Vorbim despre câteva bagaje de weekend, dar pentru un cabrio care trebuie să stocheze două segmente metalice în portbagaj valorile înregistrate sunt bune către foarte bune. În plus, BMW a dezvoltat un sistem inteligent care poate ridica parțial segmentele pliate pentru un acces mai bun la portbagaj atunci când rulezi în modul cabrio.
Spre deosebire de versiunea Coupe, disponibilă cu 6 motorizari, versiunea cabrio se mulțumește cu trei, 28i, 35i și 20d, fără opțiunea de tracțiune integrală. Cu această listă restransă în față, alegerea nu poate fi decât una simplă, 420d este opțiunea de intrare în gamă, 28i compromisul între preț și performanțe, iar 435i alegerea șoferului entuziast cu un buget generos de achiziție și întreținere. Noi am avut la dispoziție opțiunea de mijloc 28i, care se remarcă prin liniaritate și rafinament auditiv și mai puțin prin senzații dinamice. În apărarea lui, BMW nu a gândit acest motor ca o opțiune dinamică, iar cele 1700 kg pe care trebuie să le mute din punctul A în punctul B nu sunt deloc puține.
Partea bună este că transmisia automată cu 8 trepte scoate tot ce este mai bun din acest motor, iar rapiditatea și etajarea ei ascunde cu brio cele 225 kg față de coupe, cel puțin în linie dreaptă. Atunci când vorbim despre viraje, dinamica este un pic diferită, iar masa suplimentară nu mai este la fel de ușor de ascuns, în special pe virajele strânse abordate cu aplomb.
Dacă versiunea coupe este capabilă sa se folosească la maxim de coordonatele ideale în materie de centru de greutate și raport de mase față/spate, versiunea Cabrio nu are aceeași lejeritate în mișcări. Situația este una perfect normală atunci când are loc trecerea de la o caroserie coupe la una cabrio, așa că nu îl vom depuncta pe Seria 4 pentru asta, mai ales că, spre deosebire de concurență, are o suspensie setată ideal, iar minusul de rigiditate torsională nu se lasă observat nici atunci când suprafața carosabilului este de proastă calitate.
În condițiile în care BMW a gândit acest model ca pe un cabriolet rafinat cu accente sportive, și nu ca pe o sportivă fără acoperiș (acolo avem Z4), alegerea indicativului 420d merită luată în calcul, grație consumului mai bun și plusului în materie de cuplu. Dacă vi se pare că ideea de diesel și cerul liber sunt două concepte care se contrazic, 28i nu vă va dezamăgi, dar un drivetest comparativ merită realizat înainte de a semna pe linia punctată.
Date tehnice | 428i |
---|---|
pret de baza(Euro cu TVA inclus) | 51.336 |
masa proprie/totala (kg) | 1.700/2.140 |
L/l/h (mm) | 4.640/1.825/1.375 |
volum portbagaj (L) | 505/1.620 |
combustibil | benzina |
cilindree (cmc) | 1.997 |
putere max. (kW(CP)/rpm) | 180(245)/5.000 |
cuplu max. (Nm/rpm) | 350/1.250-4.800 |
cutie de viteze/trepte | automata/8 |
viteza maxima (km/h) | 250 |
sprint 0-100 km/h (s) | 6,4 |
consum urban/extra/mixt (L) | 8,6/5,5/6,6 |
norma poluare/emisii CO2 g/km | Euro5/154 |