Lansat în 2013, a treia generație X-Trail preia rolul lui Qashqai+2 într-un format mai bine adaptat pentru călătorii lungi, păstrând în același timp excelentele aptitudini ale lui Qashqai. Test cu versiunea 1.6 dCi combinată cu tracțiune integrală și cutie manuală cu 6 trepte. Foto: Adrian Cobzașu
Apărut în 2000, X-Trail a fost primul SUV compact de la Nissan, având misiunea de a înlocui legendarul off-roader Terrano II. În 2007 însă, o data cu apariția lui Qashqai, a intrat într-un oarecare con de umbră deși prima generație Qashqai a fost percepută mai degrabă ca un model compact și nu ca un SUV. Iar în toamna lui 2008, Qashqai a primit și o versiune cu șapte locuri (+2) care oferea șapte locuri într-un format mai compact decât al lui X-Trail care nu avea decât maxim 5 locuri. Această anomalie a fost înlăturată la lansarea lui celei de-a doua generații Qashqai în 2013. Acesta dispune de doar 5 locuri în timp ce noul X-Trail, lansat în același an, a înlocuit atât Qashqai+2 cât și fostul X-Trail.
Până de curând, gama de motoare a lui X-Trail se suprapunea peste cea a lui Qashqai, X-Trail neavând argumente suplimentare. Și acest lucru s-a schimbat de 2 luni, X-Trail putând fi configurat acum și cu motorizarea de 2 litri și 177 CP pentru 1.410 euro în plus față de 1.6 dCi de 130 CP (vezi drive testul din pagina următoare). Însă calul de bătaie rămâne excelentul diesel de 1,6 litri care face și obiectul testului nostru.
Noua generație X-Trail are aceeași lungime cu modelul predecesor (4,64 metri, plus 26 cm față de Qashqai), dar ampatamentul de 2,71 metri este cu 8 cm mai mare. Prin comparație, fostul Qashqai+2 avea 4,53 metri lungime și un ampatament de 2,76 metri.
X-Trail poate fi configurat la echipările Acenta și Tekna cu al treilea rând de scaune care se rabat complet în podea (1.490 euro opțional, incluse la modelul de test). Acestea pot fi folosite de copii până în 1,50 metri înălțime fiind plasate foarte jos, astfel că persoane mai înalte stau cu genunchii în aer și oricum nu au loc prea mult. Nissan a preferat să păstreze un spațiu decent în portbagaj chiar și cu toate trei rândurile de scaune montate în detrimentul unor locuri mai spațioase pe rândul al treilea, ceea ce înseamnă că se pot încărca două genți de voiaj și în configurația cu șapte locuri. Segmentele 40/60% ale banchetei culisează înainte-înapoi, putându-se crea ori mai mult loc pentru pasagerii de pe rândul al treilea ori pentru cei de pe banchetă.
Cu toate locurile montate, volumul portbagajului este de 135 litri și ajunge la 445 litri dacă se rabat în podea scaunele de pe rândul al treilea (550 litri în versiunea cu cinci locuri) și la 1.982 litri dacă se rabate și bancheta. De asemenea, accesul spre al treilea rând de scaune este facil grație unui sistem easy-entry inteligent pentru bancheta spate. Dacă se rabat segmentele banchetei din butonul din partea superioară, spătarul coboară la jumătate și toată bancheta culisează spre înainte.
Dacă se trage de levierul de la baza șezutului, atunci bancheta se rabate complet și se creează suprafață complet plană de încărcare. Spătarul banchetei este fracționabil 40/20/40% și se poate înclina sub cinci unghiuri diferite. Pe rândul al doilea, este mult loc la cap și genunchi și este de remarcat că bancheta este poziționată mai sus decât scaunele față, astfel că cei mici se vor bucura pentru că vor avea parte de o priveliște mai bună în toate direcțiile.
