Construită pe platforma lui Fiesta, cea mai mică utilitară din portofoliul Ford, poate fi alegerea ideală pentru afacerile din timpul săptămânii și distracția din weekend.
D e când Ford și-a regândit complet gama de utilitare mă văd nevoit să încep orice nou text cu o explicație scurtă și logică pentru a nu lăsa loc de nedumeriri. Atunci când auzim particula Tourneo în numele unui Ford vorbim despre o utilitară destinată transportului de persoane, în timp ce particula Transit desemnează modelele specializate în transportul de mărfuri. Următorul nume poate fi Custom, Connect sau, în cazul de față, Courier. Pe scurt, Ford Transit Courier se ocupă de până la 2,6 m3 de marfă, în timp ce Ford Tourneo Courier poate transporta 5 pasageri plus 730 l de marfă sau bagaje. În mod evident, cele două versiuni ale caroseriei lui Courier sunt identice, au aceleași motorizări și interioare, dar se adresează unor tipuri diferite de activități și clienți. În periplul nostru la Frankfurt am avut ocazia să testăm versiunea Tourneo, a cărui adresabilitate pornește de la familii cu trei copii până la firme de construcții care au de transportat cinci angajați plus unelte și materiale a căror volum nu depășește valoarea de 730 l.
Pentru România, piața de utilitare de dimensiuni sub-compacte este una relativ nouă și mulți clienți încă nu au avut interacțiuni cu astfel de modele, bazate de cele mai multe ori pe structura unor modele de clasă mică (în cazul de față Fiesta) completate de caroserii surprinzător de voluminoase. În esență, astfel de utilitare sunt la mare căutare pe piețele mature din vest și în special în mediul urban, acolo unde dimensiunile compacte (4,15 m lungime) sunt ideale pentru manevrele în spații înguste și pot rezolva problema găsirii unui loc de parcare în zonele de livrare. Pe vremuri, acest segment era compus din conversii ale modelelor de clasă mică, prin eliminarea banchetei, geamurilor și portierelor spate, dar această abordare simplistă implica limitări considerabile în materie de volum și capacitate de încărcare. O dată cu regândirea completă a gamei de utilitare Ford producătorul a găsit loc și pentru cel mai mic Transit din istorie, conceput de la zero și nu doar o variațiune tehnică pe tema lui Fiesta.
Rezultatul este o mașină a cărui design exterior aduce doar câteva elemente similare modelului de clasă mică, dar care reușește cu brio să camufleze masivitatea caroseriei, în special pe verticală. Formele angulare din partea din spate sunt pur funcționale și favorizează atât capacitatea maximă de încărcare cât și orientarea în cazul manevrelor de parcare. În fapt, vizibilitatea generală este excelentă pe toate direcțiile grație poziționării relativ înalte a scaunului șoferului. Tot la interior am sesizat și planșa de bord cu elemente preluate de la Fiesta, montate pe o arhitectură ceva mai masivă, diferențele majore fiind resimțite în cazul fețelor portierelor, redesenate total pentru a completa poziția mai înaltă la volan. În cazul versiunii Tourneo, bancheta poate acomoda fără probleme trei pasageri adulți cu spațiu excesiv pe verticală și mai mult decât suficient pe orizontală. Personal, la un 1,85 m, am reușit să mă fac comod fără probleme în spatele unui coleg chiar mai înalt, un lucru pe care nu îl pot spune despre multe modele din clasele imediat superioare.
Accesul este și el ideal prin intermediul celor două uși glisante pe care oficialii Ford au avut grijă să le supună unor teste excesiv de dure efectuând 250.000 de operațiuni de deschidere/ închidere. Tot în cazul lui Tourneo, volumul portbagajului măsoară 730 l standard, cu 60 mai mult comparativ cu concurenții direcți și poate acomoda până la 1.656 pe toate direcțiile grație poziționării relativ înalte a scaunului șoferului. Tot la interior am sesizat și planșa de bord cu elemente preluate de la Fiesta, montate pe o arhitectură ceva mai masivă, diferențele majore fiind resimțite în cazul fețelor portierelor, redesenate total pentru a completa poziția În cazul versiunii Tourneo, bancheta poate acomoda fără probleme trei pasageri adulți cu spațiu excesiv pe verticală și mai mult decât suficient pe orizontală. Personal, la un 1,85 m, am reușit să mă fac comod fără probleme în spatele unui coleg chiar mai înalt, un lucru pe care nu îl cu bancheta rabatată.
Operațiunea de rabatare este una extrem de facilă și ingenios gândită pentru a obține maximul de spațiu, la fel ca și stocarea în spatele banchetei a ruloului în cazul în care ai nevoie de un plus de spațiu pe verticală în portbagaj. Aceste mici detalii de versatilitate contează foarte mult pentru clienți și demonstrează clar potențialul unei mașini gândite de la zero și nu doar o simplă adaptare a unui platforme existente. Aceeași practicalitate se observă și în cazul spațiilor de stocare, localizate în toate zonele în care ai avea nevoie și structurate optim pentru a putea înghiți cât mai multe obiecte, de la telefoane, tablete și dosare. Mi-a atras atenția în special sertarul ascuns sub scaunului șoferului ce poate păstra lucrurile pe care nu vrei să le lași la vedere în mașină. Gama de motorizări este comună pentru versiunile Transit și Tourneo și include două unități diesel 1,5 TDCi/75 CP și 1,6 TDCi/95 CP și bine cunoscutul și reputatul 1,0 EcoBoost în versiunea de putere de 100 CP. Toate cele trei motorizări au de partea lor atuuri certe, așa că alegerea va depinde în principal de bugetul de achiziție și profilul activităților fiecărei firme.
Spre exemplu, motorul EcoBoost este extrem de rafinat și flexibil, dar nu poate rivaliza consumul unităților diesel, în special atunci când vorbim despre un nivel de încărcare ridicat al mașinii. Sistemul start/ stop, ce oprește motorul în staționare, este oferit opțional pentru toate cele trei motorizări, funcționează impecabil și noi îl recomandăm ca pe un echipament obligatoriu, cu atât mai mult în cazului modelului Courier, care va petrece o mare parte din viață în traficul aglomerat din marile metropole. În timpul testului efectuat la Frankfurt am avut la dispoziție cele mai puternice două unități 1,6 TDCi și 1.0 EcoBoost și am rămas impresionat de nivelul general de performanțe și în particular de setarea ideală a suspensiei ce permite inclusiv un stil ceva mai alert de conducere, mulțumită ADN-ului dinamic preluat de la Fiesta. Dacă versiunile Custom și Connect ne-au surprins acum câteva luni când le-am condus cu manierele lor dinamice similare cu cele ale unui automobil, Courier poate fi considerat încununarea calităților rutiere Ford într-o utilitară. Cum acest lucru este relevant, dar nu esențial pentru cumpărători, capitolul costuri de întreținere va fi cu siguranță mai de interes pentru eventualii clienți. Vorbim despre o perioadă de revizie de 30.000 km, confirmată inclusiv pentru România, ce va genera o economie considerabilă pe termen lung. Prețurile pentru România încă nu au fost comunicate, dar reprezentanții Ford prezenți la lansare ne-au sugerat un interval de preț situat între Fiesta și B-MAX. Cu această estimare în minte și cu o versatilitate ce poate oricând acomoda atât afacerile cât și roadtrip-urile cu familia, Tourneo Courier se anunță o alegere tentantă. Rămâne de văzut câți clienți vor trece peste ideea de utilitară de clasă mică și vor descoperi cât de mare este cu adevarăt această mașină.