Planșa de bord este inspirată de la X-Trail și se remarcă prin sistemul multimedia Nissan Connect cu display de 7 inch, excelent poziționat, în partea superioară a consolei și materialele moi aproape peste tot (cu excepția zonei inferioare din dreptul șoferului). Scaunele mari și bine configurate și poziția destul de joasă de condus oferă un confort foarte bun la drum lung. Comparativ cu rivalii săi istorici, Honda CR-V și Toyota RAV4, X-Trail promite mai mult în off-road chiar dacă nu mai are aptitudinile legendarului Terrano II.
Sistemul său 4×4, același de la Qashqai și Dacia Duster, permite selectarea dintr-un comutator a modurilor 4×2, Auto și 4×4 Lock. Pe 4×2, X-Trail rulează cu puntea față, pe Auto, șoferul lasă electronica să decidă, iar în teren accidentat, 4×4 Lock blochează transmisia în raportul 50-50% și oferă maximum de tracțiune. Împreună cu garda la sol de 21 cm, X-Trail se poate aventura prin locuri mai dificile decât rivalii săi, eficiența sistemului 4×4 fiind dovedită în testul din ediția trecută cu sistemele 4×4.
Pe șosea, X-Trail este mai ferm decât predecesorul său și ruliul este mai mic. Trenul de rulare oferă un compromis foarte bun între ținuta de drum și confort. La condus, nu se simte gabaritul destul de mare și X-Trail este agil pentru clasa sa. Doar pe străzi înguste remarcăm diametrul de bracaj cam mare, de 12,2 metri, iar unii și-ar dori poate în oraș cutia automată. Însă noi ne-am împăcat foarte bine cu transmisia manuală, bine etajată, care contribuie și la economia de combustibil, consumul în test fiind de 7 l/100 km. Doar treapta a șasea este cam lungă, fiind destinată călătoriilor lungi pe autostradă și mai puțin unor reprize foarte rapide care se pot obține în treapta a cincea.
Oricum, pentru versiunea 4×4 nu există opțiunea pentru cutie automată, X-Tronic fiind oferită doar în combinație cu tracțiunea față. Motorul 1.6 dCi este alegerea ideală pentru X-Trail pentru că oferă un cuplu maxim demn de motoare de 2 litri, care îi conferă reprize foarte bune. Surprinzător însă, față de alte aplicații ale aceluiași motor în Qashqai sau Megane, în X-Trail motorul este destul de zgomotos și sunetul de diesel nu este filtrat. Însă vom uita repede de zgomot dacă ne uităm la consum, mai mic cu 0,6 l/100 km chiar decât la versiunea cu tracțiune față și cutie automată X-Tronic.
Versiunea 1.6 dCi 4×4 Acenta este disponibilă de la 29.640 euro cu cinci locuri și 31.130 euro cu șapte locuri. Pentru o echipare completă, merită configurat pachetul P1 cu navigație, display color cu touchscreen de 7 inch, radio digital și sistem de asistență la parcare cu vedere la 360º.
DATE TEHNICE | Nissan X-Trail |
---|---|
Model | 1.6 dCi Acenta 7 locuri |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.598 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 130/4.000 |
Cuplu maxim/turaie (Nm/rpm) | 320/1.750 |
Transmisie | integralã |
Cutie de viteze | 6 trepte, manualã |
L/l/h (mm) | 4.643/1.820/1.710 |
Ampatament (mm) | 2.706 |
Volum portbagaj (l) | 135/445/1.982 |
Masã la gol (kg) | 1.655 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,0 |
Vitezã maximã (km/h) | 186 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 139 |
MÃSURÃTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 4,6 |
0-100 km/h (s) | 11,1 |
0-130 km/h (s) | 20,0 |
1 km cu start de pe loc (s) | 33,1 |
Reprize | |
Reprizã 70-90 km/h (s) | 5,3/7,3 |
Reprizã 70-120 km/h (s) | 13,4/17,5 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 44,2 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,07/5,55/7,81 |
În oraț/drum național/autostradã (l/100 km) | 7,09/6,49/7,35 |
Consum în test (l/100 km) | 6,99 |
Autonomie (km) | 859 |
Masã | |
Masã mãsuratã (kg) | 1,767 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 56,4 |
în accelerare maximã | 73,8 |
Preț (euro cu TVA) | 31.130 |